با انسداد و کنترل شدید مرزهای شرقی کشور برای مقابله با قاچاقچیان موادمخدر، مسیر حمل و قاچاق این مواد به کشور چندی است تغییر یافته و به گفته معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان از خشکی به سمت دریا تغییر مسیر داده است.
کد خبر: ۷۵۳۵۲۶
تغییر مسیرقاچاق موادمخدر ازخشکی به دریا

علی‌اصغر میرشکار که این خبر را در نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان اعلام کرده بود، در توضیح آن به جام‌جم می‌گوید: با اجرای طرح انسداد مرزها و افزایش نظارت و کنترل در این مناطق از یک‌سو و حضور پررنگ‌تر نیروهای مرزبانی در مرزها از سوی دیگر و افزایش سختگیری در این زمینه، مسیر قاچاق موادمخدر در ابتدا از نیمه شمالی استان به سمت مرزهای جنوبی و اکنون به سمت قاچاق از طریق دریا و مرزهای آبی کشور تغییر کرده است.

وی با بیان این‌که از ابتدای امسال تاکنون بیش از 85 تن انواع موادمخدر از سوی نیروهای مرزبانی، انتظامی و... در استان کشف و ضبط شده است، می‌افزاید: گرچه این میزان نسبت به سال گذشته کمی کاهش داشته است، اما با توجه به افزایش کشت و تولید موادمخدر در افغانستان از یک‌سو و افزایش سختگیری‌ها در مرزهای خشکی ایران و همچنین افزایش کشفیات مواد در استان‌های دارای مرزهای آبی از دیگر سو، می‌توان نتیجه گرفت قاچاقچیان مسیر خشکی را دیگر مقرون به صرفه ندانسته و مسیرهای دریایی را برای انتقال محموله‌های قاچاق خود به ایران انتخاب کرده‌اند.

کشت خشخاش در 18 استان افغانستان

میرشکار با اشاره به این‌که کانون عمده کشت و تولید موادمخدر و منبع اصلی ورود مواد به ایران، افغانستان است، یادآور می‌شود هم‌اکنون در اراضی به وسعت 220 هزار هکتار در 18 استان این کشور که حکومت بر آنها کمتر تسلط دارد، خشخاش کشت می‌شود که از این گستره حدود ده تا 11 هزار تن گیاه مخدر برداشت و بخشی از آن از طریق مرزهای این کشور و پاکستان و بخشی نیز از طریق مرزهای آبی وارد ایران شده تا به اروپا ترانزیت شود. ضمن این‌که بخشی از موادمخدر این کشور نیز به کشورهای شمالی افغانستان همچون ازبکستان و تاجیکستان منتقل می‌شود.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به این‌که اکنون کشفیات موادمخدر در استان‌های دارای مرزهای خشکی در حال کاهش و کشفیات استان‌های دارای مرزهای آبی در حال افزایش است، می‌گوید: قاچاقچیان استان‌هایی همچون هرمزگان و بوشهر را که دارای مرزهای طولانی آبی هستند، مقصد جدید تردد خود قرار داده‌اند، به طوری که شاهد افزایش کشفیات در این استان‌ها هستیم.

میرشکار با بیان این‌که ایران اقدامات اساسی در زمینه مقابله با قاچاق موادمخدر انجام داده و شهدای زیادی را در این راه تقدیم کرده است، تاکید می‌کند که موادمخدر یک موضوع و تهدید جهانی است، با این حال کشورهای فرامنطقه‌ای اراده‌ای برای مقابله با این تهدید جهانی ندارند و گامی در این زمینه برنداشته‌اند.

به اعتقاد وی، علاوه بر تمام اقدامات انجام شده از سوی ایران، مقابله جدی با این آسیب بزرگ منطقه‌ای و جهانی از طریق کمیته سه‌جانبه متشکل از کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان که پیش از این تشکیل شده، امکان‌پذیر است.

رئیس کمیته مقابله با موادمخدر استان با بیان این‌که درآمد حاصل از محل فروش موادمخدر به مراکز دارویی باید با اصلاح قانون در استان‌های کاشف هزینه شود تا از محل مبارزه نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم در این مسیر اقدام شود، از تهیه سند جامع مقابله با موادمخدر در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح متکی بر 19 برنامه است که بخشی از آن به مقابله با قاچاق موادمخدر به کشور، بخشی دیگر به آموزش همگانی مردم و اطلاع‌رسانی در این زمینه و بخشی نیز به اشتغالزایی مربوط می‌شود.میرشکار در تشریح برنامه‌های آموزش مردمی یادآور می‌شود از آنجا که ورود موادمخدر به خانواده‌ها تهدید بزرگی برای انسجام آنها و همچنین شاکله جامعه است و آسیب‌های زیادی را به افراد و اجتماع وارد می‌کند، برنامه‌های متعدد مردم‌محور و خانواده‌محور تدوین شده که آموزش‌های لازم را برای دوری از این مواد و نحوه مقابله با آن را به مردم ارائه می‌دهد. این برنامه‌ها عمدتا از طریق ساخت برنامه‌های تلویزیونی و سینمایی و همچنین از طریق ائمه جمعه و جماعات و ریش‌سفیدان قابل انتقال به مردم است که زمینه انجام آن فراهم شده است.

وی شناسایی سرباندها و مافیای پشت پرده قاچاق موادمخدر و برخورد اساسی با آنها، ضرورت همکاری مشترک با کشورهای همسایه، تقویت پاسگاه‌های انتظامی، تقویت و تجهیز زیرساخت‌های مقابله با قاچاق مواد مخدر در مرزهای خشکی و آبی، اشتغالزایی و ایجاد مراکز ترک و درمان اعتیاد را از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده در این طرح بزرگ اعلام می‌کند و یادآور می‌شود که اجرای این طرح هم‌اکنون آغاز شده و با تامین اعتبارات موردنیاز آن، دامنه آن گسترش خواهد یافت.

نا امن کردن مسیر دریا برای قاچاقچیان

در همین حال سردار علی مویدی، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا نیز با اشاره به این‌که امروز استان هرمزگان خط مقدم در امر مبارزه با موادمخدر است، به ایسنا می‌گوید: با توجه به این‌که این استان دارای طولانی‌ترین مرز آبی با کشورهای همجوار است، طبیعی است که سوداگران مرگ مسیر انتقال محموله موادمخدر را از خشکی به سمت دریا تغییر دهند و ما در تلاش هستیم این مسیر دریایی را برای قاچاقچیان ناامن کنیم.

وی با اشاره به این‌که در استان هرمزگان به لحاظ کشف و مقابله با ورود قاچاق موادمخدر موفقیت‌های خوبی حاصل شده که آثار و نتایج آن نه‌فقط در استان بلکه در کل کشور مشاهده می‌شود، می‌افزاید: ما معتقدیم مبارزه با موادمخدر یک امر فرابخشی و ملی است و همه آحاد مردم و دستگاه‌های مرتبط باید با همکاری، همدلی و همفکری با پلیس، راه را برای قاچاقچیان ناامن کنند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا یادآور می‌شود که بخش اعظمی از کشف موادمخدر در استان هرمزگان از راه دریا بوده که در این مدت قریب به 60 تن انواع موادمخدر در استان در خشکی و دریا کشف شده است.

فاطمه مراد زاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها