ایران زمین

وزش باد گرم در گیلان

هواشناسی گیلان به احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌ها به علت افزایش دما هشدار داد و بنابر اعلام اداره کل هواشناسی گیلان با نفوذ تدریجی سامانه کم‌فشار روی سواحل جنوبی دریای خزر، هوای گیلان با افزایش 8 تا 12درجه‌ای دما و در ارتفاعات همراه با وزش باد گرم مواجه است.
کد خبر: ۷۶۶۴۴۸

این افزایش دما در روزهای آینده در مناطق مرکزی و شرقی استان محسوس‌تر خواهد بود. به پیش‌بینی هواشناسی، سامانه هوای گرم تا سه روز آینده در گیلان ادامه دارد. دریا هم در همین مدت برای صید و صیادی مناسب است.‌/‌ واحد مرکزی خبر

کشف بقایای پارینه سنگی در لرستان

سرپرست گروه باستان‌شناسی محوطه غار کلدربا لرستان گفت: فصل نخست کاوش باستان‌شناختی هیات ایرانی ـ اسپانیایی در غار کلدر سفیدکوه خرم‌آباد پس از دو ماه تلاش به کشف بقایای بسیار ارزشمند از دوران پارینه سنگی میانی و جدید انجامید.

بهروز بازگیر افزود: در این طرح که با همکاری متخصصانی از آلمان و بلژیک و دانشجویان دانشگاه‌های تربیت مدرس، مازندران، فردوسی مشهد و شوشتر انجام گرفت، اعضای هیات موفق شدند بقایای بسیاری از فعالیت‌های انسان عصر سنگ را در لایه‌های فرهنگی شامل دست‌افزارهای سنگی و بقایای جانوری کشف کنند.وی اظهار کرد: از دستاوردهای این تیم می‌توان به کشف لایه‌های متوالی از هر دو دوره پارینه سنگی میانه و جدید اشاره کرد. این باستان‌شناس ادامه داد: دست‌افزارهای سنگی کشف شده از لایه‌های بسیار سخت این محوطه که عموما با قلم و چکش سنگین استخراج شده شامل سرپیکان‌‌ها، خراشنده‌های جانبی و انتهایی و سنگ مادرهای منتسب به صنعت لوالوا، موستری و تیغه‌ها و ریزتیغه‌هاست.‌/‌ ایرنا

ثبت ملی اولین درخت شاتوت کهنسال کشور

شاه‌توت دویست ساله خراسان شمالی به عنوان نخستین درخت شاه‌توت کهنسال کشور در فهرست آثار طبیعی کشور قرار گرفت.معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی در این باره گفت: ویژگی‌های چون سن زیاد، تاج پوشش، محیط تنه، قطر برابر سینه و ترکیب کلی درخت قدرت باردهی کامل آن را از سایر درختان شاه‌توت کشور متمایز و از لحاظ مطالعات ژنتیکی نیز حائز اهمیت کرده است.

علی‌اکبر وحدتی افزود: به اذعان اعضای کمیته ثبت آثار طبیعی، فقط چند درخت شاه‌توت کهنسال در کشور وجود دارد که شاه‌توت حصار از نظر سن و زیباشناسی در این بین جایگاه وی‍ژه‌ای دارد که باعث شده در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد.معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی این درخت را بسیار شاداب و پرمحصول دانست و یادآور شد: میوه شاه‌توت بزرگ و آبدار، و رنگ آن قرمز تیره یا ارغوانی و مزه‌اش ترش و شیرین و مطبوع است.وی ضمن ابراز خرسندی از توجه و محافظت مردم از این درخت تصریح کرد: این درخت هم اکنون جایگاه ویژه‌ای در بین اهالی منطقه دارد و مردم علاوه بر احترام از آن مراقبت هم می‌کنند.این مقام مسئول ضمن تاکید کرد: مسئولان شهری بجنورد باید در گذربندی و توسعه شهری بجنورد به نحوی طراحی و برنامه‌ریزی انجام دهند که ضمن حفظ این درخت کهنسال از ظرفیت‌های گردشگری آن نیز بهترین بهره‌برداری صورت پذیرد./ میراث آریا

کمبود امکانات در روستای «برزش‌آباد»

بسیاری از روستاهای حاشیه شهر مشهد این روزها به‌دلیل نبود آب و کمبود امکانات در شرایط بسیار سختی روزگار می‌گذرانند. روستای برزش‌آباد از جمله این روستاهاست که کمبود امکانات اولیه زندگی نه تنها دل پیر و جوانش را به درد آورده، بلکه حتی دامن اموات این روستا را نیز گرفته است.

رمضانی یکی از اهالی این روستاست که دراین باره گفت: خودمان که آب کافی برای خوردن نداریم هیچ، در این روستا حتی مردگان هم در عذاب هستند، چون قبرستان روستا آب ندارد و برای شست‌وشوی مردگان نیز با مشکل مواجه هستیم.

زهرا صفرپور از اهالی دیگر روستا نیز یادآور شد: متاسفانه در روستای برزش آباد مدرسه راهنمایی وجود ندارد و بچه‌های ما حتی اگر به شهر هم بروند، برای تحصیل در مناطق بدی از شهر مجبور به درس خواندن هستند و به همین دلیل بیشتر بچه‌ها ترک تحصیل کرده‌اند.

دهیار روستای برزش‌آباد نیز با بیان این‌که کمبود فضای آموزشی لازم و استاندارد از مهم‌ترین مشکلاتی است که حتی تا ترک تحصیل بچه‌های روستا پیش رفته، گفت: دانش‌آموزان برزش‌آباد علاوه برنداشتن امکانات ورزشی حتی از داشتن دبیرستان برای ادامه تحصیل محروم هستند و تنها مدرسه این روستا فقط شش مقطع دارد که در دو شیفت سه کلاسه برگزار می‌شود. به گفته علی خندان، اکنون ۱۶۰ دانش‌آموز ابتدایی تا پایه ششم ابتدایی در این مدرسه درس می‌خوانند، اما دانش‌آموزان مقاطع دیگر به دلیل نبود مدرسه یا باید ترک تحصیل کنند یا به روستاهای اطراف و دارای مدرسه عزیمت کنند و البته افرادی که تمکن مالی داشته باشند ، بچه‌های خود را در شهر ثبت‌نام می‌کنند. / مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها