افرادی که به مشکلات تیروئیدی مبتلا هستند باید تا حد امکان از مصرف برخی مواد غذایی که روی این غده تاثیر منفی دارند، بپرهیزند. این مواد غذایی که «گواترزا» خوانده می‌شوند حاوی «تیوسیانات» یا «تیواگزازولیدون» هستند که اولی باعث کاهش دریافت ید در تیروئید ‌‌و دومی نیز با ممانعت از استفاده این ماده معدنی، باعث بروز گواتر می‌شود.
کد خبر: ۷۷۴۱۹۸

تیوسیانات‌ها در انواع کلم‌ها مانند کلم سبز، کلم سفید، گل کلم، کلم بروکسل و بروکلی و...، شاهی، شلغم و‌تربچه وجود‌دارد. تیواگزازولیدون نیز در سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی شیرین و ساقه بامبو یافت می‌شود. البته نیازی نیست که این مواد غذایی را به طور کامل از برنامه غذایی‌تان حذف کنید. مصرف هفته‌ای حداکثر یک مرتبه از این مواد غذایی برای شما کافی است.

امعا و احشا: دل، قلوه، جگر، کله‌پاچه و... سرشار از ترکیباتی به نام «اسیدهای لیپوئیک» است. متاسفانه اسیدلیپوئیک با کاهش تولید برخی از هورمون‌های تیروئیدی، باعث ایجاد اختلال در عملکرد غده تیروئید می‌شود. محققان دانشگاه مریلند معتقدند که مواد غذایی سرشار از این ترکیب با برخی از داروهای تیروئید مانند L-thyroxine تداخل ایجاد می‌کند و در تاثیرگذاری آنها مشکل به وجود می‌آورد.

منابع: Santé Medcine و Activebeat

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها