آشپزخانه سلامت

نان برنجی یا کاک؟

محال است تا به حال نان برنجی، کاک یا نان خرمایی کرمانشاه را نخورده باشید. بدون اغراق می‌گوییم اگر این شیرینی‌ها را با همان روغن اصیل کرمانشاهی تهیه کنند، در گروه لذیذترین و خوشمزه‌ترین شیرینی‌های عید خواهد بود، اما شاید بخواهید بدانید این شیرینی‌ها چه ترکیباتی دارد و مزایای آنها چیست؟
کد خبر: ۷۷۶۹۷۲

نان برنجی کرمانشاه تقریبا قدمت 200 ساله دارد و به همان شیرینی‌های گرد و تردی گفته می‌شود که رنگ اصلی آن سفید و اگر به آن کمی زعفران بزنند زرد رنگ می‌شود. روی این شیرینی را با دانه‌های سیاه رنگی به نام سیاهدانه تزئین می‌کنند و اگر با روغن کرمانشاهی تهیه شده باشد نسبت به انواعی که با روغن قنادی تهیه می‌شود طعم و بوی متمایزی دارد و معلوم می‌شود خود کرمانشاهی‌ها آن را درست کرده‌اند. معمولا نان برنجی را با درصدهای مختلف 10، 25 و 50 درصد روغن کرمانشاهی به همراه ترکیباتی چون آرد برنج، تخم‌مرغ، شکر، گلاب و هل تهیه می‌کنند.

مزیت اصلی نان برنجی آن است که مبتلایان به سیلیاک که به گلوتن آرد گندم سایرشیرینی‌ها حساسیت دارند، می‌توانند تحت نظر پزشک از آن استفاده کنند، اما در پاسخ به پرسش برخی خانواده‌ها مبنی بر این که چون این شیرینی را از آرد برنج تهیه می‌کنند نسبت به دیگر شیرینی‌های تهیه شده از آرد گندم خواص تغذیه‌ای بیشتر و اولویت مصرف دارد، باید بگوییم قسمت اعظم خواص تغذیه‌ای دانه برنج و گندم در سبوس آنها نهفته است و با توجه به این ‌که برای تهیه آرد شیرینی باید هر دوی این غلات سبوس‌گیری شوند در نتیجه خواص تغذیه‌ای متمایزی نسبت به یکدیگر ندارند.

کاک تخم‌مرغی

کاک را که می‌شناسید؛ همان شیرینی چند لایه‌ای که دارچین طعم غالب آن است و می‌توان آن را لایه ‌لایه و مدتی از زمان را صرف خوردنش کرد. کاک تخم‌مرغی، شیرینی سنتی کرمانشاه است و پخت آن قدمت صد ساله دارد و عجب مزه‌ای می‌دهد اگر با چای خورده شود. جالب است بدانید شیرازی‌ها و اصفهانی‌ها هم از پزندگان این شیرینی هستند. با این تفاوت که کاک در این استان‌ها تغییرنام داده و به نام «یوخه» معروف است و اختلافاتی در ترکیباتی چون روغن کرمانشاهی و زعفران با یکدیگر دارند. ترکیبات اصلی این شیرینی آرد گندم، زرده تخم‌مرغ، روغن کرمانشاهی، شکر، دارچین و هل است. مزیت کاک و یوخه در این است که مصرف این شیرینی به عنوان دسر پس از غذا به دلیل حاوی بودن دارچین به هضم غذا کمک کرده، نشاط‌آور قلب است و اثر آرامبخش و شادکننده دارد.

نان خرمایی

این شیرینی ظاهر دلربایی دارد و اگر در یک نگاه آن را ببینید محال است که بی‌خیال خوردنش شوید. مغزی این شیرینی را با خمیر خرما پر می‌کنند و اگر خرمای مصرفی مرغوب و تازه باشد طعم این شیرینی را حتما می‌پسندید. بسیاری از عرضه‌کنندگان، نان خرمایی را رژیمی و به بیماران دیابتی توصیه می‌کنند، اما باید بدانید درست است که خرما در مقادیر کم برای دیابتی‌ها بی‌ضرر است، اما این شیرینی علاوه بر خرما حاوی شکر بسیار زیادی است و برای این گروه از بیماران منع مصرف دارد.

فاخره بهبهانی ‌/‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها