امیدواری اوباما به برقراری رابطه با ایران

رئیس‌جمهور آمریکا امضای توافق هسته‌ای را باعث تبدیل کشورمان به قدرت برتر منطقه دانسته است
کد خبر: ۷۵۴۰۳۲

در آخرین روزهای سال 2014، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در یک گفت‌وگوی رادیویی نسبت به برقراری رابطه با ایران ابراز امیدواری کرده و با وجود تکرار بخشی از ادعاهای همیشگی خود علیه کشورمان گفته است: «امیدوارم بهبود روابط با ایران در زمان من صورت پذیرد.»خبرگزاری ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس نوشته که رئیس‌جمهور آمریکا در این گفت‌وگو، احتمال گشایش سفارت این کشور در ایران و در دوران خود را بعید ندانسته و در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو ملی آمریکا (ان.پی.آر) مبنی بر این‌که آیا تصور می‌کند در دو سال باقیمانده از دوران ریاست جمهوری‌اش، سفارت ایالات متحده در ایران گشوده شود، گفته «من هرگز از واژه هرگز استفاده نمی‌کنم.» اوباما تاکید کرده است که روابط میان ایران و آمریکا باید قدم به قدم بهبود یابد.

تفاوت‌های ایران و کوبا از نگاه اوباما

بی‌.بی.‌سی هم خبر داده است که مجری ان.پی.آر از اوباما پرسیده آیا قصد دارد مانند کوبا، روابط با ایران را هم متحول کند که رئیس‌جمهور آمریکا جواب داده است: پیچیدگی‌های این موضوع در ارتباط با کشوری مانند کوبا که تهدیدی برای آمریکا و متحدان آن نیست، کمتر است... ایران نه‌تنها آمریکا که اسرائیل را هم تهدید می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرده که ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای نیز به توافق دست یابند. چنان‌که تسنیم به نقل از رویترز خبر داده، اوباما این را هم افزوده است که ایران با توافق نهایی هسته‌ای امکان تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای بسیار موفق را دارد. ایران شانس این را دارد که تکلیف خود را با جهان مشخص کند و باید فرصت رسیدن به توافق را که می‌تواند «تحریم‌های فلج‌کننده» را لغو کند، مغتنم بشمارد.

اوباما در این مصاحبه که هجدهم دسامبر (بیست و هفتم آذر) در کاخ سفید ضبط شده، افزوده است: اگر آنها این کار را انجام دهند، قابلیت و منابع و مهارت‌های خارق‌العاده‌ای در درون ایران است که می‌تواند به یک قدرت منطقه‌ای بسیار موفق تبدیل شود که همزمان از قواعد بین‌المللی نیز پیروی می‌کند و این برای همه خوب خواهد بود. اوباما رسیدن به این سطح از مذاکرات هسته‌ای را دستاورد دیپلماسی خود دانست و مدعی شد زمانی که روی کار آمد، بین کشورها اختلاف بود و ایران دست بالا را داشت، اما اکنون جامعه جهانی، حتی چین و روسیه همراه شده‌اند و تحریم ایران موثر افتاده است. به اعتقاد اوباما، این اتفاق باعث شده که ایران در مقابل اتحاد جامعه جهانی منزوی شود.

اوباما در این گفت‌وگو اظهار داشته که ایران پس از آن‌که در جنگ با عراق آسیب دید، نگرانی‌های دفاعی مشروع دارد، با این حال وی از حمایت ایران از سازمان‌هایی مانند حزب‌الله که اسرائیل را تهدید می‌کنند، انتقاد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها