کارشناسان از حضور استعدادهای جوان و درخشان در عرصه پویانمایی کشور می‌گویند

پویانمایی پابه‌پای سینما

نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، در حالی امروز پس از حدود یک هفته به کار خود پایان می‌دهد که با استقبال خوب علاقه‌مندان مواجه شده و دبیر دائم این رویداد بزرگ و معتبر هم از پیشرفت هنر پویانمایی و کشف استعدادهای جدید در این عرصه خبر می‌دهد.
کد خبر: ۷۷۹۴۰۵

به گزارش جام‌جم، جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که از سال 77 آغاز به کار کرد، دوره به دوره مسیر حرکتی خود را گسترش داد و امروز در نهمین دوره صاحب جایگاه برجسته‌ای در میان جشنواره‌های پویانمایی جهان شده است. این جشنواره با اهدافی چون فراهم‌سازی بستری شایسته برای تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌ها با گردآوری و عرضه هدفمند آثار، کشف توانمندی‌ها و تشویق نوآمدگان عرصه پویانمایی به ابتکار و نوآفرینی و گسترش توانایی‌ها با طرح تکنیک‌ها و نگرش‌های تازه برای دستیابی به کیفیتی افزون‌تر در این دوره در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز در حال برگزاری است.

نهمین جشنواره پویانمایی به عنوان مهم‌ترین عرصه نمایش و رقابت آثار انیمیشن کشور در حالی از یکشنبه در سالن‌های سینماهای مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سینما کانون و سینما فلسطین میزبان علاقه‌مندان است که استقبال فعالان و دوستداران عرصه پویانمایی، شور و حال ویژه‌ای به این رویداد داده است و امروز هم به کار خود پایان می‌دهد.

محمدرضا کریمی صارمی، چهره نام‌آشنا و قدیمی کانون پرورش فکری کودکان که از دوره اول دبیری این جشنواره مهم را برعهده داشته در گفت‌وگو با جام‌جم، جایگاه این رویداد را در میان جشنواره‌های جهانی پویانمایی خوب توصیف می‌کند و می‌گوید: باتوجه به امکانات و شرایط موجود و پس از 9 دوره برگزاری این جشنواره، به بسیاری از اهداف خود رسیده‌ایم.

به گفته صارمی، چهره‌ای مانند الکساندر پتروف، کارگردان بزرگ روسی عرصه انیمیشن ـ برنده سه جایزه اسکار که برای برگزاری کارگاه آموزشی در این دوره به ایران آمده است ـ شور و اشتیاق جوانان ایرانی فعال در عرصه پویانمایی را باورنکردنی توصیف کرده و گفته است که چنین چیزی را در هیچ کدام از جشنواره‌های انیمیشن دنیا ندیده است.

دبیر جشنواره پویانمایی، انیمیشن مستقل و دانشگاهی را بهترین شاخه پویانمایی کشور می‌داند و می‌گوید: ما در انیمیشن کوتاه و مستقل صاحب سبک، موضوع و تکنیک هستیم و در عرصه جهانی و جشنواره‌های معتبر حرف‌هایی برای گفتن داریم.

کریمی‌صارمی درخصوص پیشرفت انیمیشن بلند و سینمایی هم اظهار امیدواری می‌کند و ادامه می‌دهد: پروداکشن و تولید آثار بلند انیمیشن، چندسالی است که در کشور ما جدی‌تر پیگیری می‌شود و حتی امسال در جشنواره فیلم فجر، شاهد اثر خوبی مانند «شاهزاد روم» هم بودیم که در نوع خودش اتفاق بزرگی در صنعت پویانمایی کشور است و می‌تواند آغازگر حرکت جریان‌سازی در این زمینه باشد.

او به حمایت نکردن سازمان سینمایی و وزارت ارشاد از جشنواره پویانمایی اشاره می‌کند و می‌گوید: تنها کمک سازمان سینمایی تسریع امور اداری، تائید من برای دبیری این دوره جشنواره و صدور پروانه نمایش برای فیلم‌ها بود که با عنایت آقای حبیب ایل‌بیگی عملی شد؛ البته عادت کرده‌ایم که انتظاری برای دریافت حمایت‌های مالی از سوی ارشاد نداشته باشیم؛ آن هم در شرایطی که حتی خود آنها هم برای برگزاری جشنواره فیلم فجر دنبال حامی می‌گردند.

کریمی‌صارمی در پایان ضمن اشاره به تلاش‌هایی برای اکران گسترده‌تر آثار جشنواره پویانمایی در طول سال، پوشش تلویزیونی این دوره از جشنواره را هم خیلی‌خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: شبکه‌های یک و دو سیما امسال در قالب برنامه‌های ویژه‌ای از این جشنواره حمایت کرده‌اند.

سیداحمد کلانتری، کارشناس عرصه پویانمایی و یکی از اعضای هیات انتخاب این دوره از جشنواره پویانمایی هم در گفت‌وگو با جام‌جم، آثار ارائه شده به دبیرخانه نهمین جشنواره پویانمایی را بسیار خوب و ارزشمند ارزیابی می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه فیلم‌های پویانمایی جوانان کشورمان حتی در مقایسه با برخی آثار خارجی ساختار بهتری دارد و نوید پیشرفت انیمیشن ایران را می‌دهد و بتدریج به جایگاه واقعی خودش نزدیک می‌شود. جوانان ما اگر به خودباوری لازم برسند، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

مدیرسابق پخش و تامین برنامه شبکه دو سیما، ضعف فیلمنامه را یکی از معضلات هنر ـ صنعت انیمیشن ایران می‌داند و می‌افزاید: البته این در حالی است که بسیاری از فیلم‌های این دوره جشنواره پیام و ایده‌های خیلی خوبی دارند و به لحاظ ساختاری هم مثال‌زدنی هستند.

کلانتری، هنر ـ صنعت انیمیشن را همپای صنعت سینما، عرصه‌ای سودآور و درآمدزا می‌داند و می‌گوید: اگر مسئولان دولتی و بخش خصوصی دست به دست هم دهند و از جوانان عرصه پویانمایی حمایت کنند، اتفاقات خوبی خواهد افتاد. همین جوانانی که امروز در آثار کوتاه و مستقل پویانمایی خلاقانه عمل می‌کنند، در صورت حمایت و سرمایه‌گذاری درست، توانایی ساخت آثار بلند و سینمایی جذاب را هم دارند.

نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، ساعت 19 امشب با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

علی رستگار‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها