عراقچی:‌ برای برخی اختلاف‌ها راه‌حل‌هایی پیدا شده است

آخرین خبرها از مذاکرات ژنو

همزمان با گفت‌وگوهای دیروز میان مقامات کشورمان با همتایان آمریکایی خود، برخی رسانه‌ها از افزایش امیدواری‌ها به دست یافتن توافق نهایی میان ایران و 1+5 خبر دادند.
کد خبر: ۷۷۳۹۳۹

روز گذشته و در جریان چهارمین دور گفت‌وگوهای ژنو، دور دوم مذاکرات ایران و آمریکا با حضور ظریف ـ کری و صالحی ـ مونیز در ژنو پس از سه ساعت پایان یافت و کمی بعد، سومین دور این مذاکرات از سر گرفته شد. به گزارش ایرنا، در این دور از مذاکرات سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر امورخارجه و وندی شرمن، فرد شماره سه وزارت خارجه آمریکا و هلگا اشمید، معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند. همزمان با این گفت‌وگوها، کارشناسان فنی ایرانی، آمریکایی و اروپایی تشکیل جلسه دادند. این گفت‌وگوها درحالی انجام شد که علی‌اکبر صالحی و ارنست مونیز مسئولان ارشد انرژی اتمی ایران و آمریکا روزهای شنبه و یکشنبه نیز سه دور مذاکره کرده بودند.

در پایان مذاکرات چهار روزه ژنو، وزیرامور خارجه گفت: هرچند هنوز راه زیادی تا رسیدن به توافق نهایی داریم، ولی در مذاکرات سه روز اخیر تا حدودی در برخی مباحث پیشرفت داشتیم.محمدجواد ظریف پس از سه روز مذاکره فشرده باهمتای آمریکایی خود به خبرنگاران گفت: ظرف سه روز گذشته گفت‌وگوهای جدی، مفید و سازنده‌ای با کشورهای ١+٥، بویژه با طرف آمریکایی که با وزرای خارجه و انرژی خود در این مذاکرات حضور یافته بود، داشتیم.

به گزارش ایرنا، وی افزود: تا حدودی پیشرفت در برخی مباحث صورت گرفت، اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به توافق نهایی در پیش داریم.ظریف تاکید کرد: مسلما تا وقتی در مورد همه مسائل توافق صورت نگیرد در هیچ موضوعی توافق نشده است؛بنابراین مذاکرات ادامه پیدا می‌کند.وزیر امور خارجه اظهار کرد: تصمیم گرفتیم هفته آینده مجددا در حاشیه اجلاس شورا ی حقوق بشر این گفت‌وگوها را ادامه دهیم. ظریف از «حضور مفید و موثر» علی‌اکبر صالحی هم تشکر کرد.

عراقچی: اِبایی از ترک میز مذاکره نداریم

همزمان با این گفت‌وگوهای فشرده، دو طرف برای رسیدن به اهداف درنظر گرفته برای خود تلاش می‌کنند. بر همین اساس دیروز عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان در واکنش به اظهارات چندی قبل جان کری که تهدید به ترک مذاکرات کرده بود، تأکید کرد: اگر یک طرف سعی کند با استفاده از روش‌های غیرمذاکراتی اراده خود را در مذاکرات تحمیل کند ما هم حتما اِبایی از ترک میز مذاکره نخواهیم داشت.

وی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: ما در طول مذاکرات همواره با این گونه ادبیات آمریکایی‌ها مواجه بودیم و باعث تأسف است با این‌که این‌گونه ادبیات کارایی خود را به‌صورت کامل از دست داده، اما باز تکرار می‌شود. وی افزود: هم آمریکایی‌ها و هم اعضای 1+5 بارها این را تجربه کردند که فشار سیاسی و رسانه‌ای به هیچ وجه باعث نمی‌شود که ایران در مذاکرات منش، روش، خواسته‌ها و مواضع خود را تغییر دهد و این یک امر ثابت شده است. عراقـــــچی با تأکید بر این‌که مذاکرات باید در جهت منافع دو طرف و با راه‌حل برد ـ برد به پیش برود، گفت: اگر به این شکل نباشد و یک طرف سعی کنـــــد از روش‌های غیر مذاکراتی اراده خود را در مذاکرات تحمیل کند ما هم حتما اِبایی از ترک میز مذاکره نخواهیم داشت ولی این موقعیتی نیست که ما الان در آن قرار داریم.

رسیدن به راه‌حل، در برخی موارد اختلافی

عراقچی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با اشاره به جزئیات گفت‌وگوهای ژنو گفت: در برخی موارد اختلافات راه‌حل‌هایی پیدا شده و الان زمانی است که باید تصمیم‌گیری‌های سیاسی صورت گیرد، به همین دلیل ارتباطات سطح بالای مقامات دو طرف را ضروری‌تر کرده است.

او در عین حال گفت: از مجموعه بحث‌هایی که صورت گرفته هنوز نمی‌توانیم ادعا کنیم که پیشرفتی در مذاکرات صورت گرفته است، هنوز فاصله داریم و اختلافات وجود دارد ولی همه طرف‌ها با جدیت و با اراده لازم مذاکرات را پیگیری می‌کنند تا به یک راه‌حل نزدیک شویم گرچه هنوز در مسائل کلیدی راه‌حل‌های کاملی به دست نیامده است. وی گفت: فضای مذاکرات فضای خوبی است و بحث‌ها به‌صورت فشرده و جدی انجام می‌شود و فضای مذاکرات سازنده و مفید است.

آسوشیتدپرس: توافق در حال شکل‌گیری است

عراقچی درحالی مذاکرات هسته‌ای را سازنده و مفید می‌خواند که آسوشیتدپرس به نقل از منابعی مدعی شد آمریکا و ایران در حال شکل‌دهی توافقی مرحله‌ای هستند که به ایران اجازه می‌دهد به صورت تدریجی برنامه هسته‌ای خود را در طول سال‌های پایانی باقیمانده از مدت زمان اجرای توافق افزایش دهد.

طبق ادعای این گزارش، اگـــــر طرفین مذاکره‌کننده به عنوان مثال در خصوص بازه پانزده ساله به توافق برسند، برای مدت ده سال بر برنامه هسته‌ای ایران کنترل شدید خواهد بود و بعد از آن محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران به صورت تدریجی برداشته می‌شود. آسوشیتدپرس گزارش کرد، بعد از آن ایران می‌تواند شمار سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم خود را به سمت ده هزار سانتریفیوژ یا بیشتر از تعدادی که ‌اکنون فعال است، افزایش دهد و سطح غنی‌سازی را افزایش دهد اما در عین حال به حد اورانیوم مناسب برای ساخت تسلیحات هسته‌ای نرساند.

همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته «مذاکره‌کننده‌های ارشد ایران و آمریکا در ژنو در حال گفت‌وگو هستند تا بتوانند در ضرب‌الاجل ماه مارس چارچوب توافق هسته‌ای را نهایی کنند». به گزارش تسنیم، این روزنامه به حضور علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مذاکرات و وزیر انرژی آمریکا ارنست مونیز در مذاکرات ژنو اشاره کرده و نوشته «مشارکت آنها حاکی از پیچیدگی توافق احتمالی است». به گمان این روزنامه آمریکایی، حضور صالحی می‌تواند پیشرفت مذاکرات را تسهیل کند.

روزنامه فرانسوی فیگارو هم به نقل از یکی از مقامات آمریکایی گزارش داده است که توافق هسته‌ای بین واشنگتن و تهران بیش از هر زمان دیگری محتمل شده است. این روزنامه در گزارش خود به اظهارات منتقدان «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا اشاره کرده که به نوشته این روزنامه تأکید دارند اوباما به عنوان بخشی از طرح بزرگ‌تر خود برای تقویت رابطه با ایران و برقراری مجدد توازن ژئواستراتژیک در منطقه به دنبال توافق هسته‌ای با ایران است.

از طرف دیگر رویترز گزارشی را منتشر کرد که در آن به نقل از یکی از مقامات ایرانی نوشت طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای مصمم به حل اختلافات باقیمانده در گفت‌وگوها هستند.

اعتراف موساد درباره برنامه هسته‌ای ایران

تلاش رسانه‌های صهیونیستی برای فضاسازی منفی در گفت‌وگوهای هسته‌ای درحالی است که پایگاه خبری شبکه الجزیره در گزارشی به نقل از دستگاه جاسوسی اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) نوشته است: ایران در حقیقت هیچ گاه در پی ساخت بمب اتم نبوده است.

به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری اعلام کرد که موفق شده گزارش‌های فوق محرمانه زیادی از دستگاه‌های اطلاعاتی جهان به دست آورد که این گزارش‌ها با گزارش‌های اسنودن و ویکی‌لیکس متفاوت است. الجزیره خاطرنشان کرد، به عنوان مثال در یکی از این پیام‌های اطلاعاتی، موساد دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی یک ماه پیش از سخنرانی بنیامین نتانیاهو در سازمان ملل به متحدان و هم پیمانان خود گفته است که ایران در حقیقت در پی ساخت سلاح هسته‌ای نبوده، اما نتانیاهو پس از این گزارش اطلاعاتی، ادعا کرد که تهران فقط یک سال با ساخت بمب اتم فاصله دارد و اکنون در حال ساخت آن است. بنا بر این گزارش، انتشار این اسناد از سوی شبکه الجزیره نشان می‌دهد که نتانیاهو پیوسته در پی جنجال‌آفرینی ضد ایران بوده و پیش‌بینی می‌شود که با انتشار این گزارش‌ها، وی بار دیگر در سطحی بسیار وسیع‌تر به تمسخر گرفته شود، زیرا دستگاه جاسوسی این رژیم تائید کرده که ایران در پی بمب اتم نبوده و غیرممکن است نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بگوید که از این گزارش‌ها اطلاعی نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها