پیش نویس ثبت شده 3 کشور اروپایی برخلاف موازین حقوقی و بین المللی بوده و هیچ سنخیتی با 2.5 سال همکاری شفاف ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارد.
کد خبر: ۷۵۸۱۹

این قطعنامه پیشنهادی همچنین با گزارش هایی که بخشهای بازرسی آژانس و حتی گزارش هایی که مدیرکل طی 2.5 سال گذشته به شورای حکام ارائه داده اند و نیز مبانی چهارگانه آژانس ، تطبیق ندارد و این نشان می دهد که کشورهای غربی و در راس آنها انگلیس با نادیده گرفتن حقوق حقه ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و رویکرد شفاف و همکاری ایران با آژانس ، روند زیاده خواهی و تحمیل خواسته های غیرمنطقی خود را ادامه می دهند به نحوی که ناظران آگاه در آژانس معتقدند اگر قرار بود 2.5 سال پیش و بدون این همه همکاری ایران و بازرسی های بی سابقه آژانس از تاسیسات کشورمان ، اروپا قطعنامه ای ثبت کند قاعدتا از قطعنامه کنونی تندتر نبود. ایستادگی کشورهای غیرمتعهد در شورای حکام ، روسیه ، چین و گروه 77 به نمایندگی از هند ، در این دوره از نشست شورای حکام نیز گواه بر غیرمنطقی و سیاسی بودن قطعنامه ثبت شده اروپایی هاست . این قطعنامه نیز نگرانی هایی نزد کشورهای در حال توسعه افزون ساخته که آنها اینک احساس می کنند مانند قطعات بازی دومینو پشت سر ایران قرار دارند و اگر کشورهای غربی بتوانند ایران را از حقوق مسلم خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای محروم کنند ، راه برای برداشتن گام های بعدی ، هموار خواهد شد. 3 مورد عمده در قطعنامه ثبت شده انگلیس وجود دارد که پیش از این نه تنها در قطعنامه های شورای حکام بلکه در مذاکرات و حتی در گزارش های مدیرکل هم سابقه نداشته است.
1- انگلیس در قطعنامه ثبت شده ، صراحتا از عدم پایبندی ایران به NPT سخن گفته است و این در حالی است که هیچگاه و هرگز در 8 گزارش قبلی مدیرکل از عدم پایبندی ایران برمبنای حقوقی ذکری نشده است . در عین حال در بند یکم قطعنامه نوامبر 2004 شورای حکام و حتی در گزارش سوم سپتامبر 2005 البرادعی به صراحت این جمله ذکر شده است که «در برابر قصورهای صورت گرفته توسط ایران ، این کشور اقدامات اصلاحی لازم را انجام داده است». با توجه به این مطلب باید خاطرنشان کرد که در پیمان NPT قید شده که اگر کشورها براساس مصالح عالی خود تشخیص دهند که بخشی از فعالیتهای هسته ای خود را گزارش نکنند ، بعد از افشای آن موظف به انجام اقدامات اصلاحی هستند. بر این اساس ، موازین حقوقی و گزارش های آژانس تاکید محکم دارد که ایران به وظایف خود در قبال پیمان NPT عمل کرده است . بنابراین تعبیر «عدم پایبندی» فاقد مبانی حقوقی است و استفاده از آن تمهید نوعی مکانیزم ماشه برای بهانه جویی در آینده است.
2- در قطعنامه ثبت شده اعلام شده است که «در مورد پنهانکاریهای ایران با توجه به این که شورای امنیت مسوول حفظ صلح و امنیت جهان است ، تصمیم گیری در این زمینه با آن نهاد است». نکته مهم اما اینجاست که در تمام گزارش های مدیرکل تاکید شده که هیچ فعالیت معطوف به انحراف به سمت مسائل نظامی در فعالیت هسته ای ایران دیده نشده است و بر اساس NPT تنها انحراف از مسیر صلح آمیز است که قابلیت هرگونه ارجاع یا گزارش شورای حکام به شورای امنیت را با خود همراه دارد. پس به دلیل نبود هرگونه انحراف در فعالیت هسته ای ایران ، شورای امنیت صلاحیت رسیدگی به فعالیت های تکنولوژی هسته ای ایران را ندارد. تاکنون حتی در هیچیک از پیش نویس های قطعنامه های شورای حکام ، بحث شورای امنیت مطرح نبوده است و به نظر می رسد که شکست اروپا در تحمیل زیاده خواهی های خود به ایران و عدم پذیرش طرح 5 آگوست اروپا به ایران و نیز راه اندازی مقتدرانه «یو.سی.اف» که با همراهی و نظارت آژانس انجام شد، کشورهای اروپایی را از مسیر تصمیم گیری منطقی به رویکرد عصبی سوق داده است ؛ ضمن این که طرح مساله شورای امنیت هم در واقع مکانیزم مخفی ماشه در پیش نویس انگلیس به شمار می رود.
3- در پیش نویس با اشاره به مواردی که در بند 49 و 50 از گزارش سوم سپتامبر 2005 البرادعی از مدیرکل ، آژانس بازرسی از فعالیت های هسته ای ایران فراتر از مقررات آژانس ضروری دانسته شده است ، این امر مغایر با اساسنامه آژانس است چرا که تاکید شده ایران باید هرگونه دسترسی را به هر شخص ، هر کجا ، هر زمان و هر سندی برای بازرسان مهیا کند و این تحمیل شرطی مغایر با حاکمیت ایران بوده و پذیرفتنی نیست . این بند در پیش نویس تصویبی ، مکانیزم هایی را تداعی می کند. با جمع بندی موارد فوق هرگونه تمکین ایران به این 3 درخواست ، نقض حقوق ملی کشور است .پیش نویس بی سابقه انگلیس در شورای حکام در صورت تصویب پایه گذاری ، روندی از فعالیت آژانس است که 180 درجه با رسالت و اهداف این نهاد بین المللی مغایرت دارد.

وین - پرویز اسماعیلی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها