به گزارش منابع خبری تاکنون حدود 50 درصد از شهر تکریت بویژه بخش‌های جنوبی آن آزاد شده است

تکریت‌ در ‌آستانه آزادسازی کامل

ارتش عراق و نیروهای مردمی از عصر یکشنبه عملیات گسترده‌ای را برای آزادسازی تکریت و مناطق اطراف آن از دست تروریست‌های داعش آغاز کردند. این عملیات با رمز «لبیک یا رسول الله» شروع شد و قرار است به مدت سه روز تکمیل شود. گزارش‌های رسیده از درگیری‌های سنگین در یکشنبه شب خبر می‌دهد. طبق این گزارش‌ها ابتدا شهرک‌های اطراف تکریت از جنوب آزاد شده سپس نیروهای عراقی وارد بخش‌هایی از تکریت شدند. گروه تروریستی داعش تابستان گذشته در عملیاتی شهر تکریت و بخش‌هایی از حومه آن را اشغال کرد. آزادسازی تکریت می‌تواند مقدمه‌ای بر آزادسازی موصل مرکز اصلی داعش در عراق باشد که برای دوماه دیگر برنامه‌ریزی شده است.
کد خبر: ۷۷۶۲۳۹
تکریت‌ در ‌آستانه آزادسازی کامل

به گزارش ایرنا، نیروهای عملیاتی عراقی روز گذشته توانستند کنترل شهرک زرکوش و سد بین منطقه العظیم و تکریت را به دست گیرند. همچنین درگیری‌های شدیدی از مناطق العلم، الدور و البوعجیر در مساحتی به وسعت 5000 کیلومتر مربع بین ارتش عراق و نیروهای مردمی از یک سو و تروریست‌های داعش از سوی دیگر گزارش می‌شود. برخی منابع می‌گویند تاکنون حدود 50 درصد از شهر تکریت آزاد شده است. گفته می‌شود منطقه البوحسان در شهر تکریت به طور کامل از وجود تروریست‌های داعش پاکسازی شده و پرچم عراق در این منطقه برافراشته شده است. نیروهای عراقی همچنین یک منطقه راهبردی در شمال شهر تکریت را آزاد کردند. منابع نظامی تاکید دارند که تروریست‌های داعش عملا تکریت را تخلیه کرده و به مناطق دیگر گریخته‌اند، اما نیروهای عملیاتی به منظور خنثی‌سازی مواد انفجاری و بمب‌های کار گذاشته شده از سوی این گروه تروریستی، با احتیاط عملیات را پیش می‌برند. خبرنگاران خارجی روایت می‌کنند که اجساد شمار زیادی از تروریست‌ها را در منطقه عملیاتی مشاهده کرده‌اند. برخی گزارش‌ها حکایت از پیشروی نیروهای عراقی به طرف میدان‌های نفتی «عجیل» در نزدیکی منطقه «العلم» در شرق تکریت دارد.

استاندار صلاح‌الدین در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز اعلام کرد، ارتش عراق موفق شده با کمک نیروهای مردمی مرکز آکادمی پلیس شهر تکریت و چند منطقه در اطراف آن را از لوث وجود داعش پاکسازی کند. وی افزود: در این عملیات 4000 نیروی داوطلب مردمی از قبایل عراق مشارکت داشتند. مقدمات عملیات آزادسازی تکریت با بسیج ۳۰ هزار نیروی ارتش، پلیس و نیروی مردمی با حمایت صد‌ها زره‌پوش، تانک و موشک‌انداز و نیز با پشتیبانی هواپیماهای ارتش عراق کلید خورد. استاندار صلاح‌الدین دیروز اعلام کرد: تروریست‌های داعش بدون مقاومت در برابر واحدهای نظامی و دیگر رزمندگان در این استان فروپاشیدند. وی تاکید کرد: نیروهای عراقی تاکنون موفق شدند مناطقی چون شیخ محمد، عباسی و سورشناس در سامرا و منطقه البوحسان در شهر الدور را به تصرف خود در آورند.

یک منبع امنیتی شامگاه یکشنبه به ایرنا گفت، نیروهای عراقی شامل ارتش، الحشد الشعبی، نیروهای عشایری و پلیس فدرال، از چهار محور (برخی روایت‌ها پنج محور) پیشروی به سمت مناطق تحت سیطره داعش را آغاز کردند. نیروهایی که از محور پایگاه اسپایکر و دانشگاه بغداد عملیات را آغاز کردند، به سمت محله حی القادسیه در شمال شهر تکریت پیشروی کرده و توانستند بخشی از محلات این منطقه را به کنترل خود درآورند. محور دیگر عملیات از طریق جنوب بود که توانست منطقه الدور را محاصره کند. دیگر محور عملیاتی نیروهای عراقی برای پاکسازی استان صلاح‌الدین، محور طوز در شرق تکریت است. شهر تکریت مرکز استان صلاح‌الدین عراق است. این شهر در 140 کیلومتری شمال غربی بغداد و بر کرانه رود دجله قرار دارد که قبل از هجوم داعش، نزدیک به 300 هزار نفر جمعیت داشت.

حضور العبادی

روز یکشنبه پیش از شروع عملیات «لبیک یا رسول‌الله»، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نشستی را با فرماندهی عملیات سامرا و رهبران یگان‌های نظامی در این شهر برگزار کرد. در این نشست درباره عملیات بازپس گیری مناطق صلاح‌الدین از تروریست‌های داعش بحث و گفت‌وگو شد. العبادی خود نظارت بر عملیات نظامی را از سامرا برعهده گرفت. او ابتدا به زیارت مرقد امامین عسکریین در سامرا رفت و همبستگی مردم و نیروهای امنیتی در این شهر را ستود. وی با اعلام آغاز عملیات آزادسازی تکریت از عراقی‌هایی که فریب تروریست‌ها را خورده‌اند و کسانی که بیشتر مرتکب اشتباه شده‌اند خواست تا سلاح‌های خود را کنار گذاشته و این فرصت آخر را برای پیوستن به نیروهای عراقی برای آزادسازی شهرهای این کشور غنیمت بشمارند. العبادی تاکید کرد: ما تحت رهبری و لوای دولت می‌جنگیم و این چیزی است که مراجع دینی ما را به آن سفارش کرده‌اند. ما با همت و تلاش مبارزان عراقی استان صلاح‌الدین را به طور کامل آزاد خواهیم کرد. پیش از شروع عملیات، واحدهای توپخانه ارتش عراق، آتش سنگینی را روی مواضع داعش در شهر تکریت گشودند که طی گزارش‌های اولیه دریافتی 9 مقر و مرکز تجمع نیروهای داعش منهدم شد. در یک خبر دیگر گفته شد از روزهای گذشته پهپادهای شناسایی و عملیاتی وارد آسمان تکریت شدند و روز یکشنبه نیز منطقه القادسیه واقع در شرق شهر تکریت هدف قرار گرفت.

در یک خبر دیگر دیروز فاروق قیماقجی، سفیر ترکیه در عراق اعلام کرد، طی روزهای آینده همکاری نظامی و امنیتی میان بغداد و آنکارا برای مقابله با داعش آغاز می‌شود. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، سفیر این کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی در استان بابل حمایت کشور خود را از تروریست‌های داعش تکذیب کرد و گفت: عراق امروز در مرحله بسیار سختی قرار دارد و ترکیه همواره در کنار عراق بوده و از این کشور در مبارزه با داعش حمایت می‌کند. بر همین اساس اثیل النجیفی، استاندار نینوای عراق اعلام کرد که قرار است ترکیه به عملیات بازپس‌گیری موصل بپیوندد و برای نیروهای عراقی سلاح و تجهیزات نظامی بفرستد. در یک تحول دیگر روز گذشته اعلام شد اعراب سنی و متحدان لیبرال آنها به تحریم کابینه پایان داده و در جلسات پارلمان حضور پیدا کردند. به همین مناسبت روز گذشته حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق وارد پارلمان شد تا با نمایندگان گفت‌وگو کند. پیشروی نیروهای عراقی در جبهه تکریت موجب دلگرمی نیروهای سیاسی در این کشور شده است. به نظر می‌رسد گروه داعش که از چندی پیش عملیاتش در عراق متوقف شد امروزه به حالت تدافعی افتاده و مناطق اشغالی را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد. شکست داعش روسیاهی بزرگی را برای حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی این گروه به همراه خواهد آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها