کلمپه، کماچ و قاووت از معروف‌ترین شیرینی‌های محلی استان کرمان است که در ایام عید در پذیرایی‌ها از آن استفاده می‌شود. اغلب مردمان دیگر استان‌های کشور با نام و مزه کماچ و کلمپه کمتر آشنایی دارند، اما قاووت یا به زبان کرمانی‌ها قووتو را همه خوب می‌شناسیم. لازم است بدانید چون خرما و گردو از ترکیبات اصلی کماچ و کلمپه است و قووتو را از دانه‌ها و مغزهای گیاهی ارزشمند و نیروبخشی تهیه می‌کنند، در گروه شیرینی‌های مقوی قرار دارد.
کد خبر: ۷۸۱۹۰۶

کلمپه یک شیرینی شبیه به کلوچه است که خمیر آن از ترکیب آرد گندم، شیر و روغن تهیه می‌شود و مغز آن را با خمیر خرما و گردو و ادویه خاصی پر می‌کنند و در نهایت پس از این‌که با قالب، نقشی بر سطح کلمپه انداختند، در فر می‌پزند.

این شیرینی در مقایسه با انواع کیک‌ها به دلیل حجم و قطر کمتر و بافت متراکم‌تر رطوبت کمتری داشته و زمان ماندگاری طولانی‌تری دارد، اما همچون انواع کیک‌ها قدرت چاق‌کنندگی بالایی دارد. بزرگ‌ترین عاملی که باعث پایین آمدن کیفیت و ارزش تغذیه‌ای کلمپه می‌شود، استفاده از خمیر خرمای نامرغوب و گردوی ناسالم یا مواد پرکننده اسانس‌داری است که به عنوان مغزی داخل آن به کار می‌رود. این شیرینی بسیار انرژی‌زا بوده و مزاج گرمی دارد.

کماچ از کلمپه مقوی‌تر است. برای تهیه خمیر این شیرینی از آرد جوانه گندم و آرد گندم استفاده می‌کنند. شیرینی اصلی آن خرماست که بین دو لایه‌ خمیر قرار می‌گیرد. ادویه‌ای که با خمیر خرمای کماچ مخلوط می‌کنند، شامل زیره، سیاه‌دانه، دارچین، تخم شوید، زردچوبه، میخک و بادیان است که هر کدام خواص منحصر به فرد خود را دارد و در نهایت خمیر خرمای ادویه‌دار را با مغز گردو، بادام یا پسته مخلوط می‌کنند و میان دو لایه خمیر می‌گذارند و به شکل لوزی یا مربع برش می‌زنند و در فر یا تابه با روغن سرخ می‌کنند و روی آن را با پودر قند و هل تزیین می‌کنند. این شیرینی طبع بسیار گرمی دارد و گرم مزاجان نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند. کماچ به مدت طولانی در بیرون از یخچال قابلیت نگهداری دارد و تکه‌ای از آن به همراه شیر به دلیل کالری‌زایی بالا سیرکننده خوبی است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کرمانی‌ها قاووت را به عنوان یک شیرینی در سفره هفت‌سین می‌گذارند و انواعی را که با شکر شیرین شده در ظرفی شبیه به قندان ریخته و از مهمانان پذیرایی می‌کنند. قاووت را به تنهایی یا همراه با چای، شیر یا آبجوش می‌خورند.

بد نیست بدانید قاووت نوعی پودر گیاهی خوراکی است که از مخلوط چند نوع بذر، دانه و مغز برشته و آسیاب شده گیاهان نیروبخش و مقوی تهیه می‌شود. قاووت پسته، بادام، خشخاش، قهوه، نخودچی و معروف‌ترین آن قاووت چهل گیاه از این جمله است.

قاووت چهل گیاه خواص بیشتری دارد و طبیعت آن گرم و آرامبخش است، به رفع کم‌خوابی کمک می‌کند، شادی‌آور، تقویت‌کننده اعصاب و حافظه بوده و سبب افزایش نیرو و میل جنسی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها