ایران زمین

آغاز مطالعات طرح انتقال آب از سواحل خلیج فارس به فلات مرکزی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از آغاز مطالعات طرح انتقال آب از سواحل خلیج فارس به فلات مرکزی ایران خبر داد و گفت: این طرح ۱۶ استان و جمعیتی بالغ بر ۴۶ میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، بنابراین برای این‌که مطالعات به سرانجام برسد و وارد مراحل اجرایی شویم، کار کمی طولانی می‌شود.
کد خبر: ۷۷۳۰۲۷

حمیدرضا جانباز افزود: اکنون مطالعات برخی کریدورها به اتمام رسیده است که مثلا می‌توان به کریدور دریای عمان به شمال استان سیستان و بلوچستان که از قبل شروع شده بود و به پایان رسیده است، اشاره کرد. به گفته وی، کریدور انتقال آب به بخش‌هایی از کرمان و جنوب یزد هم از سوی بخش خصوصی تمام و مراحل اجرایی آن آغاز شده است که البته در این خصوص وزارت نیرو اقدام به خرید آب می‌کند. جانباز تصریح کرد: از اردیبهشت امسال قرارداد مطالعات این انتقال آب (به کرمان و جنوب یزد) تمام و منعقد شده و کار جدی زمانی آغاز می‌شود که مطالعات به اتمام برسد، بنابراین بخش‌هایی را که در قالب کریدورهایی از جنوب به شمال هست طبق اولویت در دستور کار قرار داریم که یکی از این کریدورها مربوط به انتقال آب به منطقه صنعتی پارسیان در جنوب فارس است که تا سه ماه آینده مناقصه آن برگزار می‌شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور یادآور شد: با کارهای مطالعاتی کریدورهایی که به آن اشاره شد در حقیقت می‌توان گفت که طرح انتقال آب از سواحل خلیج فارس به فلات مرکزی آغاز شده است.

به گفته وی، این طرح که محدوده بسیار وسیعی را در برمی‌گیرد از استان خوزستان آغاز و به شرق سیستان و بلوچستان ختم می‌شود و سپس استان‌هایی را که در برمی‌گیرد از جنوب رشته کوه‌های البرز تا بخش‌هایی از زاگرس است./ فارس

ممنوعیت کشت ذرت و چغندرقند در کوهدشت

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت از ممنوع شدن کشت چغندرقند و ذرت در این شهرستان خبر داد.

فریدونی با اشاره به افت شدید سطح آب‎های زیرزمینی در کوهدشت افزود: نبود مدیریت آبخیزداری سبب شده ذرت که خیلی آب‌دوست است، مشکلاتی را در زمینه کاشت و کمبود آب در این شهرستان ایجاد کند. از سوی دیگر از آنجا که ذرت درآمد خوبی دارد کشاورزان نیز به این محصول رغبت بیشتری دارند. وی تاکید کرد: به سبب بحران آب، کشت‎های ذرت و چغندرقند را در سال 94 ممنوع اعلام کرده‎ایم و اگر قرار است کشت شوند باید الگوی آنها تغییر کند، به طور مثال چغندر باید در پاییز کشت شود تا با استفاده از باران دیگر نیازی به آبیاری نداشته باشد.

مدیرجهاد کشاورزی کوهدشت با تأکید بر این‌که باید کشت‎های جایگزین محصولات آب‌دوست نیز اجرا شود، خاطرنشان کرد: امسال کلزا که آب‌دوست نیست در سطح 618 هکتار کشت شده و این در حالی است که سال گذشته فقط 16 هکتار از اراضی شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته بود.‌/‌ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها