«دهکده بزبزا» نام انیمیشنی است که در 52 قسمت12دقیقه‌ای با تکنیک کات اوت برای گروه سنی کودک و خردسال تولید شده و هم‌اکنون از شبکه پویا پخش می‌شود. این داستان‌ها با گرافیک و فضای ایرانی توسط سیدمهدی ابوهاشم به صورت فیلمنامه درآمده است. داستان‌های «دهکده بزبزا» را جمعی از بانوان نویسنده همچون طاهره ایبد، سرور کتبی، فروزنده خداجو، زهره پریرخ، لاله جعفری و سوسن طاقدیس با محوریت ماجرا‌های اهالی یک دهکده نوشته‌اند. کارگردانی این مجموعه را هم محمد خانزاد به عهده داشته است.
کد خبر: ۷۶۵۵۴۸

موضوع این مجموعه انیمیشنی به ماجراهای بزبزکان و فرزندان‌شان؛ شنگول و منگول و حبه انگور برمی‌گردد که در دهکده بزبزا زندگی می‌کنند در این داستان‌ها چند بز کوچک هستند که شنگول، منگول، حبه انگور، مشمش، جزغاله و چاقاله نام دارند. در واقع این بزغاله‌ها شخصیت‌های اصلی ماجرا‌ها هستند و بیشتر داستان‌ها از شیطنت‌های آنها آغاز می‌شود. در بعضی از داستان‌ها نیز گرگی به نام گرگول حضور دارد که بسیار خنگ، دست و پاچلفتی و ترسو است.

داشتن گرافیک ایرانی و طراحی شخصیت‌های ایرانی و فضاسازی زیبا و پس‌زمینه‌های خوش‌آب و رنگ از نکات مثبتی است که هنگام تماشای مجموعه انیمیشن مخاطب را جذب می‌کند. اما برای ساخت کاری برای گروه سنی خردسال باید نکات خاصی را در نظر داشت. مثلا مشمش، بزغاله شیطانی است که تک‌کلام‌های داش‌مشتی مثل باصفا!چه جوری صفا کنیم! را به کار می‌برد که برای مخاطب بزرگسال مناسب است و برای کودک شاید چندان قابل درک نباشد یا این‌که در جایی آواز «عزیزم برگ بیدم برگ بیدم من از چشم سیات خیری ندیدم» را می‌خواند که یک ترانه محلی است که در حد فهم کودک نیست.

نکته دیگر این که باید توجه داشت، بودن یک شخصیت منفی قوی در ماجراهاست که موجب جلوه شخصیت‌های مثبت می‌شود در واقع بودن گرگی که نه کسی از او می‌ترسد و نه باعث اتفاقی آنچنانی در داستان می‌شود و آن‌قدر منفعل و بی‌دست و پا و خنگ است که خیلی از مواقع خودش قبل از درگیری فرار می‌کند، فقط موجب از دست رفتن توجه مخاطب می‌شود. حتی می‌شود گفت که داستان‌هایی که گرگ در آنها حضور ندارد داستان‌ها روال منطقی‌تری طی می‌کنند و با مخاطب ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.

این در حالی است که این روزها خبر می‌رسد ساخت قسمت دوم این مجموعه به پایان رسیده و پخش آن بزودی از شبکه پویا آغاز می‌شود. محمدرضا خانزاد کارگردان این مجموعه در این باره می‌گوید: در سری دوم مجموعه «دهکده بزبزا» سعی کردیم کیفیت اثر را تا حد مطلوبی ارتقا دهیم تا به این وسیله در جلب نظر جامعه مخاطب کار موفق باشیم. برای نیل به این هدف سعی کردیم در سری جدید «دهکده بزبزا» ریتم و ضرباهنگ کار را سریع‌تر کرده و مطابق با داستان، کاراکترهایی را به عنوان مهمان در قسمت‌های مختلف اضافه کنیم، که این امر منجر به تولید اثری شاد و مفرح شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها