معاون عمرانی استاندار بوشهر اعلام کرد؛

خدمت رسانی به گردشگران در چهل و پنج کمپ اسکان

نوروز در راه است و استان‌های زیادی در حال آماده شدن برای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی با همه داشته‌های میراثی، فرهنگی و گردشگری‌شان هستند، یکی از این سرمایه‌ها، صنایع دستی مناطق مختلف کشور است که عرضه مناسب آن به مسافران می‌تواند سهم بسزایی در رونق اقتصادی این مناطق داشته باشد.
کد خبر: ۷۷۴۲۴۸
بازار صنایع‌دستی در انتظار مسافران نوروزی

استان‌های زیادی با شناخت ظرفیت مهم صنایع دستی و سهم آن در شکوفایی اقتصادی جوامع محلی، از چندی پیش درصدد احیای آن برآمده‌اند و هم‌اکنون نیز درحال آماده‌سازی صنایع دستی خود برای عرضه و فروش به گردشگران و مسافران نوروزی هستند. فارس یکی از این استان‌هاست که به دلیل پیوندخوردن با صنعت توریسم، احیای این صنعت در آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.

در همین زمینه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس با اشاره به این‌که عمده‌ترین مشکل فعالان صنایع دستی استان، مشکل عرضه، بازاریابی و نوسان قیمت صنایع تولیدی است، به واحد مرکزی خبر می‌گوید: برای حل مشکل بازاریابی و عرضه محصولات، بسته‌بندی‌هایی از سوی این اداره برای پنج محصول صنایع‌دستی گلیم، خاتم، عروسک‌های محلی، سفال و کاشی هفت‌رنگ استان فارس طراحی شده و در اختیار تولیدکنند‌گان و عرضه‌کنندگان قرار گرفته است تا بتوانند در فروش و بازاریابی محصولات خود موفق‌تر باشند.

به گفته مصیب امیری، توجه به آموزش فراگیر در نقاط دورافتاده و اتخاذ سیاست مناسب برای جذب سرمایه‌گذار در این صنعت و نیز انعقاد تفاهم‌نامه آموزشی و تولیدی با اتحادیه تعاونی صنایع‌دستی در قالب رونق این صنعت در حافظیه و سرای‌مشیر نیز از دیگر فعالیت‌های این اداره کل است.وی در عین حال معتقد است: برای توسعه صنعت گردشگری و صنایع‌دستی، هنرمندان و صنعتگران باید تولیدات خود را براساس ذائقه و سلایق گردشگران و علاقه‌مندان ارائه دهند تا از رکود این صنعت جلوگیری شود.

امیری خاطرنشان می‌کند: قالی و گلیم قشقایی و برندهایی همچون ذوالانواری و حق‌نگهدار، همچنین مصنوعات چوبی از جمله خاتم‌کاری شیراز، منبت آباده و گره‌چینی، مشبک، منبت و معرق استان برندهایی شناخته شده در سراسر دنیاست که می‌تواند نظر مردم و مسافران نوروزی را به خود جلب کند.

خانم الحمدی، سرپرست معاونت صنایع دستی استان فارس نیز در این زمینه یادآور می‌شود که ارائه تولیدات صنعتگران و هنرمندان در نمایشگاه‌های داخلی، ملی و بین‌المللی و توجه به صنایع‌دستی شهرستان‌ها و روستاها و حمایت‌های مالی از آنان برای ارائه تولیدات خود از دیگر برنامه‌های اداره صنایع‌دستی استان فارس است.

به گفته وی راه‌اندازی دانشگاه علمی کاربردی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در شیراز، طبقه‌بندی کردن موضوعی و حمایت از سرمایه‌گذاری در صنایع‌دستی، ایجاد 1600 فرصت شغلی در این صنعت مولد، راه‌اندازی بازارچه دائم فروش صنایع دستی در بخشی از ضلع جنوب غربی ارگ کریم‌خانی و عرضه بیش از 50 درصد از صنایع ‌دستی هنرمندان استان در آرامگاه حافظ از دیگر اقدامات اداره کل صنایع دستی فارس به‌منظور حمایت از صنعتگران داخلی در این استان است.

بهادری‌پور، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس نیز از احیای 85 رشته از120رشته صنایع ‌دستی در استان فارس خبر می‌دهد و می‌گوید: در جهت برنامه‌های حمایتی، رشته‌های خاتم، قلمزنی، منبت، کار روی چوب، سفالگری، شیشه‌گری، کاشیکاری سنتی و فرش‌های دستباف جزو فعالیت‌های اصلی قرار گرفته است. کاظمی یکی از صنعتگران شیرازی نیز با ابراز رضایت از اجرای طرح‌های حمایتی می‌گوید: عرضه صنایع‌دستی در آرامگاه حافظ گام بزرگی برای رونق این صنعت بوده است.استان فارس با داشتن 400 هزار صنعتگر در زمینه تولید 120 رشته صنایع‌دستی، جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داده و یک‌ششم کل تولیدات صنایع‌دستی کشور در استان فارس تولید می‌شود .

نظارت بر کیفیت صنایع‌دستی

استان اصفهان نیز از ظرفیت بی‌نظیری در این بخش برخوردار است، به‌طوری که اکنون 196 رشته از ۲۵۰ رشته صنایع‌دستی موجود در کشور بومی این استان است و هنرمندان اصفهانی بیش از ۷۰ درصد صنایع‌دستی کشور را تولید می‌کنند.

عضو هیات‌مدیره صنایع‌دستی اصفهان در این باره به مهر می‌گوید: با توجه به این‌که اوایل سال توریست بیشتر است، امسال نیز فروش صنایع دستی افزایش، اما در شش ماه دوم سال فروش صنایع‌دستی کاهش داشته است.

غلام‌علی فیض‌اللهی با بیان این‌که امسال فروش صنایع‌دستی در زمستان و پاییز در بازار صنایع‌دستی اصفهان کاهش داشته است، می‌افزاید: نوروز 94 بازار یا نمایشگاهی در اطراف میدان امام(ره) نداریم و به آنها مجوز نمی‌دهیم، زیرا برخی دست به فروش صنایع‌دستی بی‌کیفیت می‌زنند، اما برگزاری نمایشگاه در مراکزی همچون پل خواجو، باغ غدیر و مراکز مورد اطمینان مشکلی ندارد.به گفته وی اما در مقابل نمایشگاه‌هایی از نوزدهم اسفندماه در پل شهرستان و چند نمایشگاه در میدان خواجو برگزار می‌شود.فیض‌‌اللهی یادآور می‌شود: در ایام نوروز با همکاری و عضویت ستاد امر به معروف و نهی از منکر، سازمان تعزیرات، سازمان صنایع‌دستی، اماکن و مجمع عمومی صنایع‌دستی نهادی را تشکیل دادیم که در عالی‌قاپو مستقر هستند و به نظارت بر قیمت و کیفیت صنایع‌دستی نمایشگاه‌ها و مراکز فروش داخل میدان امام می‌پردازند و مردم می‌توانند برای شکایت خود به آنجا مراجعه کنند.عضو هیات‌مدیره صنایع دستی اصفهان با تاکید بر این‌که تمام مراکزی که به فروش صنایع‌دستی در اصفهان می‌پردازند، باید بر اجناس خود اتیکت بچسبانند، در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد، درباره افزایش یا کاهش قیمت صنایع دستی امسال و سال آینده یادآور می‌شود: امسال هیچ‌گونه افزایش قیمتی در صنایع دستی نداشتیم و در سال آینده نیز نداریم.به گفته وی، ۱۸۰ مرکز فروش صنایع دستی در میدان امام اصفهان وجود دارد که تحت نظارت نهاد نظارتی مستقر در عالی‌قاپو قرار می‌گیرند.

فیض‌اللهی درباره صادرات نیز خاطرنشان می‌کند: صادرات صنایع‌دستی در قالب برگزاری نمایشگاه است که امسال به جز در چین و یک کشور دیگر نمایشگاهی نداشتیم که آن هم خصوصی بوده و متأسفانه شاهد کاهش صادرات صنایع‌دستی طی امسال بوده‌ایم.

عباس شیردل، عضو اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان نیز با اشاره به این‌که با حضور هنرمندان اصفهان در نمایشگاه‌هایی که در کشور چین برگزار شد، فروش صنایع‌دستی اصفهان کاهش زیادی داشت، می‌گوید: متاسفانه فروش داخلی صنایع‌دستی خوب نیست و امید صنایع‌دستی به صادرات و نمایشگاه‌های خارجی است، هرچند با توسعه گردشگری می‌توان به فروش صنایع‌دستی امید بیشتری بست.

در همین حال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان این‌که یک میلیارد تومان برای توسعه صنایع دستی اصفهان اختصاص می‌یابد، می‌گوید: تقویت برندسازی صنایع‌دستی استان، تقویت تولیدکنندگان و ارتقای سطح بسته‌بندی محصولات هدف تخصیص بودجه در بخش صنایع‌دستی اصفهان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها