خدمات پس از فروش خودرو در ایران

تعمیرکاران ماهر، هر روز کمتر از دیروز

خدمات پس از فروش بعد از تامین قطعات به خدمات تعمیرگاهی ختم می‌شود. تعمیراتی که باید ازسوی متخصصان صورت گیرد، اما به دلایل مختلف شاهد نارضایتی مشتریان در این زمینه هستیم.
کد خبر: ۷۶۵۹۹۹
تعمیرکاران ماهر، هر روز کمتر از دیروز

«هر روز شاهد کاهش نیروی کار حرفه‌ای در تعمیرگاه‌های مجاز خودروسازان داخلی هستیم.» این را افرادی که با نمایندگی‌ها برخورد داشته‌اند، می‌گویند.

برخی نسبت به صدای جدید خودرو بعد از تعمیر ناراضی هستند و برخی دیگر به درست نشدن خودرو پس از چندبار تعمیر و سرگردان شدن و وقت‌کشی اعتراض دارند. در مقابل، نمایندگی‌ها می‌گویند که کارکنانشان بسیار ماهر و زبده هستند با وجود این موجی از اعتراض‌ها به سمت همان نیروهای متخصص ختم می‌شود، اما سوال اصلی اینجاست که چرا با وجود نیروهای آموزش دیده و ماهر هنوز حجم قابل توجهی از اعتراضات مشتریان به قوت خود باقی است و هرروز شاهد افزایش آن هستیم.

طبق قوانین گارانتی، خودروی دارای ایراد ـ چه با قطعه وچه بدون نیاز به قطعه ـ باید رفع مشکل شود، اما اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که در برخی موارد که کم هم نیست، خودرو بعد از تعمیر دارای ایرادات جدید می‌شود. دلیل این امر می‌تواند بی‌انگیزه بودن یا ماهر نبودن نیروهای تعمیراتی مشغول در نمایندگی‌ها باشد. تعمیرکارانی که ممکن است در زمان نصب قطعه خودرو آگاهی کافی از چگونگی باز و بسته کردن آن و حتی کارایی و نقش قطعه در سلامت سرنشینان نداشته باشند. به عنوان مثال برای تعویض صفحه کلاچ خودرو سینی خودرو باید باز شود. بعد از آن نیز گیربکس باید باز شده و ساچمه‌های صفحه کلاچ به همراه آن خارج شود و صفحه جدید جایگزین شود. کوچک‌ترین غفلت در این زمینه می‌تواند به قطعات دیگر خودرو آسیب بزند و موجب خسارت‌های بیشتری شود. در همین حال برخی از تعمیرکاران نیز در کار خود ماهر هستند، اما با چالش کم‌انگیزه بودن یا بی‌انگیزه بودن مواجهند. آنها دستمزد پایین خود را بهانه می‌کنند و بدون این‌که بر مسئولیت‌پذیری شغلی و کاری خود بیفزایند و در نظر بگیرند که در قبال خودرویی که به روش استاندارد تعمیر نمی‌کنند، مسئول و پاسخگوی سلامت سرنشینان و حق‌الناس دارنده خودرو هستند، به نوعی کارشان را ماستمالی می‌کنند.

البته برخی از تعمیرکاران ماهر شاغل در نمایندگی‌های پس از فروش خودروسازان، اعتقاد دارند که دستمزدشان نصف افرادی است که در بیرون از نمایندگی‌ها فعالیت دارند، اما غافل از این‌که آن افراد باید هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری برای ایجاد کار مستقل مانند اجاره‌ بهای مغازه‌ای را بپردازند. البته این خارج از هزینه‌هایی است که باید برای تهیه لوازم و ابزار کار و ملزومات دیگر پرداخت کنند، اما افرادی که در نمایندگی‌ها مشغول کار می‌شوند از بهترین وسایل بهره‎‌مند هستند و هیچ هزینه‌ای بابت سرمایه‌گذاری نمی‌پردازند. در نتیجه دستمزدشان خالص خواهد بود.

این در حالی است که تعمیرکاران نمایند‌گی‌ها به صورت ساعتی برای تعمیر خودرو دستمزد دریافت می‌کنند. این دستمزد برای مدل‌های مختلف خودرو متفاوت است. به‌عنوان مثال هزینه یک ساعت وقتی که برای تعمیر خودروی پراید می‌گذارند با وقت تعمیری که به مدت یک ساعت برای خودرو پژو 206 گذاشته می‌شود، متفاوت است.

در گذشته خودروسازان به دلیل این که خودروهای تولیدی خود را بیشتر عرضه کنند و به این علت که سود را در فروش خودرو می‌دیدند به بخش خدمات پس از فروش سوبسید می‌دادند، اما اکنون این سوبسید حذف شده است و تعمیرکاران ماهر شاغل در تعمیرگاه‌های مجاز معتقدند با حذف این سوبسید، درآمد آنان نیز کاهش داشته است.

با این حال این واقعیت که مشکلات شغلی دلیل موجهی برای انجام صحیح کار تعمیرات خودرو که با جان مردم سروکار دارد، نیست، همچنان محل پرسش بزرگی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها