تیم ملی فوتبال ایران، پیشتاز تیم‌های آسیایی در رده‌بندی فیفا آماده درخشش در جام ملت‌های آسیاست

امید به تکرار حماسه ملبورن

سرانجام جام ملت‌های آسیا از راه رسید؛ معتبرترین تورنمنت فوتبال قاره که فوتبال ایران چهار دهه پیش لذت قهرمانی آن را چشیده و امیدوار است با نسلی که در زمان آخرین قهرمانی(1976) هیچ‌کدام به‌دنیا نیامده بودند، با هدایت یک پرتغالی نامدار به نام کارلوس کی‌روش بار دیگر بر سکوی قهرمانی این رقابت‌ها بایستد.
کد خبر: ۷۵۷۷۷۴

به گزارش جام‌جم، شانزدهمین دوره این رقابت‌‌ها در حالی از دیروز در استرالیا آغاز شد که نام استرالیا و شهر ملبورن در تاریخ فوتبال ایران تداعی‌کننده خاطره شیرین صعود به جام جهانی فرانسه و پایان 20 سال ناکامی ایران در راه رسیدن به جام‌جهانی بود. هرچند پس از آن صعود شیرین تیم ملی به جام‌های جهانی آلمان و برزیل نیز راه یافت، اما صعود در ملبورن که با گذشتن از سد ستارگان وقت استرالیا حاصل شد برای همیشه در صفحات تاریخ فوتبال کشورمان به ثبت رسید. اینک یک بار دیگر گذر فوتبال ایران به استرالیا افتاده و امیدوار است یک طلسم دیگر را در سرزمین کانگوروها بشکند؛ طلسمی سی‌ونه ساله !

فوتبال ایران هرچند با سه عنوان قهرمانی یکی از پرافتخارترین تیم های تاریخ رقابت های جام ملت‌های آسیا به حساب می‌آید اما آخرین بار در سال 1976 به این مهم نایل آمده است؛ یعنی زمانی که هیچ کدام از بازیکنان کنونی تیم ملی به دنیا نیامده بودند البته این ویژگی را تیم ملی در دوره گذشته این بازی‌ها نیز داشت. هر چند در سال‌های گذشته نسل ستارگان بزرگ وقت فوتبال ایران از جمله حمید درخشان، محمد پنجعلی، مجید نامجومطلق، جواد زرینچه، فرشاد پیوس، علی دایی، مهدوی‌کیا، علی کریمی و... نیز از رسیدن به این مهم بازماندند، اما اینک نسلی که کاپیتان آن یعنی جواد نکونام در‌ آستانه بازنشستگی از فوتبال ملی است هیچ خوش ندارد این ناکامی چهار دهه‌ای ادامه یابد. البته کار تیم ملی در این رقابت‌ها مثل همیشه سخت است اما علاقه‌مندان به فوتبال که خاطره بازی‌های آبرومند تیم ملی در جام جهانی و بویژه بازی مقابل آرژانتین را در ذهن دارند امیدوارند کی‌روش و شاگردانش باز هم بتوانند دست به کار بزرگی زده و قهرمان این رقابت‌ها شوند.

در این شرایط تیم ملی فوتبال کشورمان که قرار است نخستین بازی خود را فردا (یکشنبه) برابر بحرین انجام دهد که دیروز تمریناتش را در استرالیا پیگیری کرد. تمریناتی که در آن روحیه بالای تیم حرف اول و آخر را می‌زد و مهم‌ترین تفاوت آن نسبت به روزهای قبل حضور محمدرضا خانزاده در تمرینات بود؛ مدافعی که به‌دلیل مصدومیت هاشم بیگ‌زاده جانشین او شد.

این تمرین در حالی برگزار شد که جواد نکونام کاپیتان تیم ملی در پایان تمرین به نمایندگی از دیگر بازیکنان و کادر فنی، با اهدای دسته گل به تماشاگران ایرانی از آنها قدردانی کرد. کارلوس کی‌روش نیز همچون روزهای گذشته خیلی با انرژی نسبت به شرایط تیمش صحبت نکرد و از مصدومیت بیگ‌زاده که به‌دنبال مصدومیت پژمان منتظری رخ داد، بشدت ناراحت بود.او از دست دادن دو مدافع اصلی تیمش را یک بدشانسی بزرگ نامید: مصدومیت بیک‌زاده ضربه بزرگی به تیم ملی و برنامه‌های ما بود که در کنار آسیب‌دیدگی پژمان منتظری ما دو مدافع اصلی خود را در آستانه جام ملت‌های آسیا از دست دادیم. این یک اتفاق بسیار ناگوار و تاسف‌آور بود.

ملی‌پوشان از شرایط تیم می‌گویند

تمرینات تیم ملی فوتبال دیروز در حالی زیر نظر کارلوس کی‌روش پیگیری شد که پس از این تمرین سایت فدراسیون فوتبال دست به انتشار اظهارنظر شماری از ملی‌پوشان زد، اظهارنظرهایی که از انگیزه بالای همه اعضای تیم حکایت دارد هرچند معتقدند نباید انتظارات زیادی را بر پیکر تیم تزریق کرد. چکیده اظهارنظر بازیکنان در ادامه می‌آید:

خسرو حیدری: ما اردوی بسیار خوبی را در آفریقای‌جنوبی برگزار کردیم و در استرالیا هم تمرینات را ادامه داده‌ایم، تمام بازیکنان هم قسم شده‌اند تا برای موفقیت تیم ملی تلاش کنند. کی‌روش مربی با برنامه‌ای است و اگر ما بتوانیم برنامه‌های مدنظر او را بخوبی اجرا کنیم، می‌توانیم از شانس‌های اصلی موفقیت در جام ملت‌ها باشیم. اما نباید توقع قهرمانی برای این تیم داشته باشیم. در حال حاضر جدا از استرالیا به‌عنوان میزبان، تیم‌های کره‌جنوبی و ژاپن از مدعیان اصلی به شمار می‌روند و حتی قطر و بحرین که همگروه ما هستند، نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده‌اند و تیم‌هایی هستند که برابر هیچ تیمی از قبل بازنده محسوب نمی‌شوند.

علیرضا جهانبخش: تیم تلفیقی از بازیکنان جوان و باتجربه است. تجربه بازیکنانی که قبلا در تیم ملی حضور داشتند همراه انگیزه بازیکنان جوان، کمک زیادی به کسب نتایج مطلوب در جام ملت‌های آسیا خواهد کرد. البته ما کار سختی را پیش رو داریم. در گروه ما سه تیم قوی با بازیکنان با انگیزه وجود دارد، اما همه بازیکنان شرایط خوبی دارند و بسته به نظر کادر فنی، بازیکنان راهی میدان خواهند شد که امیدوارم فرصتی به‌وجود آید تا بتوانم به تیم ملی کمک کنم.

اشکان دژاگه: می‌دانیم بحرین تیم خوبی است اما ما هم بسیار آماده و با انگیزه هستیم که اولین بازی خود را با موفقیت پشت سربگذاریم.

سردار آزمون: کنار با تجربه‌های تیم ملی، تیم بسیار قدرتمندی هم تشکیل داده‌ایم که در آسیا اعتبار دارد. همه روی ایران حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند، اما کارمان سخت است. ما به‌عنوان بازیکن تمام تلاش‌مان را برای خوشحالی مردم به کار می‌بندیم و سعی می‌کنیم دستورات کارلوس کی‌روش را به بهترین نحو ممکن اجرا کنیم. او مربی بزرگی است و هر بازیکنی آرزو دارد که با این مربی کار کند. از وقتی هم که خودم به تیم ملی آمده‌ام پیشرفتم خیلی بیشتر شده است. همه بازیکنان دوست دارند کی‌روش در تیم ملی بماند و ما هم برای سربلندی ایران و قهرمان شدن در آسیا هم‌قسم شده‌ایم تا سرمربی تیم ملی ماندنی شود.

استرالیا زهرچشم گرفت

میزبان شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در نخستین گام قدرت خود را به رخ حریفان کشید. این تیم در ورزشگاه مملو از تماشاگر و 30 هزار نفری ملبورن 4بر یک از سد کویت گذشت. این در حالی بود که کویت در دقیقه 8 با ضربه حسین فاضل موفق به بازکردن دروازه میزبان شد و در ادامه به یک بازی کاملا تدافعی و بسته روی آورد.

با وجود این دفاع چند لایه و دروازه کویتی‌ها در دقیقه 33 روی ضربه تیم کیهیل فروریخت و 10 دقیقه بعد ماسیمو لونگو در دقیقه 43 گل دوم استرالیا را به ثمر رساند تا میزبان حتی یک نیمه را بازنده به رختکن نرود. مایکل د‍ژیناک در دقیقه 62 از روی نقطه پنالتی و جیمز ترویسی در دقیقه 2+90 نیز دو بار دیگر دروازه کویت را گشودند. به این ترتیب استرالیا در گروهی که در ان تیم های قدرتمند کره جنوبی و عمان نیز حضور دارند گام اول را استوار برداشت تا ضمن زهر چشم گرفتن از حریفان امیدوارانه به استقبال روزهای آتی این جام برود.

عربستان ـ چین با سوت فغانی

تیم‌های عربستان و چین در حالی امروز به مصاف هم می‌روند که قضاوت این دیدار بر عهده علیرضا فغانی به‌عنوان داور است و رضا سخندان و محمدرضا ابوالفضلی به‌عنوان کمک داور در این بازی حضور خواهند داشت. برنامه کامل بازی‌های امروز به این شرح است:

گروه اول: کره‌جنوبی ـ عمان ( 8 و 30 دقیقه صبح به وقت تهران)

گروه دوم: ازبکستان- کره‌شمالی (10 و 30 دقیقه)، عربستان ـ چین(12 و 30 دقیقه)

ایران در صدر‌آسیا، آلمان یکه‌تاز جهان

فیفا در شرایطی تازه‌ترین رده‌بندی تیم‌های ملی فوتبال جهان را اعلام کرد که در صدر این رده‌بندی همچنان ژرمن‌ها جا خوش کرده‌اند و تیم ملی ایران نیز با وجود این‌که در رده 51 جهان قرار دارد پیشتاز قاره آسیاست. ایران در حالی در این رده بندی با 588 امتیاز در صدر‌ اسیا قرار دارد که امارات، قطر و بحرین سه حریف شاگردان کی‌روش در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا به ترتیب با 408، 347 و 292 امتیاز در رده‌های 80، 92 و 110 جهان قرار دارند. همچنین در آسیا امارات چهارم، قطر پنجم و بحرین یازدهم هستند. اما تیم ملی فوتبال آلمان، فاتح جام جهانی برزیل با کسب 1725 امتیاز صدرنشین رده‌بندی فیفاست و تیم‌های آرژانتین، کلمبیا، بلژیک، هلند، برزیل، پرتغال، فرانسه، اسپانیا و اروگوئه در رده‌های دوم تا دهم قرار گرفتند. تیم ملی ایران با 588 امتیاز همچنان در رده 51 جهان و نخست آسیا باقی ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها