نماینده پارلمان عراق از وضعیت رقت بار زنان موصل می گوید

اعدام نامزدهای زن انتخاباتی از سوی داعش

نماینده اهل سنت پارلمان عراق جزییات جدیدی از جنایات 'داعش' علیه زنان استان 'نینوا' و سایر مناطق این کشور فاش کرد که از جمله آن اعدام زنانی است که به هر نحوی فعالیت های اجتماعی و سیاسی داشته و نامزد انتخاباتی بوده اند.
کد خبر: ۷۵۵۸۶۸
اعدام نامزدهای زن انتخاباتی از سوی داعش

خانم «نوره البجاری» منتخب مردم استان نینوا در پارلمان عراق در گفت وگو با ایرنا، فاش کرد که داعش تمامی زنانی را که از زمان سقوط صدام حسین در 2003 در نینوا نامزد هر انتخاباتی اعم از پارلمانی و شوراهای استانی و محلی شده بودند، دستگیر و اعدام کرده است.

بسیاری از این زنان نتوانستند به موقع نینوا و مرکز آن موصل را ترک کنند و برخی نیز بنابر دلایلی از جمله سرکشی به خانواده و برخی کارهای ضروری به موصل برگشتند و دستگیر شدند.

البجاری از 'سمیره النعیمی' فعال اجتماعی یاد کرد، زنی که می گویند شجاعانه در مقابل داعش ایستاد، یک ماه شکنجه شد و سرانجام تیربارانش کردند.

'ایمان یونس' از دیگر فعالان اجتماعی زنان عراق بود که خانم نوره می گوید: برای پیگیری وضعیت خانواده اش مخفیانه از کوره راهها خود را به موصل رساند، اما دستگیر شد و جسدش را در چاه آب پیدا کردند.

'ایمان محمود' هم در سال 2014 نامزد انتخابات شوراهای استانی بود که عوامل داعش به منزلش ریختند و دستگیرش کردند و یک هفته بعد خانواده اش جنازه ایمان را پیدا کردند.

نوره البجاری همچنین از یکی دیگر از فعالان زن که نامزد انتخابات بود به نام خانم 'ابتهال' یاد کرد که فعال قضایی بود و به دست داعش به قتل رسید.

البجاری در ادامه این گفت و گو با اشاره به مستندات موجود تاکید کرد که داعش همه زنانی را که از 2003 تا سقوط موصل به نوعی فعالیت های اجتماعی داشته اند و توانست آنان را دستگیر کند، به قتل رسانده است.

به گفته وی، این گروه تروریستی کلیه زنانی را که در پست های مدیریتی استان نینوا فعالیت داشتند، اعم از وکیل دادگستری، قاضی، پزشک و مدیران ادارات دولتی و شهرداری اعدام کرده است.

این نماینده اهل سنت پارلمان عراق گفت: داعش هر کدام از این زنان را که نتواستند به موقع از موصل خارج شوند و یا به دلیلی به این شهر بازگشتند، دستگیر و اعدام کرده است. این گروه همچنین هر که را از دستوراتش سرپیچی کرده، به قتل رسانده است.

نوره البجاری درباره رنج آوارگی زنان در شمال عراق نیز افزود که زنانی که در این مناطق آسیب دیده اند را باید به دو گروه تقسیم کرد، آنها که نتوانستند فرار کنند که حالا تحت بدترین شرایط یا به اسارت رفته اند و در بازارهای برده فروشی فروخته شده اند و یا تحت تعرض جنسی گروهی قرار می گیرند و دسته دوم آنها هستند که با تمام رنج و غمشان در آوارگی و در اردوگاهها زندگی سختی را تجربه می کنند.

زنانی که در موصل مانده اند، عمدتا به دلیل اینکه فرزندان و یا همسرانشان فرار کرده و حالا در حال نبرد با داعش و همکاری با نیروهای امنیتی هستند، مدام تحت فشار و آزار هستند و خیلی از آنان در منازلشان حبس شده و یا در مخفیگاههای درون خانه ها بسر می برند تا مبادا مجبور به انجام 'جهاد نکاح' شوند.

نوره البجاری اضافه کرد: زنانی که در اردوگاهها هستند، وضعیت نامناسبی در فصل سرما در مناطق سرد شمالی عراق دارند.

او به کمبود سوخت، وسایل گرمایشی، پوشاک، مواد غذایی اشاره کرد و گفت: برخی از این خانواده ها اطفال خود را به دلیل همین کمبودها از دست داده اند.

این نماینده پارلمان عراق درباره وضعیت نامناسب اردوگاهها، از تحویل چادرهای غیر استاندارد از سوی سازمان های بین المللی و کشورهای غربی انتقاد کرد و افزود: چادرهای اعطایی سازمان های بین المللی، از نوع استاندارد نیست و بسیار نازک و در برابر سرما ناکارآمد است و سرویس های بهداشتی بیشتر این کمپ ها کم تعداد است، بطوری که به ازای هر 50 نفر یک 'چشمه' وجود دارد که آن هم برای زنان و مردان بصورت مشترک است و تفکیک نشده است.

به گفته خانم نوره، زنان عراقی که مهاجرت اجباری را تجربه می کنند، برای تهیه نان از تنورهای گلی استفاده می کنند و همچنان شجاعانه و صبورانه ایستاده اند.

این روزها درعراق نگرانی ها نسبت به اوضاع روحی و روانی زنان آسیب دیده از جنایات داعش تشدید شده است، آسیب هایی که به گفته کارشناسان سالها طول می کشد تا جبران شود و خانم البجاری هم اعتقاد دارد که ابعاد فاجعه به حدی است که به سادگی قابل جبران نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها