گروه تروریستی تکفیری داعش برخلاف آنچه در تبلیغات رسانه‌ای خود وانمود کرده و خود را مدافع حقوق اهل سنت نشان می‌دهد، بارها در عمل اثبات کرده است که برای پیروان هیچ دین و مذهبی ارزش قائل نیست و فقط به اهداف جنایتکارانه خود و حامیانش فکر می‌کند.
کد خبر: ۷۵۶۰۱۳
واکنش‌ها به انتقام کشی داعش از علمای اهل سنت عراق
پنجشنبه گذشته، عناصری از این گروه تروریستی دست به کشتن سه نفر از علمای اهل سنت عراق آن هم در آستانه هفته وحدت و تولد پیامبر اسلام (ص) زدند که بازتاب گسترده‌ای در داخل وخارج از این کشور داشت. این جنایت یک بار دیگر اثبات کرد رویکردهای وحشیانه و تروریستی داعش هیچ ارتباطی با دین و مذهب ندارد و هدف اصلی این گروه تفرقه انداختن بین پیروان مذاهب در سراسر منطقه و خدمت به حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش است.

به گزارش منابع خبری عراق، پنجشنبه گذشته، «یوسف الراشد» رئیس اوقاف اهل سنت «الزبیر» از توابع استان بصره همراه سه نفر از ائمه مساجد منطقه در راه بازگشت بودند که مورد حمله مهاجمان مسلح ناشناس قرار گرفتند. دراین حادثه الراشد همراه دو نفر دیگر از این روحانیون به شهادت رسیدند. از همان ابتدای ظهور داعش علمای اهل سنت این کشور آن را محکوم کرده و فعالیت‌هایش را «تهدیدی خطرناک برای تمام مردم عراق به ویژه اهل سنت» معرفی کردند. حتی شیخ خالد ملا، رئیس هیات علمای اهل سنت عراق در اظهاراتی تند گفته بود: داعش غده‌ای سرطانی است و عراق باید از این آشغال‌ها و دیگر گروه‌های تروریستی هم پیمان آن هرچه زودتر پاک شود.

گروه داعش، روز شنبه با صدور بیانیه‌ای مسئولیت ترور این سه روحانی را برعهده گرفت. این گروه قبلا یوسف الراشد، رئیس اوقاف اهل سنت شهر الزبیر را تهدید به مرگ کرده بود. به گزارش ایرنا، این گروه دربیانیه‌ای که روی سایت‌های اینترنتی خود قرار داد، ضمن تائید ترور این سه نفر، به کلیه روحانیون اهل سنت هشدار داد در صورت عدم همراهی با این گروه کشته خواهند شد. در این بیانیه ضمن تاکید بر این‌که این عملیات ترور باز هم تکرار خواهد شد، گفته شده «هرکس راه و روش داعش را نفی کند، مجازات خواهد شد و این مجازات برای بزرگان اهل سنت سخت تر خواهد بود».

یوسف الراشد از حامیان جدی نیروهای امنیتی عراق درجنگ علیه داعش بود. برخی رسانه‌های عراقی ازجمله شفق نیوز و السومریه روز شنبه به نقل ازمنابعی دربصره فاش کردند که او در جریان یک تماس تلفنی از استان نینوا تهدید به مرگ شده است. به دنبال ترور یوسف الراشد، حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق در تماس تلفنی با فرماندهی عملیات بصره و رئیس پلیس استان، بر ضرورت هرچه سریع‌تر کشف و شناسایی عوامل این فتنه تاکید کرد. محمد الغبان وزیر کشور عراق نیز دستور تشکیل فوری یک کمیته تحقیق برای روشن شدن جزئیات و علل این اقدام تروریستی را صادر کرد. در همین حال سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق ازجریان‌های اهل سنت این کشور نیز برای پیگیری موضوع به بصره رفت. درحالی که داعش رسما مسئولیت این ترورها را برعهده گرفته واکثر شخصیت‌های سیاسی عراق نیز درپیام‌های خود به مناسبت این حادثه، خواستار مراقبت وخویشتنداری از سوی مردم شده بودند، طارق‌الهاشمی معاون فراری رئیس‌جمهور سابق عراق از خارج این کشور حکومت عراق را متهم به ترور این افراد کرد.

موضع ایران

در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،‌ ترور سه نفر از علمای هیات وقت برادران اهل سنت در استان بصره عراق را بشدت محکوم کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ مرضیه افخم ارتکاب این جنایت را در آستانه ایام ولادت رسول مکرم اسلام(ص) و هفته وحدت اسلامی، اقدامی هدفمند به منظور دامن زدن به فتنه‌های دینی و مذهبی میان امت اسلامی توصیف کرد. وی اضافه کرد: در سایه هوشیاری ملت و نخبگان دینی و سیاسی عراق و در پرتو رهنمودهای مراجع عظام و علما و رهبران دینی این کشور، دشمنان و بدخواهان عراق ناکام خواهند ماند.

از سوی دیگر آیت‌الله سیستانی مرجع شیعیان عراق ضمن تاکید بر شناسایی هر چه سریع تر عاملان ترور علمای دینی در بصره اعلام کرد چنین اقداماتی با هدف ایجاد فتنه و تفرقه میان مردم عراق صورت می‌گیرد. آیت‌الله سیستانی همچنین در فتوایی مجددا هر گونه تعدی به اموال شهروندان عراقی در مناطق آزاد شده را حرام اعلام کرد.

توطئه برای تقسیم عراق

مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق در واکنش به ترور علمای اهل سنت عراق با بیان این‌که هدف عاملان ترور ائمه مساجد بصره تقسیم عراق و تحریک سنی‌های میانه‌رو است، گفت: کشته شدن ائمه مساجد بصره نشان‌دهنده این مساله است که تروریست‌ها برای بر هم زدن ثبات و امنیت کشور نقشه می‌کشند.

به گزارش ایسنا، رهبر جریان صدر عراق در سخنانش از عراقی‌ها خواست از طایفه‌گرایی دوری کنند و گفت: تروریسم تمامی طوایف و ادیان را هدف قرار داده است.

تخریب مزار شیعیان

گروه داعش در کنار ترور روحانیون، ید طولایی در تخریب مزارهای شیعیان و سایر مذاهب دارد به گونه‌ای که طی چند ماه گذشته بارها مرقدها و مکان‌های مقدس مسلمانان و سایر ادیان در سوریه یا عراق از سوی این گروه تخریب شده است. به گزارش ایرنا، عباس ساعدی دبیرکل مزارهای شیعه عراق در اظهاراتی گفته است: عناصر گروهک تروریستی داعش از ماه ژوئن (خرداد) گذشته تا کنون 17 مزار شیعه را با خاک یکسان کرده‌اند که قدمت برخی از این مزارها به 600 سال می‌رسد. این 17 مزار در استان‌های دیالی در شرق و صلاح الدین و کرکوک در شمال عراق واقع شده بود. به گفته ساعدی شماری از مساجد و حسینیه‌ها نیز که جزو موقوفات شیعه بود توسط این گروهک تروریستی منهدم شده است اما وی تعداد دقیق آنها را مشخص نکرد. اکنون نیروهای عراق و شبه‌نظامیان شیعه و نیروهای پیشمرگ کرد در حال نبرد با عناصر داعش و مشغول بازپس‌گیری مناطق تحت نفوذ گروهک تروریستی داعش در این کشور هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها