آیا تلفن‌همراه سرطان‌زاست؟

یک خطر بی‌اهمیت

این روز‌ها بحث پیشگیری و مقابله با بیماری سرطان داغ است. بسیاری از ما در طول شبانه‌روز با عواملی سر و کار داریم که می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را بالا ببرد. استفاده از غذاهای چرب و فست‌فود، کشیدن سیگار و... ازجمله عواملی است که می‌تواند در بروز سرطان موثر باشد، اما یکی از وسایلی که در طول شبانه‌روز بسیاری از فعالیت‌های خود را با آن انجام می‌دهیم، تلفن همراه است. آیا تلفن همراه را نیز باید جزو عوامل دخیل در پیدایش سرطان قرار دهیم؟ در این مطلب به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۷۵۵۹۱۰
حدود 30 سال از پیدایش تلفن همراه می‌گذرد و در این سه دهه، بار‌ها فرضیه‌‌هایی مبنی بر احتمال خطر استفاده از آنها مطرح شده، اما تا امروز رابطه‌ای مستقیم و شفاف بین استفاده از تلفن‌های‌ همراه و سرطان مشاهده نشده ‌است. بیشترین حجم اتهام به این ابزارهای پرکاربرد، مربوط به افزایش خطر بروز سرطان مغز و تومورهای مغزی است. گزارش‌های متناقض در این باره باعث شده بسیاری از مردم دیگر توجهی به اخبار مرتبط و از این دست نداشته باشند. روزی یک عامل سرطان‌زا و روزی دیگر‌‌ همان عامل غیرسرطان‌زا عنوان می‌شود. فرضیات و شواهد اشتباه می‌تواند در نتیجه‌گیری تاثیر بسزایی داشته باشد. این در مورد تلفن‌های‌همراه و ارتباط امواج آن با سرطان نیز صدق می‌کند.

تحقیقات چه می‌گوید؟

بیایید به گذشته برگردیم و معتبر‌ترین تحقیقاتی را که درباره ارتباط سرطان و امواج تلفن‌های همراه شده مرور کنیم و در نهایت ببینیم آیا باید این ابزارهای هوشمند را از این اتهام تبرئه یا همچنان آنها را متهم کرد.

در آخرین تحقیق انجام شده در دسامبر ۲۰۱۴ توسط دانشگاه منچستر، مستنداتی منتشر شد که نشان می‌داد، امواج میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط تلفن‌همراه که در اطراف آن شکل می‌گیرد، نمی‌تواند تاثیری منفی روی بدن بگذارد. این تحقیق باعث شد تلفن‌های‌ همراه از اتهامی که پیش از این به آنها وارد و گفته می‌شد امواج حاصل از آنها روی عملکرد فلاووپروتئین بدن تاثیر منفی می‌گذارد، مبرا شود. این پروتئین‌ها نقش مهمی در بدن داشته و به کاهش استرس و ترمیم دی.ان.‌ای کمک کرده و در قسمت فعال معده واکنش‌های شیمیایی انجام داده و تاثیرات مثبتی بر آنزیم‌های معده می‌گذارد.

روزانه کارهای زیادی مانند سیگار کشیدن و خوردن غذاهای آماده انجام می‌دهیم که برای سلامت بدن ما مضر هستند و با وجود آگاهی از خطرات این رفتارها همچنان آنها را ادامه می‌دهیم. تلفن‌های همراه نیز مضراتی دارند، اما تحقیقات نشان می‌دهد آسیب آنها به بدن انسان به‌مراتب از سیگار کشیدن و خوردن بیش از حد چربی کمتر است

اوایل سال ۲۰۱۴ نتایج حاصل از یک تحقیق جامع درباره رابطه سرطان و استفاده از تلفن‌های ‌همراه که طی ۱۱ سال صورت گرفته، منتشر شد. به ‌طور خلاصه می‌توان گفت در نتیجه این تحقیق جامع یازده ساله، هیچ مدرکی مبنی بر این که استفاده از تلفن‌های ‌همراه باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود، یافت نشد. ابتدای سال ۲۰۱۳ نیز توسط دانشگاه آکسفورد تحقیقی انجام و در نتایج آن ذکر شد، هیچ نشانه مشخصی مبنی بر افزایش احتمال ابتلا به گلیوما (یکی از تومورهای اولیه سیستم عصبی مرکزی که در نخاع یا مغز بروز می‌کند و شایع‌ترین محل این تومور مغز است)، مننژیوما (یکی از تومورهای اولیه سیستم عصبی مرکزی که در نخاع یا مغز بروز می‌کند و منشا تومور از سلول‌های مننژ و عنکبوتیه و معمولا خوش‌خیم است) و سرطان‌های مرتبط یافت نشد. این تحقیق روی ۷۰۰ هزار نفر انجام شده بود.

تحقیق دیگری که سال ۲۰۱۱ در دانشگاه اسکاندیناوی صورت گرفت، نشان داد هیچ رشد قابل توجهی در میزان پیدایش تومورهای مغزی طی 20 سال در کشورهای اروپایی رخ نداده است. این مدت زمان به این دلیل مورد بررسی قرار گرفت که در صورتی که امواج تلفن‌های همراه باعث افزایش تومورهای مغزی شده باشد، باید در این مدت خود را نشان می‌داد. همان سال تحقیق دیگری در دانمارک منتشر شد که با مطالعه روی بیش از ۳۵۰ هزار فرد بالای 18 سال مشخص شد استفاده از تلفن‌همراه خطر ابتلا به تومورهای مغزی را افزایش نمی‌دهد و افراد استفاده‌کننده از تلفن‌های‌همراه به‌‌ اندازه دیگران در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

در ‌‌نهایت نیز انجمن سرطان آمریکا در سایت خود تاکید کرد سطح پایین انرژی دریافت شده از امواج تلفن‌های‌همراه توسط بافت بدن موجب ابتلا به سرطان نخواهد شد، اما این پایان داستان نیست. تحقیقات و مستنداتی، خلاف موارد بالا را نشان می‌دهد و عده‌ای بر این اعتقادند که امواج تلفن همراه می‌تواند برای بدن مضر باشد. بهتر است تعدادی از تحقیقات صورت گرفته که این مساله را نیز نشان می‌دهد مرور کنیم.

مضرات تلفن همراه

بسیاری از مردم معتقدند استفاده از تلفن‌همراه احتمال ابتلا به سرطان را در آنها افزایش می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت سال ۲۰۱۱، تلفن همراه، دود خروجی از وسایل نقلیه و کلروفرم را به عنوان عوامل موثر بر سرطان در گروه دسته دارای خطر قرار داده است. همان سال تحقیقی در آمریکا نشان داد می‌توان ارتباط بین سرطان و امواج تلفن همراه را جدی تلقی کرد.

بهتر است کمی به جلو برویم. سال ۲۰۱۲ دادگاهی در ایتالیا، تلفن‌همراه را در پیدایش یک تومور مغزی در فردی شصت ساله دخیل دانست. در تحقیق صورت گرفته‌ دیگری که البته جامعه کوچک‌تری را در بر‌می‌گرفت، عنوان شده است استفاده بیش از ۲۰ دقیقه از تلفن ‌همراه در روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان و تومورهای مغزی را افزایش دهد. تحقیق دیگری در فرانسه نشان داده افرادی که بیش از ۱۵ ساعت در ماه و به ‌صورت مداوم از تلفن‌ همراه استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مغز قرار دارند.

تحقیقات صورت‌گرفته درباره ارتباط بین سرطان و تلفن‌همراه بسیار است و همچنان نیز این تحقیقات ادامه دارد و ممکن است حتی نتایج بالا موجب ترس افراد شود، اما شاید مقایسه تاثیراتی که تلفن ‌همراه نسبت به عوامل دیگر نظیر کشیدن سیگار، خوردن غذاهای چرب و فست‌فود روی بدن دارد، نشان دهد حتی در صورت اثبات فرضیه ارتباط امواج تلفن همراه با سرطان‌های مغزی، این متهم در اولویت‌های پایین قرار خواهد گرفت. در واقع برای این که خیالتان راحت شود باید گفت به جای این که نگران تلفن ‌همراه خود باشید، باید نگران غذاهای چرب مصرفی یا میزان استفاده از فست‌فود در طول هفته باشید.

دلبستگی به این ابزار پرکاربرد

برای بسیاری از افراد این روز‌ها تلفن‌همراه مانند خودرو می‌ماند و به‌‌ همان اندازه به آن وابسته هستند. افراد می‌دانند رانندگی می‌تواند خطرناک باشد و احتمال وقوع تصادف وجود دارد، اما استفاده از آن را مفید می‌دانند و در واقع به زبان ساده فواید آن از مضرات آن بسیار بیشتر است و باعث می‌شود از مضرات آن چشم‌پوشی کنند. شاید اگر بخواهیم ده موردی را نام ببریم که از بین بردن یا استفاده کم از آن باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان شود، تلفن همراه در این فهرست قرار نمی‌گیرد، اما یادمان نرود استفاده زیاد و نادرست از هر چیز می‌تواند مضر باشد.

اگر از آن افرادی هستید که در شبانه‌روز با تلفن‌همراه زیاد صحبت می‌کنید و مدام آن را کنار سر خود قرار می‌دهید، ‌توصیه شده که از هدفن یا هندزفری‌ها استفاده کنید. به‌گزارش سازمان جهانی بهداشت، استفاده از هندزفری می‌تواند تا حدود زیادی تشعشات مضر تلفن همراه را کاهش دهد. بنابراین با استفاده از هندزفری خیالتان تا حد بالایی از خطرات تشعشات تلفن همراه راحت می‌شود. در ضمن باید به این نکته توجه کرد که بیشترین امواج تلفن همراه زمانی است که شما سیگنال ضعیفی را دریافت می‌کنید. بنابراین اگر در نقطه‌ای هستید که آنتن‌دهی موبایل ضعیف است بهتر است تا زمان بازگشت به منطقه‌ای با پوشش قوی‌تر تلفن‌همراه خود را خاموش کرده یا روی حالت پرواز قرار دهید. ایمن‌ترین جا برای قرار دادن تلفن ‌همراه داخل کیف شماست و بنابراین بهتر است آن را در کیف کمری یا در جیب لباس‌تان قرار ندهید. این روز‌ها دیگر تلفن همراه یکی از وسایلی است که همیشه همراه افراد دیده می‌شود. هوشمند شدن این دستگاه‌ها نیز به گسترش بیشتر آن کمک کرده و رعایت موارد ایمنی در مورد این دستگاه را بیش از پیش مهم ساخته است. پس با استفاده صحیح و مناسب از این دستگاه، خیال خود را آسوده کنید.

میلاد احرامپوش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها