پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر از امروز آغاز می‌شود

اعلام حضور مهمانان سیمرغ

پیش‌فروش بلیت‌های سی و سومین جشنواره فیلم فجر در حالی از امروز آغاز می‌شود که دبیرخانه ستاد آرای مردمی مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور هم آیین‌نامه بخش سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره را اعلام کرد.
کد خبر: ۷۶۱۷۴۲

به گزارش جام‌جم، در حالی که فقط ده روز تا آغاز سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر باقی مانده، علاقه‌مندان به فیلم و سینما از ظهر امروز می‌توانند به پایگاه اینترنتی جشنواره فیلم فجر مراجعه و نسبت به خرید بلیت‌های فیلم‌های موردنظر خود اقدام کنند. این پیش‌فروش از امروز آغاز می‌شود و به مدت سه روز ادامه پیدا می‌کند.

هر سری شامل ۱۱ بلیت برای ۱۱ عنوان فیلم در ۱۱ روز جشنواره است. به عبارت دیگر هر نفر به مدت 11 روز، یک صندلی و یک سئانس در سینمای انتخابی خود در اختیار خواهد داشت.

خریداران می‌توانند پس از ورود به سامانه پیش‌فروش با وارد کردن کد ملی خود، دو انتخاب و در مجموع چهار سری بلیت پیش‌خرید کنند. دانشجویان نیز زمان خرید بلیت و برای بهره‌مندی از تخفیف دانشجویی باید شماره دانشجویی خود را وارد سامانه کنند و در زمان تحویل بلیت کارت دانشجویی همراه داشته باشند.علاقه‌مندانی که بلیت‌های خود را خریداری می‌کنند، با در دست داشتن پرینت کد رهگیری و اصل کارت ملی می‌توانند روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه هفته آینده برای تحویل بلیت‌ها به پردیس سینمایی ملت مراجعه کنند.

بجز پیش‌فروش اینترنتی، بخشی از بلیت‌های سینماهای مردمی هم به طور روزانه و در روزهای برگزاری جشنواره و از طریق گیشه عرضه می‌شود. فروش بلیت به صورت تکی فقط در گیشه سینماها و قبل از شروع هر سئانس است. قیمت بلیت گیشه 5000 ، 7000 و 9000 تومان است.

افزایش قیمت بلیت جشنواره

پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر در حالی شروع می‌شود که دبیر این دوره، دو روز پیش از افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت بلیت در برخی از سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌ها خبر داده بود. علیرضا رضاداد در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر در پاسخ به پرسشی درباره گران شدن قیمت بلیت فیلم‌های فجر گفت: البته به همان میزانی که بلیت‌ها گران شده، تخفیف هم داده شده و ما قیمت بلیت‌ها را شناور کرده‌ایم. بر این اساس مردم در مناطق جغرافیایی مختلف شهر تهران می‌توانند با قیمت مناسب بلیت تهیه کنند.

سیمرغ بهترین فیلم مردمی

در شرایطی که سینمادوستان با پیش‌خرید بلیت‌ها خود را برای تماشای تازه‌ترین تولیدات سینمای ایران آماده می‌کنند، دبیرخانه ستاد آرای مردمی سی و سومین جشنواره فیلم فجر هم آیین‌نامه این بخش از جشنواره را اعلام کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران یا همان سیمرغ بهترین فیلم مردمی از سال 76 و دوره شانزدهم به جوایز مهم جشنواره فیلم فجر افزوده شد و اگر از جوایز ریز و درشت غیرضروری بگذریم، تنها جایزه‌ای است که آرای هیات داوران نقشی در آن ندارد و آرا و نظرات مردمی است که باعث برنده شدن یک فیلم می‌شود.

اهمیت سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی پس از جشنواره شانزدهم تا امروز افزایش یافته است و سازندگان آثار دوست دارند علاوه بر تائید فنی و علمی داوران، منتخب و برگزیده آرای مردم هم باشند. ابراهیم حاتمی‌کیا و کمال تبریزی دو فیلمسازی هستند که هر کدام با دریافت سه سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در این زمینه رکورددار هستند.

حاتمی‌کیا برای فیلم‌های «آژانس شیشه‌ای» (در اولین دوره این بخش در جشنواره شانزدهم) «ارتفاع پست» و «به رنگ ارغوان» و تبریزی هم برای فیلم‌های «فرش باد»، «مارمولک» و «همیشه پای یک زن در میان است» برنده این جایزه ارزشمند شده‌اند. البته تبریزی امسال در غیاب حاتمی‌کیا این شانس را دارد که با فیلم «طعم شیرین خیال» بار دیگر از دست تماشاگران فیلم فجر جایزه بگیرد.

هرچند نباید از نام مجید مجیدی هم به سادگی عبور کرد؛ کسی که دو بار با فیلم‌های «بید مجنون» و «رنگ خدا» سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی را به دست آورده و امسال هم در صورت نمایش‌های گسترده‌تر پروژه عظیم «محمد(ص)» می‌تواند نظر بالای تماشاگران را به خود جلب کند.

اما یکی از نکته‌های مهم قابل اشاره در این خصوص محافظه‌کاری مسئولان جشنواره است که بخصوص از دهه 90 بیشتر به چشم می‌آید. تا پیش از این دهه فقط در سال 78 بود که دو فیلم «عروس آتش» و «متولد ماه مهر» به‌طور مشترک برنده سیمرغ فیلم مردمی شدند و همیشه فقط یک فیلم پس از شمارش آرا در صدر جدول نظرات تماشاگران قرار می‌گرفت، اما از دوره سی‌ام حساسیت‌ها در این مورد بیشتر شد و مجریان این بخش تصمیم گرفتند به آرای خیلی نزدیک مردم با دیده بازتری نگاه کنند.

اما گویا قرار است طبق مقررات وضع شده امسال، شاهد این اتفاق نباشیم. براساس آیین‌نامه، نظرسنجی تماشاگران صرفا برای فیلم‌های بخش مسابقه (سودای سیمرغ) در شهر تهران ‌اجرا می‌شود و فیلم‌های بخش‌های نگاه نو و مستند و هنر و تجربه در این نظرسنجی شرکت داده نمی‌شوند.

نتایج ارزیابی آرای تماشاگران هم در پایان هر شب به دفتر جشنواره اعلام و پس از آن در وبسایت خانه سینما بارگذاری می‌شود. در نهایت هم فیلم برگزیده تماشاگران پس از جمع‌بندی آرای به دست آمده یک فیلم در تمام روزهای جشنواره معرفی و در مراسم اختتامیه سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی به تهیه‌کننده اثر اهدا می‌شود. فقط باید دید مسئولان این دوره محافظه‌کاری را در این بخش کنار می‌گذارند و با قاطعیت یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده تماشاگران انتخاب می‌کنند یا نه؟سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر از دوازدهم تا بیست‌ودوم بهمن برگزار می‌شود.

علی رستگار ‌‌/‌‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها