سال 1393 سال اسب بود. هرچند اسب حیوان نجیبی است اما این سال با چموشی‌های بسیار در بروز حوادث و جرایم در نقاط مختلف کشور سپری شد. حوادثی مثل ربودن حامد صداقتی، قهرمان شمشیربازی و دوستش به دست اشرار مسلح، اعدام ریحانه جباری، سقوط هواپیمای ایران 140، انتشار شایعات درباره پیدا شدن خفاش‌های شب، حادثه خونین گلپایگان و ماجرای اسیدپاشی‌های اصفهان از جمله این حوادث بود. اطلاع‌رسانی درباره بروز حوادثی که تاکنون اتفاق افتاده و حوادث پیش‌رو برای خبرنگاران حوادث با دشواری‌های بسیاری همراه است.
کد خبر: ۷۸۱۷۷۳

تلاش برای دسترسی به منابع رسمی خبر، حضور پیوسته در دادسرا و دادگاه‌های جنایی و قرار گرفتن در معرض مجرمان خطرناک، مواجهه مدام با خانواده قربانیان قتل‌ها و متهمان و تهدید از سوی برخی مجرمین، تنها بخش کوچکی از این دشواری است که ورود به هرکدام از این موارد خود مجال گسترده‌ای را طلب می‌کند. به باور من، آنچه در این بین بیش از موارد دیگر حائز اهمیت است، در نظر گرفتن جایگاه مخاطب و تلاش برای دسترسی به منابع رسمی است تا گزارش ارائه شده خبرنگار حوادث شاخص‌های لازم برای جلب رضایت مخاطب را به همراه داشته باشد. در زمان وقوع حوادث مهم‌ترین منبع برای مردم رجوع به صفحه حوادث است و در صورتی که پاسخ‌های خود را از این منبع دریافت نکنند، ناگزیر دست به دامن شایعات منتشر شده می‌شوند.

همه خبرنگارانی که بعد از بروز حوادث ماجرا را دنبال می‌کنند بدرستی می‌دانند که اطلاعات درست و اولیه در اختیار پلیس است. از مصائب موجود خبرنگاران، پاسخگو نبودن پلیس بعد از وقوع برخی حوادث است، بخصوص حادثه‌ای که ویژه‌گی‌های لازم برای شاخص بودن را پیدا می‌کند. تجربه نشان داده است که پاسخگو نبودن پلیس، به بروز شایعه در جامعه منجر می‌شود، از همین روست که پلیس بعد از وقوع بسیاری از حوادث ناچار می‌شود تا بخشی از توان خود را صرف تکذیب این شایعات کند. نمونه بارز این موضوع در حادثه اسیدپاشی اصفهان خود را نمایان کرد و مخاطبان اظهارات بی‌شماری از سوی منابع متعدد را دریافت کردند و غول شایعه بیش از هر زمان دیگری در جامعه جولان و افکار عمومی را آزار داد. پلیس در این مواقع به دنبال «زمان» است تا در گستره «زمان» دامنه تحقیقات خود را گسترش دهد. برای خبرنگار اما گذشت «زمان» مرگ «خبر» تلقی می‌شود، از همین روست که برای دست‌یابی به اطلاعات بیشتر ناگزیر از منابع دیگری استفاده می‌کند.

شاید دو دهه قبل می‌شد، بخشی از حوادث را مدیریت و به اقتضای زمان از بروز شایعات جلوگیری کرد اما شتاب گرفتن رسانه‌های اجتماعی در عصر حاضر چنین‌کاری را با دشواری بسیاری مواجه کرده است. بر کسی پوشیده نیست که زمان همواره آبستن حوادث ناگوار است و برای بروز آن هم جغرافیا نمی‌شناسد، همچنین بر کسی پوشیده نیست که پلیس برای تامین امنیت جامعه به وظیفه قانونی خویش عمل می‌کند و برای کشف جرایم از توانی شایسته برخوردار است، اما داشتن یک کرسی در مقام «سخنگوی پلیس» و در دسترس بودن آن برای خبرنگاران حوادث از یک سو می‌تواند از بروز شایعات در جامعه جلوگیری کند و از دیگرسو بعد از بروز حوادث، بسترهای اجتماعی برای همیاری مردم در کشف جرایم را فراهم کند. حال که پلیس با فرمانده‌ای جدید به پیشواز سال نو می‌رود، امید که این امر هم محقق شود. در سال جدید برای همه مخاطبان تپش، خصوصا همکاران خودم در حوزه حوادث لحظه‌های آرامی را آرزو دارم.

حسین فصیحی/ روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها