برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که مارک منندز، سناتور دموکرات آمریکایی تصمیم دارد طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را به تعویق بیندازد؛ همان طرحی که رسانه‌های غربی آن را به گیوتینی بر سر مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 تشبیه کرده و باراک اوباما گفته بود در صورت تصویب، آن را وتو خواهد کرد.
کد خبر: ۷۶۳۹۵۲

احتمال عقب‌نشینی تندروها از پیگیری تحریم‌های ایران، نشان‌دهنده انزوای بیش از پیش صهیونیست‌هایی است که در یک سال و نیم گذشته تلاش می‌کنند مانع دستیابی به توافقی میان ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای کشورمان شوند. آخرین تلاش لابی صهیونیستی برای اثرگذاری بر روند مذاکرات، دعوت پنهانی نتانیاهو از سوی رهبر مخالفان اوباما در کنگره بود که با خشم دولتمردان ایالات متحده روبه‌رو شد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که گفته حاضر است برای صحبت علیه برنامه هسته‌ای ایران به هر کشوری سفر کند، می‌خواهد با هدف اثرگذاری بر رای نمایندگان کنگره درباره تحریم بیشتر کشورمان به واشنگتن سفر کند؛ سفری که بدون دیدار با اوباما و کری انجام خواهد شد.

در مقابل این تلاش مشترک تندروها در واشنگتن و تل‌آویو، محمدجواد ظریف به مذاکره‌کنندگان آمریکایی هشدار داد یا راه «مذاکره» را در پیش گیرند یا «فشار» را. علی لاریجانی هم گفت که آمریکا نباید مشکلات داخلی خود را به میز مذاکره منتقل کند. مواضعی که باعث شد کاخ سفید رودرروی تندروها بایستد و وزرای خارجه اروپایی به اعضای کنگره یادآوری کنند تلاش‌هایشان برای تحریم بیشتر تهران، مخرب است. بر همین اساس دیروز روزنامه نیویورک‌تایمز توصیه کرد: «آمریکا و ایران باید با اقدامات معقول، فرصت را از اسرائیل و تندروهایی که مترصد خرابکاری سیاسی در راه حصول توافق هسته‌ای هستند، بگیرند.» حتی روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم در شماره اخیر خود یادآوری کرده است: «در شرایط کنونی تحمیل تحریم‌های جدید بر ایران بی‌ملاحظه و خطرناک است.»

با وجود این تندروها هنوز از این که فشارهایشان بتواند مذاکرات هسته‌ای را تحت تاثیر قرار دهد، ناامید نیستند. به همین دلیل روز گذشته جان بونر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شبکه تلویزیونی سی.‌بی‌.اس گفت: «من درباره این تهدید که ایرانی‌ها بتوانند سلاح اتمی بسازند، خیلی نگرانم و به نظرم مجلس نمایندگان هم بر این نظر است که اگر با آنها به توافق نرسیم، آنگاه باید تحریم‌های بیشتر در دستور کار باشد.»

همزمان آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه این جمله تکراری را بار دیگر بر زبان آورد که «عدم امضای توافق‌نامه با ایران، بهتر از امضای توافق بد با این کشور است.»

این دست موضعگیری‌ها نشان می‌دهد با وجود این که تندروهای ضدایرانی در واشنگتن در حال تلاش برای برهم زدن مذاکرات هستند، ولی مسیر رو به جلوی مذاکرات آنها را در چنان موقعیتی قرار داده که با وجود در اختیار داشتن کنگره، توان تصویب طرحی را ندارند که بتواند بر گفت‌وگوهای هسته‌ای اثر بگذارد. این انفعال رادیکال‌ها دست‌کم تا امروز حکایت از این دارد که در نظر گرفتن خط قرمزی به نام «حفظ حقوق هسته‌ای» و نیز «توقف کامل فرآیند تشدید تحریم‌ها» از سوی تهران همزمان با نرمش در برابر مطالبه نظارت‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای، نه فقط توانسته دیپلمات‌های غربی را وادار به تداوم گفت‌وگوها کند، بلکه حتی تندروها را نیز در موقعیتی قرار داده که قادر به عملیاتی کردن برنامه‌های خود برای اثرگذاری بر گفت‌وگوهای هسته‌ای نیستند؛ تندروهایی که به امید قرار دادن گیوتینی بر سر مذاکرات قدرت گرفتند، اما حالا می‌بینند که تیغ گیوتین آنها چنان که باید، قدرت اعمال فشار بر مذاکرات را ندارد.

ناکامی تندروها در ایالات متحده، پیام مستقیمی برای لابی صهیونیستی دارد. پیامی که دیشب در قالب خبرهایی که از دفتر نتانیاهو منتشر می‌شد، بروز یافت و نشان داد تل‌آویو توافق ایران و غرب را قریب‌الوقوع می‌داند، چراکه منابع نزدیک به دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی مدعی شدند «ارزیابی‌ها نشان می‌دهد توافق هسته‌ای در ماه مارس (فروردین) حاصل خواهد شد.»

در همین حال بخش عبری رادیو اسرائیل هم دیروز به‌نقل از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، گزارش داد که امکان دارد «در همین چند هفته آینده» میان ایران و قدرت‌ها یک توافق نهایی هسته‌ای به‌دست آید که البته از دید رژیم صهیونیستی، «بد» و «غیرقابل قبول» خواهد بود. به گزارش رادیو فردا، منابع دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نیز یکشنبه شب به رسانه‌های کشورشان گفته بودند، ممکن است در ماه مارس توافق ایران و قدرت‌های جهانی، نهایی شود.روزنامه الاخبار هم از قول منابع صهیونیستی نوشته است: «ارزیابی‌‌(ها) این است که توافق میان ایران و آمریکا درباره مساله هسته‌ای ماه مارس (فروردین) آینده حاصل می‌شود تا در ماه ژوئن (خردادماه) امضا شود. برای همین خیلی مهم است که نخست‌وزیر (اسرائیل) به کنگره برود».

هراس ناامیدانه صهیونیست‌ها از در پیش بودن یک توافق هسته‌ای درحالی است که نهادهای نظارتی بین‌المللی نیز راه طی شده برای حل و فصل پرونده هسته‌ای کشورمان را تائید می‌کنند. در همین باره مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگاران در سنگاپور تاکید کرد که تنها راه‌حل مساله هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو یافت می‌شود و آژانس از توافق جامع هسته‌ای استقبال می‌کند.

به گزارش فارس، یوکیا آمانو هرچند حاضر نشد درباره چشم‌انداز رسیدن کشورهای 1+5 و ایران به توافق جامع هسته‌ای تا پایان ماه ژوئن اظهار نظر کند، ولی تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدت‌هاست تاکید دارد که راه‌حل برنامه هسته‌ای ایران می‌بایست از طریق گفت‌وگو پیدا شود. اگر و هر زمان توافق حاصل شود، ما از آن استقبال می‌کنیم.» وی بیان کرد که با اعضای مذاکره‌کننده ارتباط دارد و گفت: «ما با آنها ارتباط داریم. ما در صورت نیاز و به‌صورت مناسب کمک‌هایی را ارائه می‌کنیم، اما ما بخشی از این مذاکرات نیستیم.»

با این‌که تردیدی نباید داشت که تلاش تندروها برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات هسته‌ای با عقب‌نشینی موقتی کنگره از طرح تشدید تحریم‌ها به پایان نخواهد رسید، اما پیام عقب‌نشینی سناتورهای جنگ‌طلب این است که گفت‌وگوهای هسته‌ای صدای آنها را چنان در جهان ضعیف کرده که کمتر کسی این روزها حاضر به شنیدن آن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها