سال 93 همچون سال‌های دیگر، سال نامه‌نگاری‌های جنجالی بود. نامه‌هایی که براساس سنت نامه‌نویسی سیاسی، همچنان یکی از ژانرهای اثرگذاری سیاسی به‌شمار آمده و گاهی می‌تواند بر مخاطب یا مخاطبان خود تاثیراتی عمیق بگذارد.
کد خبر: ۷۸۱۰۷۱

این نامه‌ها را گاهی روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های حزبی می‌نوشتند و گاهی هم چهره‌های برجسته جهان که هر یک اثرگذاری خاص خود را در سپهر سیاست داشت.

1 ـ نامه اوباما به رهبر انقلاب: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا سال‌هاست تلاش می‌کند از طریق نامه‌نگاری و ارسال پیام، از نقش مهم ایران در منطقه برای تامین منافع خود بهره ببرد و چالش‌های فراروی واشنگتن را از این طریق کاهش دهد.

در همین خصوص او امسال هم نامه‌ای برای رهبر انقلاب ارسال کرد که البته افشای آن در رسانه‌های آمریکایی خبرساز شد. نامه‌ای که حکایت از درخواست آمریکا برای کمک ایران در مبارزه با داعش داشت و رهبر انقلاب البته پیش از مرخص شدن از بیمارستان به‌دنبال عمل جراحی‌شان، در گفت‌وگویی تلویزیونی تاکید کرده بودند تهران وارد بازی طراحی شده از سوی غرب برای مبارزه نمایشی با داعش نخواهد شد. چندی بعد، تهران خبر داد که به نامه اوباما پاسخ‌هایی داده شده است.

2 ـ نامه ظریف به وزرای خارجه جهان: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در سال 93 در راستای تلاش‌های خود برای رسیدن به یک توافق خوب با 1+5 بر سر موضوع هسته‌ای، به تمام وزرای خارجه کشورهای جهان نامه‌ای نوشت و در اتمام حجتی با جهان اعلام کرد: «رفع تمام تحریم‌ها جزء اساسی هر توافقی است، اما برخی نسبت به دست کشیدن از این ابزار غیرانسانی، غیرقانونی و غیرسازنده حتی به بهای به مخاطره افکندن تمام فرآیندی که ایجاد اطمینان کرده و شفافیت را تضمین می‌کند، تردید دارند. تعلق خاطر شدید به تحریم‌ها نه تنها در مسیر حصول به یک توافق جامع درازمدت ایجاد مانع کرده، بلکه موجب شده حتی پس از انعقاد برنامه اقدام مشترک نیز نتواند اعتماد مردم ایران را مجددا جلب کند.»

ارسال این نامه، حکایت از شفافیت کشورمان در جریان مذاکراتی داشت که برخی از طرف‌های مذاکره‌کننده بدشان نمی‌آمد آن را به میدانی برای امتیازگیری بیشتر بدل کنند.

3 ـ نامه سردار سلیمانی به مقاومت فلسطین: سردار سلیمانی اگرچه برای بیگانگان حاضر در خاورمیانه، الهه انتقام است، ولی حضورش در منطقه به بسیاری از نیروهای محور مقاومت دلگرمی می‌بخشد. در همین راستا او تابستان امسال در کنار کمک مشورتی به دولت‌های عراق و سوریه برای مقابله با تروریست‌ها در نامه‌ای، وعده داد جام خشم در زمان مناسب بر سر صهیونیست‌ها ریخته خواهد شد. وی طی این نامه بی‌سابقه نوشت: «همه جهان بداند که خلع‌سلاح مقاومت بدعتی باطل و توهمی است که تحقق نخواهد یافت. او خیال دشمنان محور مقاومت را راحت و تاکید کرد که در یاری دادن به مقاومت و پیش بردن آن به پیروزی اصرار خواهیم کرد تا زمین و آسمان برای صهیونیست‌ها به جهنم تبدیل شود.»

4 ـ نامه آیت‌الله مکارم شیرازی به پاپ: شدت گرفتن میدان عمل تروریست‌های داعش در سال 93 باعث شد علمای جهان اسلام به‌منظور رسوا‌ کردن جنایت‌های این گروه مدعی دولت اسلامی دست به افشاگری بزنند و در همین راستا آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید، دو ماه پس از سقوط موصل، در نامه‌ای به پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان تاکید کرد: «اگر حمایت‌های مالی و تدارکاتی و تسلیحاتی برخی کشورهای غربی و دولت‌های سرسپرده منطقه نبود، گروه داعش و امثال آن امکان ادامه حیات و جنایت و خونریزی وسیع پیدا نمی‌کردند.»

او در این نامه تصریح کرد: «گروه‌های تکفیری بزرگ‌ترین بلای جان بشریت امروز، فارغ از نوع دین و ملیت آنهاست. ما این خطر را سال‌هاست فریاد می‌کنیم. بنده سه سال قبل در دیدار خود با رئیس محترم شورای پاپی واتیکان با اشاره به خطر گروه‌های تکفیری به ایشان گفتم من هفته‌ای نیست که در صحبت‌هایم کارهای این عده از افراطیون را محکوم نکنم... اعمال این اقلیت افراطی را نباید به حساب اسلام گذاشت.»

5 ـ نامه رحیمی به احمدی‌نژاد: صدور و اجرای حکم حبس محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور پیشین در سال 93، بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت، اما آنچه اخبار مربوط به وی را پررنگ‌تر کرد، نامه رحیمی به رئیس سابق خود بود که در آن اتهاماتی را متوجه برخی نامزدهای انتخابات کرد. نامه‌ای که هرچند ابعاد و جزئیات آن به‌رغم نامه‌نگاری‌های بعدی نمایندگان روشن نشد، اما همگان را نسبت به ورود پول‌های ناسالم به عرصه انتخابات حساس کرد.

6 ـ نامه نمایندگان به وزیر کشور: مدتی پس از نامه رحیمی، وزیر کشور هم با وارد کردن عبارت پول‌های کثیف به ادبیات سیاسی کشور هشدار داد که ممکن است پول‌های به‌دست آمده از قاچاق مواد مخدر، صرف انتخابات بشود.

بلافاصله پس از این اظهارات، جمعی از نمایندگان در نامه‌ای خطاب به رحمانی‌فضلی از او خواستند درباره موضع گرفته شده خود توضیحات بیشتری ارائه کند. درباره این نامه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «بسیار ضروری است مسئولان کشور اظهارات را بر پایه اسناد و مدارک بیان کرده و پیگیری موضوعات مطروحه را به قوه قضاییه محول کند.»

7 ـ نامه 47 سناتور: آمریکایی‌ها امسال علاقه خاصی برای نامه نوشتن به مقامات کشورمان از خود نشان دادند و افزون بر رئیس‌جمهور این کشور، 47 سناتور جمهوریخواه نیز در نامه‌ای تلاش کردند ضمن تضعیف موضع کشورمان در مسیر گفت‌وگوهای هسته‌ای، ایران را نسبت به آینده توافق احتمالی بدبین کنند.

اقدامی که البته با پاسخ هوشمندانه رهبر معظم انقلاب مواجه شد که این نامه را نمادی از فروپاشی اخلاق سیاسی در ایالات متحده خواندند و فرمودند: «ما احتیاج به درس آنها نداریم. ما اگر چنانچه به توافقی هم برسیم، بلدیم چه‌جوری عمل بکنیم که بعد آنها نتوانند جمهوری اسلامی را پشت در نگه دارند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها