ونگر بتازگی از مرز 600 امتیاز در لیگ برتر انگلیس به عنوان سرمربی عبور کرده است

10 نقطه برجسته عصر ونگر

برای 60 هزار تماشاگری که برای تماشای دیدار آرسنال مقابل کوئینز ‌پارک رنجرز در هفته هجدهم لیگ برتر انگلیس به ورزشگاه امارات آمده بودند، پیروزی مقابل حریف متفاوت از پیروزی‌های دیگر بود .
کد خبر: ۷۵۶۳۷۰

در این دیدار که با اخراج مهاجم فرانسوی آرسنال یعنی اولیور ژیرو همراه بود کسب سه امتیاز برای رسیدن به هدف و حضور در لیگ قهرمانان اروپا در فصل آینده بسیار حائز اهمیت بود و چه‌بسا آرسنال در هفته‌های بعد برای این هدف خود نیاز به سه امتیاز‌های بیشتری دارد؛ اما پیروزی 2 بر یک مقابل کوئینز‌پارک‌رنجرزی که در دیدارهای خارج از خانه خود در این فصل هرگز به پیروزی نرسیده و یکی از تیم‌های ضعیف لیگ برتر است چه اهمیت دیگری می‌تواند داشته باشد؟ اهمیت دیگر این دیدار در این موضوع است که آرسن ونگر سرمربی فرانسوی آرسنال با پیروزی در این دیدار به نقطه 600 رسید. او از سال 1996 تا کنون که هنوز سرمربی توپچی‌های لندن است 600 امتیاز از دیدارهای مختلف گرفته است. ونگر نه تنها به رکورد 600 امتیاز در لیگ برتر رسید، بلکه چهارصدمین پیروزی خود با باشگاه آرسنال را نیز جشن گرفت. ‌اما در میان همه پیروزی‌هایی که ونگر را به رکورد 600 امتیاز و 400 پیروزی رساندند، ده پیروزی از همه مهم تر هستند. نگاهی به تاریخی‌ترین پیروزی‌های عصر آرسن ونگر می‌اندازیم:

1 ـ‌ منچستر یونایتد صفر ـ آرسنال یک(مارس 1998)

آرسنالی که از لیگ قهرمانان اروپا حذف شده بود، 12 امتیاز از صدرنشین لیگ برتر یعنی منچستریونایتد کمتر داشت و ونگر نگران بود که سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا از دست برود. منچستر نیز تا آن هفته از لیگ، تیم بی شکستی بود اما آرسنال که به نظر می‌رسید بحران زده باشد از راه رسید و در اولدترافورد با یک گل در عین شگفتی صدرنشین را در فینال جام حذفی شکست داد.

2- منچستریونایتد صفر – آرسنال یک (می 2002)

فتح لیگ برتر آن هم در خانه اصلی‌ترین رقیب موفقیت عظیمی است که آرسن ونگر آن را به دست آورد. این اتفاق در می 2002، یعنی پیش از جام جهانی 2002 کره و ژاپن بود. چهار سال پس از پیروزی مهم آرسنال بر یونایتد در اولدترافورد، موعد دیدار دیگری رسید که البته اهمیتی دو چندان داشت. ونگر در این مسابقه بار دیگر فلسفه فوتبالی خود را نشان داد و آرسنال با فوتبالی جذاب و تماشایی با غلبه بر حریف قدرتمند خود قهرمانی در لیگ برتر را جشن گرفت.

3 ـ اینترمیلان یک‌ – آرسنال 5 (نوامبر 2003)

آرسنال که در لیگ برتر انگلیس بی‌شکست بود در لیگ قهرمانان اروپا اما نتوانست همان عملکرد خوب خود را به نمایش بگذارد، زیرا در خانه با سه گل مغلوب اینترمیلان ایتالیا در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا شد؛ اما در دور برگشت آرسنال ونگر بهترین نتیجه تاریخ خود را در لیگ قهرمانان اروپا به دست آورد و در عین ناباوری هواداران میلان با نتیجه 5 بر یک به پیروزی رسید. یک گل استثنایی از تیه‌ری هانری و چهار گل از ادوی برزیلی برای ثبت این نتیجه تاریخی کافی بود.

4 ـ آرسنال 2 ـ لستر سیتی یک (می 2004)

هر چند آرسنال مقابل لسترسیتی پیروز شد اما این زیباترین بازی آرسنال در فصل نبود. حتی حریف آرسنال هم آنچنان بزرگ نبود که این پیروزی بسیار حائز اهمیت باشد اما آنچه برد 2 بر یک مقابل لستر را شیرین کرد، مسجل شدن عنوان قهرمانی برای توپچی‌های لندن و ثبت شدن یک موفقیت دیگر برای ونگر بود.

5 ـ رئال مادرید صفر ـ آرسنال یک (فوریه 2006)

هیچ زمانی به اندازه فصل 2007 ـ 2006 آرسنال برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا آماده نبود، اتفاقی که در نهایت نیفتاد، اما توپچی‌ها هر چند به هدف بزرگ خود در آن فصل نرسیدند اما عملکرد درخشانی در بعضی از دیدارها داشتند که اوج آن برتری یک بر صفر مقابل رئال مادرید در دور یک شانزدهم نهایی بود؛ آن هم در سانتیاگو برنابئوی مادرید. تک گل تیه ری هانری فرانسوی این پیروزی بزرگ را برای آرسن ونگر رقم زد.

6 ـ آرسنال 4 ـ ویگان 2 (می 2006)

پیروزی 4 بر 2 مقابل ویگان آن هم در شرایطی که پای قهرمانی یا رسیدن به صدرنشینی در میان نبود چه اهمیتی می‌توانست برای تاریخ حضور ونگر در آرسنال داشته باشد؟ دلیل این‌که این مسابقه در یکی از ده مسابقه برتر تاریخ همراهی ونگر با آرسنال قرار گرفته این است که آرسنالی‌ها آخرین مسابقه تاریخ خود را در ورزشگاه اختصاصی سابقشان یعنی «هایبوری» انجام دادند. بر اساس قراردادهای جدید با اسپانسرهای قدرتمند آرسنال برای همیشه این استادیوم پرخاطره را ترک کرد تا از این پس در ورزشگاه امارات بازی کند.

7 ـ آرسنال 2 ـ منچستریونایتد یک (ژانویه 2007)

این نخستین بار بود که منچستریونایتد گام به ورزشگاه جدید رقیب اصلی خود آرسنال یعنی امارات می‌گذاشت. در این دیدار آرسنال ابتدا یک گل عقب افتاد که این گل را وین رونی زد، اما گل‌های روبین فن پرسی و تیه ری هانری برای یکی دیگر از پیروزی‌های مهم دوران حضور آرسن ونگر در آرسنال کافی بود. این مسابقه در لیگ برتر برگزار شد.

8 ـ آرسنال 2 ـ بارسلونا یک (فوریه 2011)

بارسلونا که تمام جام‌ها را یکی پس از دیگری درو می‌کرد، چطور می‌توانست از پس آرسنال برنیاید؟ ونگر در یکی دیگر از مسابقه‌های مهم خود در آرسنال، بارسلونای قدرتمند و آماده را هم شکست داد آن هم در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا. این مسابقه که تحت تاثیر درخشش جک ویلشر مهاجم جوان آرسنال قرار گرفته بود با گل‌هایی که روبین فن پرسی و آندری آرشاوین به ثمر رساندند 2 بر یک به سود آرسنال تمام شد.

9 ـ آرسنال 5 ـ تاتنهام 2 (فوریه 2012)

یکی از نفسگیرترین پیروزی‌های آرسنال آرسن ونگر در تاریخ لیگ برتر، دربی لندن بین آرسنال و تاتنهام برگزار شده بود. وقتی آرسنال گل دوم را از تاتنهام خورد دیگر کمتر کسی امید داشت که توپچی‌های ونگر حتی بتوانند یکی از گل‌های خورده را جبران کنند، اما در نیمه دوم این تیم به بهترین شکل ممکن به بازی برگشت. وقتی سوت پایان بازی زده شد کمتر هوادار آرسنال باور می‌کرد که تیمشان بازی 2 بر صفر باخته را 5 بر 2 برده‌اند.

10 ـ آرسنال 3 ـ هال سیتی 2 (می 2014)

9 سال بدون جام. دیگر تحمل ونگر تمام شده بود. انتظار 9 ساله برای کسب یک جام عاقبت در پایان فصل 2014 ـ 2013 به فینال جام حذفی انگلیس رسید؛ جایی که آرسنال با غلبه بر هال‌سیتی می‌توانست به این انتظار طولانی مدت پایان دهد. یک ولزی به انتظار طولانی‌مدت ونگر پایان داد، بازیکنی به نام آرون رمزی که در وقت‌های اضافی گل برتری و قهرمانی آرسنال را زد.

دیلی‌میل ‌/ ‌مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها