گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

پیام مانور مشترک مصر و عربستان چیست؟

همزمان با دعوت مداخله جویانه وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای ورود شورای امنیت سازمان ملل متحد به بحران یمن و تصمیم شورای امنیت برای تشکیل نشستی ویژه در این باره، یک منبع دیپلمات اعلام کرد که ارتش مصر بیش از 25 هزار تن از نخبه‌های نیروهای مسلح خود را به جنوب عربستان اعزام کرده‌ است تا از مرزهای این کشور با یمن حمایت کنند.
کد خبر: ۷۷۰۹۲۲
دشمنان یمن روی فرکانس مواجهه بین المللی

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز شنبه در اقدامی مداخله‌جویانه شورای امنیت را به صدور قطعنامه‌ای علیه انصارالله یمن فراخواندند. در همین حال سخنگوی گروه انصارالله از مواضع کشورهای عضو این شورا انتقاد کرده و مواضع آنها را ناشی از تلاش برای تحقق منافع سیاسی دانست.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز شنبه نشست فوق العاده‌ای را در خصوص بحران یمن برگزار کردند.

در این نشست که به ریاست خالد بن محمد العطیه، وزیر خارجه قطر در ریاض برگزار شد کشورهای عضو صدور قطعنامه‌ای براساس بند هفتم منشور سازمان ملل (که در آن اقدام نظامی مجاز است) را از سوی شورای امنیت علیه گروه انصارالله یمن خواستار شدند.

در بیانیه این شورا آمده است: ادامه خشونت‌ها در یمن حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند.

در این بیانیه آمده در صورت عدم رسیدن به راهکاری برای حل بحران یمن براساس نتایج مذاکرات ملی و طرح شورای همکاری خلیج فارس، این شورا اقدامات لازم را برای حفظ منافع حیاتی خود اتخاذ خواهد کرد.

خالد بن محمد العطیه در این نشست در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، جامعه جهانی و شورای امنیت نباید درخصوص بحران یمن کوتاهی نمایند و باید اقداماتی را علیه انصارالله اتخاذ کنند.

شورای همکاری خلیج فارس روز شنبه در پایان فوق العاده خود از شورای امنیت خواست تا با صدور قطعنامه‌ای براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل که در آن استفاده از قدرت مجاز است انصارالله را به واگذاری قدرت و بازگشت به مذاکرات وادار کند.

انصار الله: منافع سیاسی کشورهای شورای همکاری در کار است

در همین راستا سخنگوی گروه انصارالله یمن از مواضع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و بیانیه صادره از این شورا انتقاد کرد و این مواضع را ناشی از تلاش کشورهای عضو شورا برای تحقق منافع سیاسی خود و نه منافع مردم یمن دانست.

وی تاکید کرد: ما می‌بینیم که اقدامات علیه محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر و محاکمه وی را انقلاب دانسته و در بحرین نیز خواسته‌های مردم در خصوص قانون اساسی را یک مساله طایفه‌ای می‌دانند.

سخنگوی انصارالله یمن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به حمایت از توطئه‌گران و مسلح‌کردن تکفیری‌ها و القاعده و تشویق به ایجاد تنش در یمن متهم کرد.

مداخله شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل نیز در راستای دنباله‌روی از مواضع تند کشورهای غربی و همچنین شورای همکاری های خلیج فارس قصد دارد با صدور قطعنامه‌ای گروه "انصارالله" یمن را به بازگشت به میز مذاکره فرابخواند.

به گزارش اسکای نیوز عربی، شورای امنیت امروز (یکشنبه) پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به رای می‌گذارد که در آن از گروه انصارالله یمن خواسته شده تا با واگذاری قدرت، تحویل موسسات دولتی و آزادی بازداشت شدگان، به مذاکرات بازگردد.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه در پیش‌نویس این قطعنامه شورای امنیت آمادگی خود را برای اتخاذ تدابیر بیشتر که به معنای اعمال تحریم خواهد بود، اعلام کرده است.

پیش از این نیز شورای امنیت بارها به تحریم علیه گروه انصارالله در قطعنامه‌های سابق تهدید کرده بود.

علاوه بر این در پیش نویس قطعنامه شورای امنیت 15 کشور عضو این شورا از گروه انصارالله یمن درخواست کرده‌اند که هر چه سریعتر و بدون هیچ شرطی نیروهای خود را از نهادهای دولتی خارج کند.

مصر 25 هزار نیرو به عربستان اعزام کرد

همزمان با این اقدامات، یک منبع دیپلمات اعلام کرد که نیروهای مصری بیش از 25 هزار تن از نخبه‌های نیروهای مسلح خود را به جنوب عربستان اعزام کرده‌اند تا از مرزهای این کشور با یمن حمایت کنند.

یک منبع دیپلمات در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی با بیان اینکه نیروهای مصری بیش از 25 هزار تن از نیروهای نخبه خود را به جنوب عربستان جهت محافظت از مرزهای این کشور با یمن اعزام کرده‌اند، پیش بینی کرد که تعداد نیروهای نظامی مصر که در مرزهای عربستان و یمن حضور دارند بیشتر خواهد شد و آنها در صورتی که شرایط برای مداخله نظامی منطقه‌ای در یمن ایجاد شود، حملات غافلگیرانه‌ای را علیه جنبش انصارالله ترتیب خواهند داد.

تعدادی از منابع محلی و بین‌المللی نیز عنوان داشتند که نیروهای مسلح مصری در صورتی که شرایط ایجاب کند یگان نظامی واکنش سریع را مجهز می‌کنند که این اقدام به عنوان بخشی از مداخله نظامی کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس در یمن است.

سریال تعطیلی سفارتخانه ها در صنعا ادامه دارد

در همین حال شبکه الجزیره به نقل از یک منبع دولتی ترکیه گزارش داد که آنکارا سفارتخانه خود را در صنعاء بسته است و دیپلمات‌های ترکیه‌ای آماده خروج از یمن هستند.

همزمان منابع قطری در مصاحبه با سایت العربی الجدید اعلام کردند که قطر دیپلمات‌های خود را که در صنعاء فعالیت می‌کردند به دوحه بازگردانده است.

پیشتر نیز خبرگزاری امارات خبر به تعلیق درآوردن فعالیت‌های سفارت این کشور در صنعاء را منتشر کرد. اسپانیا نیز تصمیم گرفت تا فعالیت‌های سفارتخانه خود در صنعاء را به حالت تعلیق درآورد. این کشور از اتباع خود نیز خواست تا یمن را ترک کنند.

یک مقام در وزارت خارجه عربستان نیز از تعلیق فعالیت‌های سفارتخانه این کشور در صنعاء خبر داد. پیشتر نیز آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، ژاپن و هلند فعالیت سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود را در یمن به حالت تعلیق درآوردند.

در مقابل جنبش انصارالله یمن در واکنش به این اقدام کشورها که در راستای تشدید اوضاع یمن صورت می‌گیرد اعلام کرد که این اقدام غیرقابل توجیه است.

از سوی دیگر علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن در سخنانی عنوان داشت که گروه‌های سیاسی همچنان در چارچوب مذاکرات برای توافق در خصوص پارلمان و شورای ریاست جمهوری به سر می‌برند و ما امیدوار هستیم که مذاکرات آنها به موفقیت بیانجامد.

وی خطاب به ساکنان استان‌های جنوبی یمن نیز اعلام کرد که آنها همچنان سوپاپ امنیت برای وحدت ملی یمن هستند.

علی عبدالله صالح همچنین دیداری را با مسئولان حزب کنگره که خود ریاست آن را برعهده دارد برگزار کرد و به بررسی اوضاع سیاسی در یمن پرداخت. (خبرگزاری ها)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها