خبر بستری شدن ملک‌عبد‌الله پادشاه عربستان و ابهام در باره حیات وی به یکی از محورهای خبری جهان مبدل شده است. با توجه به ساختار قبیله‌ای و قومی جاری بر عربستان و نیز وجود 6 هزار شاهزاده که برای کسب قدرت بیشتر رقیب هم هستند آینده‌ای مبهم پیش روی این کشور قرار داده است.
کد خبر: ۷۵۸۳۳۶
عربستان و بحران مشروعیت

در کنار این امور و نیز رقابت گسترده‌ای که میان کشورهای غربی برای نقش‌آفرینی در ساختار آینده عربستان وجود دارد در نوع رفتار سران عربستان دو نکته قابل توجه است، نخست آنکه منابع خبری اعلام کردند که سران آل‌سعود با استفاده از مفتی‌ها و رهبران مذهب با پخش سی‌دی‌هایی، خواستار حمایت و تبعیت مردم از پادشاه شده‌اند. آنها هرگونه اقدام علیه پادشاه یا همان نظام آل‌سعود را نامشروع و نادرست دانسته و خواستار بیعت مردم با پادشاه شده‌اند.

دوم آنکه برخی مقامات عربستان از جمله مقامات امنیتی این کشور راهی آمریکا شده‌‌اند. هر چند در ظاهر ادعا می‌شود که این سفر برای بررسی حملات گروه‌های تروریستی به عربستان صورت گرفته اما بسیاری تأکید دارند که سفرها برای جلب‌نظر آمریکا برای چگونگی چینش ساختار سیاسی عربستان و نیز مقابله با ناآرامی‌های احتمالی در زمان فرآیند انتقال قدرت است.

مجموع این دو تحول در چارچوب تغییرات در ساختار سیاسی عربستان در حالی صورت می‌گیرد که بررسی ریشه‌ای آنها گواه یک نکته مهم و زیربنایی است و آن بحران مشروعیت آل‌سعود است.

این بحران چنان است که از یک سو برای جلوگیری از طغیان اجتماعی دست به دامان مفتی‌ها و فرامین آنها مبنی بر نامشروع بودن اقدام علیه پادشاه شده‌اند و از سوی دیگر برای انتقال قدرت و کسب مشروعیت راهی آمریکا تا از آنها برای کسب قدرت بهره گیرند. اینگونه رفتارها نشان می‌دهد که سران عربستان به شدت از عدم مشروعیت مردمی خود در هراس هستند به ویژه اینکه این روزها قیام مردمی به ویژه در منطقه قطیف به شدت افزایش یافته که حیات سیاسی سران سعودی را در ابهام قرار داده است.

آنچه در تحولات عربستان مشاهده می‌شود نداشتن جایگاه مردمی آل‌سعود است که به اذعان جهانیان به دلیل عدم رویکردهای مردمی و وابستگی آنها به بیگانگان است که زمینه‌ساز تزلزل پایگاه مردمی آنها شده که در روند انتقال قدرت پس از ملک‌عبد‌ا... می‌تواند تاثیرات ملکی بسیاری برای آل‌سعود به همراه داشته باشد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها