اوباما از چه می‌گوید

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با رادیو ملی این کشور گفت که ایران میتواند یک قدرت منطقه ای موفق شود.وی در این مصاحبه تصریح کرد که ایران در صورتیکه با توافق بلندمدت در زمینه برنامه هسته‌ای خود موافقت کند می‌تواند به یک «قدرت بسیار موفق منطقه‌ای» تبدیل شود.
کد خبر: ۷۵۴۱۷۳
اوباما از چه می‌گوید

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تأکید کرد ایران باید فرصت رسیدن به توافق نهایی که می‌تواند تحریم‌های فلج‌کننده علیه این کشور را لغو کند، غنیمت شمرد.اگر ما بتوانیم این گام اول بزرگ را برداریم، سپس امید من بر آن است که این مسئله بتواند اساس تلاش ما برای بهبود روابط (با ایران) در طول زمان شود.

وی در این‌باره اینگونه گفت: زیرا اگر آنها چنین کنند (فرصت را غنیمت شمرند)، استعدادها و ظرفیت‌هایی درون ایران وجود دارد و این کشور قدرت منطقه‌ای بسیار موفق خواهد شد که همچنین از هنجارهای بین‌المللی و قوانین بین‌المللی پیروی می‌کند و این برای همه خوب خواهد بود.

اوباما ادامه داد: شما می‌دانید ایران از یک جنگ هولناک با عراق رنج برده است که در آن جنگ میلیون‌ها نفر از شهروندانش را از دست داده است. وی سپس مدعی شد که در ایران افرادی هستند که اوباما آنها را تندرو می‌داند و گفت که این افراد از توافق نهایی و بهبود روابط ایران با امریکا متضرر خواهند شد زیرا آنها سرمایه‌گذاری سیاسی و احساسی زیادی در ضد آمریکایی بودن یا ضد غرب بودن کرده‌اند و به همین دلیل از رویارویی با جهان به این شیوه می‌هراسند.

مجموع سخنان اوباما بیانگر چندین نکته مهم است که اصلی ترین آن‌را ایجاد شکاف در جامعه ایران با محور موافق و مخالف توافق با آمریکا تشکیل می دهد در حالی که در ادعایی توهین آمیز علیه ملت ایران چنان ادعا می‌کند که تنها عده‌ای مخالف زیاده خواهی آمریکا در قبال حقوق هسته‌ای ایران هستند.

این ادعا در حالی مطرح شده که ملت ایران یکپارچه بر احقاق حقوق هسته‌ای خود تاکید و خواستار ایستادگی تیم هسته‌ای در برابر زیاده خواهی‌های آمریکا هستند در باب ادعاهای اوباما درباره جایگاه منطقه‌ای ایران،این سخنان هر چند که نوعی تلاش برای نمایش نگاه مثبت آمریکا به ایران است اما در ورای آن چند نکته دارد. نخست آنکه اوباما قدرت منطقه ای ایران را انکار کرده و چنان وانمود می کند که با توافق هسته‌ای، قدرتمند می شود.

در اصل آمریکا به دنبال اهمیت زدایی از قدرت منطقه‌ای ایران است و سعی دارد تا مقاومت به عنوان مولفه قدرت منطقه‌ای ایران را یک ضد ارزش نشان داده و سازش با غرب را مولفه قدرت معرفی نماید. اوباما چنان وانمود می سازد که این آمریکاست که قدرت منطقه‌ای کشورها را تعیین می‌کند و نه ظرفیت و توان کشورها. به عبارتی اوباما با این ادعا به دنبال تحقیر ملت ایران و بزرگنمایی قدرت آمریکا است در حالی که جهانیان اذعان دارند که ایران اولین قدرت منطقه‌ای ایران است در حالی که قدرت آمریکا در حال افول می باشد که شکست‌های آمریکا در مبارزه با تروریسم نمودی از آن است.

از سوی دیگر ادعا تحریم های فلج کننده نوعی بلف اقتصادی برای تحریک مردم ایران و قدرت نمایی آمریکا است چرا که خود آمریکایی‌ها اذعان کرده اند این تحریم‌ها حتی گزنده هم نبوده چه رسد به فلج کنند.

اوباما در نهایت با ادعای نقش آمریکا در اقتدار بیرونی و اقتصاد درونی ایران سعی در تحریک ایران به تسلیم شدن در برابر زیاده خواهی آمریکا دارد در حالی که در ظاهرا ادعای تعامل سر داده است.

ایران اکنون قدرت مطلق منطقه است که بر اساس توان دفاعی و موقعیت مقاومت است. در حوزه اقتصادی نیز اولا تحریم‌ها فلج کننده نبوده و اعتراف آمریکایی‌ها نیز گواهی بر این امر است و ثانیا اروپا و آمریکای گرفتار در بحران اقتصاد نمی تواند ناجی باشد و ملت ایران اقتصاد مقاومتی را راهکار حل مسائل اقتصادی می داند و برای رفع اقتصادی هرگز از حقوق هسته‌ای و دفاعی خود نمی‌گذرد. در همین حال اگر اوباما ادعای مقابله با تندروها را دارد چگونه است که در برابر سناتورهای کنگره و نیز سران رژیم صهیونیستی و ارتجاع عربی که در روند مذاکرات کارشکنی می‌کنند هیچ موضعی نداشته و تسلیم آنان است. این رویکرد نشان می‌دهد که اوباما خود نیز از موانع توافق است و ادعای وی در باب مذاکره و دیپلماسی صرفا یک فریب است.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها