رئیس‌جمهور:

تورم بهمن‌ماه صفر بود

رئیس‌جمهور با بیان این‌که بهمن و اسفند، دو ماهی است که در طول سال بیشترین تورم را دارند، گفت: سال گذشته تورم بهمن و اسفند را خیلی پایین آوردیم، اما هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد امسال تورم ما در بهمن صفر باشد ولی دیروز مرکز آمار این عدد را اعلام کرد. این کار بزرگی است که با تلاش همه به دست آمد.
کد خبر: ۷۷۳۹۵۱

به گزارش فارس، حسن روحانی در همایش ملی روز مهندس، اظهار کرد: دولت برنامه‌های مهمی پیش رو دارد، البته مشکلاتی نیز پیش روی ماست که در هر دوی آنها مهندسان باید وارد شوند.وی افزود:‌ ما در بحث آب و هوا مشکل داریم و برای رفع این مشکلات باید تلاش کرد. کارهایی شروع شده و ادامه خواهد داشت، ما در زمینه محیط زیست به کمک مهندسان نیاز داریم.

روحانی در ادامه با اشاره به فعالیت‌ها و تلاش‌های دانشمندان هسته‌ای افزود: وقتی ما برای غنی‌سازی به سراغ اروپایی‌ها رفتیم از دادن این صنعت به ما خودداری کردند، می‌گویند ایران مخفی‌کاری کرده که این دروغ بزرگ است. اگر ما می‌خواستیم مخفی‌کاری کنیم چرا از آنها کمک خواستیم. ما می‌خواستیم برای اهداف صلح‌آمیز و برای انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای غنی‌سازی کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در این رابطه با روس‌ها صحبت کردیم. مدت‌ها این کار ادامه داشت و در نهایت حاضر نشدند به ما فناوری غنی‌سازی را بدهند. بعد به سراغ چینی‌ها رفتیم. ما که با تمام عالم در این رابطه صحبت کردیم پس چه مخفی‌کاری وجود دارد.

روحانی تصریح کرد: وقتی آنها نخواستند با ما در این رابطه همکاری کنند خودمان تلاش کردیم. برخی‌ می‌گفتند ما می‌توانیم، البته برخی‌ هم ناامید بودند، ولی غنی‌سازی انجام شد.

وی اضافه کرد: وقتی با یک مهندس صحبت می‌کردم از او درباره امکان غنی‌سازی در داخل سوال کردم، گفت، حتما می‌توانیم. آن مهندس 26 یا 27 سالش بود، سپس از یک مهندس سن و سال‌دارتر پرسیدم که بلافاصله گفت حاج‌آقا حرفش را گوش نکنید، این کار شدنی نیست. مجددا آن جوان را صدا کردم و گفتم اشکالاتی مطرح شده است، آن جوان به من گفت که ما تا دو ماه دیگر به نتیجه می‌رسیم و همین‌گونه شد و سه ماه بعد اولین غنی‌سازی را توسط یک سانتریفیوژ انجام دادیم و سپس سراغ زنجیره‌های دو و سه‌تایی رفتیم.روحانی ادامه داد: بخشی از افتخارات ما در فناوری‌های نوین مرهون تلاش و خدمات مهندسین است. ماهواره جدیدی که پرتاب شد یک گام بود و ما در مسیر هوا و فضا یک گام بلند برداشتیم و این کار بسیار پرافتخار است.

در مسائل علمی نباید مسائل سیاسی را دخالت داد

رئیس‌جمهور اظهار کرد: ما به تمام مهندسان افتخار می‌کنیم و باید مسائل سیاسی را در این زمینه کنار گذاشت. در راه‌اندازی سانتریفیوژها مهندسین چپ و راست در کنار هم بودند و تلاش کردند. در مسائل علمی نباید مسائل سیاسی را دخالت داد.

روحانی تصریح کرد: دیپلمات‌های ما در یک میدان بزرگ هم در مسائل فنی و هم حقوقی و هم در مسائل سیاسی با طرف مقابل وارد بحث شده اند. تاریخ بعدا قضاوت خواهد کرد که چه تلاش‌هایی انجام داده‌اند. ما دست کمی از آنها نداریم و در میدان رقابت موفق خواهیم شد.

وی با اشاره به تلاش‌های دیپلمات‌ها در مذاکرات هسته‌ای افزود: ما چه به توافق نهایی برسیم و چه در این راه موفق نشویم، دیپلمات‌های ما باعث افتخار ما هستند، همان‌طور که مهندسان در زمینه‌های مختلف باعث افتخارند. اینها جهادگران خط مقدم کشور هستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد‌: ما باید بتوانیم با دنیا رقابت کنیم و در صحنه رقابت پیروز شویم و در این راه باید قدم‌های جدی و جدیدی برداریم.

روحانی تصریح کرد:‌ دولت یازدهم تا امروز هر جا موفق بوده به‌دلیل حضور، حمایت و تلاش مردم و همچنین حمایت رهبر معظم انقلاب و تلاش فرهیختگان بوده است؛ در غیر این صورت نمی‌توانستیم موفق باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها