عراق در روزهای اخیر با خبرهای جدیدی همراه شده است. منابع خبری اعلام کردند که برخی جریان‌های سیاسی در پارلمان و برخی از اعضاء هیئت دولت از حضور در جلسات خودداری کرده‌اند. اقداماتی که در نهایت می‌تواند عراق را وارد چالشهای سیاسی جدیدی کند.
کد خبر: ۷۷۱۵۹۳
چه کسی سود می‌برد؟

آنچه دلیل این اقدامات عنوان شده ترور یکی از سران عشایر و نیز اعتراض به برخی اقدامات دولت بوده است. در این میان برخی نیز بر این عقیده‌اند که این اقدام برای اعمال فشار بر دولت برای پذیرش اجرای طرح آمریکا برای ارسال کمکهای تسلیحاتی و آموزشی برای عشایر بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق است. این امر زمانی تقویت می‌شود که همزمان با چالش‌های سیاسی مذکور،برخی نمایندگان عشایر الانبار با مقامات آمریکا دیدار داشته‌اند. واشنگتن نیز بر اجرای طرح تسلیح عشایر و گروه‌های محلی تأکید کرده است.

مسئله دیگر روند مذاکرات میان اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی برای حل برخی اختلافات است. مذاکراتی که نتایج چندانی نداشته و خواسته‌های اقلیم زمینه‌ساز به نتیجه نرسیدن مذاکرات شده است. هر چند که برخی مطالبات گروه‌های سیاسی و اقلیم کردستان قابل پذیرش و لازم‌الاجرا می‌نماید اما روند کنونی تحولات و بازگشایی از مطالبات در مقطع کنونی نه تنها دستاوردی برای آنها ندارد بلکه زمینه‌ساز چالش‌های جدید برای عراق می‌گردد.

به گونه‌ای که بسیاری از ناظران سیاسی اصرار آنها بر مطالباتشان از دولت را خیانت به ملت عراق می‌دانند. اکنون عراق با دو چالش اصلی روبرو است. نخست وجود گروه‌های تروریستی تکفیری ـ بعثی است که فضایی از کشتار و رعب و وحشت را به راه انداخته‌اند.

دوم تحرکات کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس برای حضور نظامی در عراق است. آنها در حالی با ادعای مقابله با داعش اقدام به اعزام نیروی نظامی به عراق به ویژه مناطق کردنشین کرده‌اند که برای استمرار بحران در این کشور طرح ارسال سلاح برای داعش را اجرا می‌کنند.

با توجه به این شرایط اقدامات جریان‌های اهل سنت و کردها در مقابله با دولت مرکزی نتیجه‌ای جز تقویت مواضع تروریست‌ها و آمریکا ندارد که زمینه‌ساز اشغال دوباره عراق و گسترش موج کشتارها می‌گردد.

با توجه به اینکه تروریست‌ها بیشتر در مناطق اهل سنت و کردنشین حضور دارند ایجاد چالش سیاسی صرفاً به قتل‌عام بیشتر آنان منجر می‌شود لذا جریان‌های سیاسی که به جای مبارزه با تروریسم در برابر دولت قرار گرفته‌اند عملاً در این کشتار شریک می‌باشند و باید پاسخگو مردم باشند.

راهکار کنونی عراق صرفاً استمرار وحدت و یکپارچگی ملی در قالب حمایت از ارتش در برابر تروریسم و مداخلات خارجی است که همراهی با دولت عراق به نخست‌وزیری حیدر‌العبادی کلید اصلی برای تحقق این مهم خواهد بود که ثبات و امنیت را به عراق هدیه خواهد کرد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها