ابتلای برخی از بازیکنان مطرح به سرطان بسیار خبرساز شده است

تکل به سرطان

سرطان حتی دست از سر ورزش هم برنمی‌دارد. یکی از علل مهم مرگ و میر مردم دنیا در سال‌های اخیر چند بار به سراغ ورزشکاران هم آمده است.
کد خبر: ۷۷۲۹۹۵

تیتو ویلانووا، سرمربی فقید بارسلونا مشهورترین قربانی سال‌های اخیر بیماری سرطان است. البته پس از تیتو یک فوتبالیست نه چندان مشهور استرالیایی به دلیل ابتلا به سرطان و پیشرفت این بیماری صعب‌العلاج جان خود را از دست داد. اما سرطان همیشه برنده نیست.

وقتی این بیماری مقابل اراده و انگیزه یک ورزشکار قرار می‌گیرد ممکن است خیلی زود شکست بخورد. البته شکست دادن سرطان فقط متعلق به ورزشکاران نیست، چه بسا افراد معمولی که در مقابل این بیماری خطرناک مثل کوه ایستادند و در نهایت سلامت خود را بازیافتند اما وقتی یک چهره شاخص موفق به پشت سر گذاشتن این بیماری شود نگاه‌های بیشتری را به خود جلب می‌کند. آخرین سرطانی دنیای فوتبال دارن فلچر بود که دستمزد بالایش همه را متعجب کرد. او تنها با اراده دنیای فوتبال نبود. این با اراده‌ها چه کسانی بودند؟

اریک آبیدال

«شما مبتلا به نوعی پیشرفته از سرطان کبد شده‌اید.» این وحشتناک‌ترین جمله‌ای بود که اریک آبیدال، مدافع سابق تیم ملی فوتبال فرانسه شنید. پیش از شنیدن این جمله او عمل جراحی کبد را به دلیل وجود یک غده پشت سر گذاشته بود اما این بیماری در آن زمان از بین نرفت. زمانی که برای نخستین بار از بیماری خطرناک خود با خبر شد از پزشکش خواست تا بدون معطلی وی را مورد عمل جراحی قرار دهد. او بیش از یک سال با سرطان کبد سر و کله زد و امیدش را از دست نداد. اریک به دلیل بیماری‌اش حتی مجبور شد مدتی از بارسلونا و لالیگا دور باشد اما بالاخره برگشت. پسرعمویش کمک زیادی کرد تا اریک بتواند سرطان را شکست بدهد زیرا نیمی از کبدش را به او اهدا کرد، کاری که از عهده هر کسی برنمی‌آید. آبیدال بعدها و در هنگام بازگشت به میادین عکس پسرعمویش را زیر پیراهنش به همه نشان می‌داد. او در این باره در گفت‌وگویی اظهار کرد: «اگر او نبود، من الان زنده نبودم. تقدیر به این ترتیب بود که او از نظر پزشکی می‌توانست بخشی از کبدش را به من بدهد و الان هر دویمان در زندگی یکی و متحد هستیم. من به لطف او زندگی می‌کنم و او در درون من است.» ستاره سابق بارسلونا برای پشت سر گذاشتن سرطان کبد بسیار درد کشید. زمانی که مورد یکی از عمل‌های جراحی‌اش قرار گرفت پس از به هوش آمدن پزشکش به او گفت آب زیادی درون شکم او جمع شده بود و او چگونه درد ناشی از آن را تحمل کرده است.

آبیدال 19 کیلو وزن کم کرد و فقط یک چیز باعث شد تا او سلامت خود را به دست بیاورد. او یک جنگنده به تمام معنا بود، جنگنده‌ای که می‌خواست یکی از مهلک‌ترین بیماری‌ها را شکست بدهد. هنگامی که مجبور به پیوند کبد شد یا زمانی که مورد عمل جراحی سنگین‌تری قرار گرفت هرگز کسی گمان نمی‌کرد او دوباره در میادین فوتبال دیده شود اما نه تنها آبیدال به فوتبال برگشت بلکه پس از جدایی از بارسلونا برای دو باشگاه دیگر به میدان رفت. او در سال 2013 پس از جدایی از بارسلونا به موناکو پیوست و در انتهای فصل نیز به المپیاکوس یونان ملحق شد.

البته ابتلا به سرطان باعث شد تا دید آبیدال نسبت به زندگی تغییر کند. حالا او لذت‌های زندگی را فقط زندگی در ویلاهای لوکس و رانندگی با خودرو‌هایی نظیر آستون مارتین نمی‌دید. او کمک به دیگران را یاد گرفت، هر چند پیش از آن نیز همیشه حضوری ثابت در کارهای خیریه داشت. آبیدال پس از این‌که سلامت کاملش را به دست آورد، دو خودروی بسیار گرانقیمت خود را فروخت و پولش را صرف امور خیریه کرد.

آبیدال سی و پنج ساله شش ماه پیش برای همیشه با فوتبال خداحافظی کرد.

دارن فلچر

فلچر، بازیکن سابق منچستریونایتد که اکنون 30 سال دارد نیز به نوعی از سرطان روده مبتلا شده بود. این اتفاق ‌ سال 2010 افتاد. وقتی اعلام شد فلچر به سرطان مبتلا شده است همه شوکه شدند بخصوص این‌که این بازیکن مدت‌ها بیماری خود را از مردم، رسانه‌ها و حتی خانواده‌اش پنهان کرده بود. پنهانکاری فلچر هنگامی به پایان رسید که مورد عمل جراحی قرار گرفت تا بالاخره همه متوجه شرایط جسمانی بازیکن اسکاتلندی یونایتد و بیماری‌‌اش بشوند. این بازیکن پاییز سال گذشته پس از 18 ماه دوری از فوتبال دوباره به میادین بازگشت. البته دوران حضور او در منچستریونایتد دیگر به پایان رسیده بود زیرا از این تیم جدا شد. او مدتی پیش پس از مدت‌ها دوری از فوتبال با وست بروموویچ آلبیون قرارداد امضا کرد. چیزی که باعث شد نام این سرطانی سابق دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد میزان دستمزد اوست. هر چند با پیوستن وی به باشگاه وست ‌برومو‌ویچ بازیکنان این تیم ابراز خرسندی کردند، اما دستمزد بالای وی نسبت به آنها، بازیکنان این تیم انگلیسی را شوکه کرد. در واقع برخی از هم تیمی‌های او بابت این‌که او حتی از آنها هم بالاتر دستمزد می‌گیرد ناراحت هستند. گفته می‌شود وی به صورت هفتگی صد هزار پوند می‌گیرد.

البته زمانی که فلچر مبتلا به سرطان شد و این خبر در رسانه‌های بریتانیایی بازتاب یافت هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد تا این اسکاتلندی بار دیگر به یکی از گرانقیمت‌ترین بازیکنان لیگ برتر تبدیل شود.

خوناس گوئیترز

خبر ابتلای خوناس گوئیترز به سرطان، شوک بزرگی به لیگ برتر بود. هیچ‌کس باور نمی‌کرد که این بازیکن به سرطان مبتلا شده بود. این مدافع سی و سه ساله و آرژانتینی که در نیوکاسل بازی می‌کرد پس از اطلاع از وضع بیماری‌اش ترجیح داد به جای ماندن در انگلیس و درمان بیماری‌اش در آنجا به کشور خودش برود تا مراحل درمان را همانجا پیگیری کند. او وقتی شنید مبتلا به سرطان شده بسیار گریست اما به سرعت روحیه خود را بازیافت. مدتی پیش هواداران نیوکاسل با یک خبر بسیار خوشحال‌کننده مواجه شدند، گوئیترز سرطان را دریبل زده و به عبارت دیگر مچ این بیماری خطرناک را خوابانده است.

او پس از پشت سر گذاشتن چند مرحله شیمی درمانی سلامت خود را بازیافت و اکنون آماده بازگشت به میادین است. گوئیترز در مصاحبه با تلویزیون دو آرژانتین اعلام کرده بود که قصد دارد پس از بازگشت به دنیای فوتبال حتی به بهتر از آن چیزی که بود تبدیل شود.

گوئیترز اما برای این‌که سرطان را شکست بدهد درد زیادی کشید. مراحل مختلف شیمی درمانی حتی گاهی اوقات او را خسته و ناامید کرد اما در نهایت انگیزه او به تمام ناامیدی‌هایش غلبه کرد. در این مدت تمام هم‌تیمی‌هایش با تماس‌های مکرر یک لحظه او را تنها نگذاشتند. لیونل مسی نیز در تماسی به این فوتبالیست امیدواری زیادی داد. گوئیترز اکنون به طور کامل بهبود یافته است و امیدوارانه‌تر از قبل به آینده خود نگاه می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها