نگاهی به رقابت‌های این فصل سری A تا پایان هفته چهاردهم

یوونتوس بدون کنته هم می‌تازد

سری A ایتالیا شب گذشته با انجام دو دیدار وارد هفته پانزدهم شد تا فقط یک هفته دیگر به تعطیلات زمستانی‌اش باقی مانده باشد.
کد خبر: ۷۴۸۷۳۸

صدرنشینی یوونتوس تا پایان هفته چهاردهم گرچه با توجه به سه قهرمانی متوالی این تیم اتفاقی غیرمنتظره به شمار نمی‌رود، اما خیلی‌ها پس از آن‌که آنتونیو کنته نیمکت یوونتوس را برای نشستن روی نیمکت هوس‌برانگیز تیم ملی ایتالیا ترک کرد، فکر می‌کردند عصر قهرمانی‌های یووه هم بسر خواهد رسید، اما بانوی پیر فوتبال ایتالیا که با 30 قهرمانی و سه ستاره، پرافتخارترین تیم سری A به شمار می‌رود، همچنان صدرنشین است؛ حتی بدون کنته.

ماسیمیلیانو الگری، سرمربی این فصل یوونتوس را هنوز هم خیلی‌ها با همان کاراکتری می‌شناسند که چهار فصل تمام روی نیمکت میلان نشست. میلان با این سرمربی گرچه سال 2011 قهرمان سری A شد، اما پس از آن یک فصل نسبتا کابوس‌وار حالا حتی از حضور در لیگ قهرمانان هم محروم است.

با این حال انگار مقصر اصلی ناکامی‌های میلان در فصل گذشته الگری نبوده است. او از میلان جدا شد، اما شرایط این فصل قرمز و مشکی‌ها با فیلیپو اینزاگی باز هم زیاد تغییر نکرده است. تیم پرطرفدار شهر میلان مثل سال گذشته که هشتم شد، در همان حوالی دست و پا می‌زند. آنها از 14 بازی نخست فقط پنج بازی را برده‌اند و با 21 امتیاز در رده هفتم قرار دارند. اوضاع برای اینتر، دیگر تیم محبوب شهر میلان از این هم بدتر است. اینتری‌ها که در سه فصل اخیر جایی در میان چهار تیم بالای جدول سری A نداشتند، امسال را هم باید با همین اوضاع بحران‌زده سپری کنند. روبرتو مانچینی که در فصل نقل و انتقالات هدایت اینتر را به‌عهده گرفت، هواداران این تیم را به دلیل این تصمیم خوشحال کرد، اما حالا با گذشت 14 هفته فضای سکوها بهتر از فصل قبل نیست. اینتر از 14 بازی فقط چهار بازی را برده و با 17 امتیاز در رده دوازدهم جدول قرار دارد.

میلان و اینتر در حالی فصل 15ـ 2014 را با این نتایج نسبتا بد آغاز کرده‌اند که آن بالای جدول، تیم جنوا با نتایج خوب خود همه را غافلگیر کرده است؛ تیمی که سرشناس‌ترین بازیکن آن نیکولاس بوردیسوی آرژانتینی است با هدایت مربی پنجاه و شش ساله‌ای به نام جیان پیرو گاسپرینی تا اینجای فصل با هفت پیروزی و پنج تساوی از 14 بازی، فراتر از انتظار ظاهر شده و با 26 امتیاز، بعد از یوونتوس پرستاره و رم سرشناس، در مکان سوم قرار دارد. جنوا در حالی بالاتر از سامپدوریا، ناپولی، لاتزیو و میلان قرار دارد که فصل گذشته در مکان چهاردهم سری A ایستاد. فقط هواداران 80 سال پیش جنوا شبیه این روزهای خوب را تجربه کردند، وقتی جنوا در سال 1924، برای نهمین و البته آخرین بار قهرمان رقابت‌های باشگاهی در ایتالیا شد.

آنچه در ادامه می‌آید برخی آمار و ارقام خواندنی رقابت‌های این فصل سری A تا پایان هفته چهاردهم آن است:

79173

شهرآورد میلان، پرتماشاگرترین

دلامادونیای معروف امسال هم تا اینجای کار پرتماشاگرترین بازی فصل فوتبال ایتالیا بوده است. بازی رفت دو تیم اینتر و آ.ث میلان دویست و سیزدهمین بازی رسمی دو تیم در 106 سال گذشته بود. گرچه این بازی هم مثل چهار شهرآورد قبلی میلان پرگل از آب درنیامد، اما باز هم تماشاگران زیادی را برای تماشا به ورزشگاه سن‌سیرو کشاند. حضور 79 هزار و 173 تماشاگر که البته به سبب میزبانی میلان، بیشتر آنها میلانی بودند، باعث شد این شهرآورد به پرتماشاگرترین بازی این فصل تبدیل شود.

برای میلان در این بازی مه نز در دقیقه 23 گلزنی کرد و اوبی هم در دقیقه 61 کار را به تساوی کشاند. این شصت و سومین مساوی تاریخ دو باشگاه بود و پنجمین شهرآورد متوالی که گل‌های ردوبدل شده، در آن از عدد 2 تجاوز نکرد.

اما در نقطه مقابل شهرآورد میلان یا همان دلامادونیا، یک بازی هم بود که فقط 5000 تماشاگر را به ورزشگاه کشاند؛ کیه‌وو ـ چزنا.

دو تیمی که برای نیفتادن تلاش می‌کنند در کم‌تماشاگرترین بازی این فصل سری A در ورزشگاه مارکانتونیوی شهر ورونا در حضور 5000 تماشاگر به مصاف هم رفتند که این بازی با برتری 2 بر یک میزبان به پایان رسید.

22362

کاهش میانگین تماشاگر

سری A دیگر مثل گذشته جذاب نیست. این را فوتبالدوستان ایتالیایی با استقبال نه‌چندان خوب برای خرید بلیت بازی‌های تیم محبوب خود می‌گویند.

تا اینجای فصل سه میلیون و 63 هزار و 671 بلیت برای دیدارهای سری A ایتالیا فروخته شد. این آمار یعنی به طور متوسط 22 هزار و 362 نفر در هر بازی به ورزشگاه رفته‌اند که هم در مقایسه با سایر لیگ‌های مطرح اروپایی عدد کوچک‌تری است و هم در مقایسه با میانگین حضور تماشاگر در فصل گذشته سری A.

میانگین تماشاگر در رقابت‌های فصل گذشته سری A، 23 هزار 385 نفر برای هر بازی بود که به طور متوسط هزار تماشاگر بیشتر رقابت‌های امسال را می‌بینند. در مقایسه با میانگین حضور تماشاگر در سایر لیگ‌های معتبر هم وضع سری A تعریفی ندارد. بوندس‌لیگا با میانگین 43 هزار تماشاگر، لیگ برتر با میانگین 36 هزار تماشاگر و لالیگا با میانگین 27 هزار تماشاگر برای هر بازی پرتماشاگرترین لیگ‌های فوتبال در اروپاست.

در ایتالیا برای دیدن بازی‌های هفت باشگاه یوونتوس، میلان، اینتر، ناپولی، رم، لاتزیو و فیورنتیناست که بیش از میانگین اعلام شده تماشاگر به ورزشگاه می‌رود و بازی‌های 13 باشگاه دیگر معمولا در شرایطی برگزار می‌شود که بین 5000 تا 20 هزار نفر در ورزشگاه حضور دارند.

6

یوونتوس رکورددار پیروزی‌های متوالی

یونتوس اگر با 35 امتیاز در فاصله پنج هفته تا پایان نیم فصل اول سری A صدرنشین است، این رتبه را بیش از هر چیز مدیون پیروزی‌های متوالی خود در حدفاصل هفته‌های هشتم تا سیزدهم است.

شاگردان ماسیمیلیا الگری نوار پیروزی‌های متوالی خود را با عبور از رم، جدی‌ترین تعقیب‌کننده‌شان در هفته هشتم آغاز کردند. آن بازی حساس، پرگل و البته پربرخورد را یوونتوس در خانه خود با نتیجه 3 بر 2 به سود خود خاتمه داد. بازی در نیمه اول سه پنالتی داشت و چهار گل. در نهایت هم دو تیم با تساوی به رختکن رفتند، اما گل دقیقه 86 لئوناردو بنوچی ارزشمندترین پیروزی این فصل را برای یوونتوسی‌ها رقم زد. بعد از این گل دو بازیکن هم از زمین اخراج شدند تا دو تیم ده نفره شوند، اما آن برتری جای یوونتوس را با رم در صدر جدول عوض کرد. پس از آن سفید و مشکی‌ها پنج بازی متوالی دیگر را هم بردند تا با شش برد متوالی از این حیث رکورددار باشند. این نوار هفته گذشته با تساوی بدون گل یوونتوس و فیورنتینا پاره شد.

جالب آن‌که تیم رم هم که پس از شکست مقابل یوونتوس در پنج بازی متوالی پیروز شده بود، در هفته چهاردهم در خانه خود مقابل ساسولو تن به تساوی 2ـ 2 داد تا نتواند به رکورد شش برد متوالی یوونتوس برسد.

این تساوی به رکورد پیروزی‌های خانگی رم هم پایان داد. تیم رودی گارسیا هفت بازی متوالی را در ورزشگاه خانگی خود، المپیک استادیو برد؛ یعنی آنها از ابتدای فصل تا همین هفته گذشته همه امتیازهای خانگی را به دست آوردند، اما ساسولو این آمار 100 درصدی را خراب کرد.

11

ناپولی، رکورددار شکست ناپذیری

تا پایان هفته چهاردهم رقابت‌های این فصل سری A هیچ تیم بدون شکستی وجود ندارد، اما یک تیم هست که 11 هفته متوالی طعم شکست را نچشیده است؛ این تیم نه یوونتوس صدرنشین است و نه رم رده دومی. رکورددار شکست‌ناپذیری در رقابت‌های این فصل فعلا تیم ناپولی است.

ناپولی را ایتالیایی‌ترین تیم سری A باید لقب داد؛ تیمی که گرچه رافائل بنیتس اسپانیایی را روی نیمکت خود دارد، اما در ترکیبش حتی یک لژیونر هم نیست. آسمانی‌پوش‌های شهر ناپل در 11 هفته اول رقابت‌های این فصل به هیچ تیمی نباختند و تا همین سه هفته پیش تنها تیم بدون باخت ایتالیا بودند.

پیروزی یک بر صفر مقابل فیورنتینا، پیروزی 2 بر صفر مقابل رم و تساوی 2 ـ 2 با اینتر در سه دیداری که به نظر دشوارتر می‌آمد کمک کرد تا رکورد شکست‌ناپذیری ناپولی تا هفته یازدهم ادامه داشته باشد، اما اودینزه این طلسم را در هفته دوازدهم شکست و کیه وو هم در هفته سیزدهم باخت دوم را به آنها تحمیل کرد. اگر این دو نتیجه بد رقم نمی‌خورد ناپولی می‌توانست بعد از یوونتوس و رم در رده سوم جدول باشد، اما با همین دو شکست تا رده پنجم سقوط کرد.

9

جشنواره گل

هواداران میلان، هواداران پارما و همه آنهایی که بازی میلان ـ پارما را از طریق گیرنده‌های تلویزیونی تماشا کردند تا همیشه این بازی را به دلیل ردوبدل شدن 9 گل در آن، گوشه ذهن خود دارند.

ورزشگاه آنیو تاردینی شهر پارما در طول ده سالی که از بازسازی آن می‌گذرد، هیچ گاه از چنین دیدار مهیجی میزبانی نکرده بود. 25 دقیقه اول بازی گلی نداشت، اما از دقیقه 25 تا 50، پنج بار توپ از خط دروازه‌های دو تیم عبور کرد. دقیقه 25 میلان، دقیقه 27 پارما، دقایق 37 و 45 میلان و دقیقه 50 پارما.

هنوز 40 دقیقه دیگر باقی مانده بود و گل‌های بیشتری در راه. میلان گل چهارم را در دقیقه 68 زد، اما پارما در دقیقه 73 اختلاف را به یک رساند. هشت دقیقه بعد گل پنجم میلان هم به ثمر رسید و باز هم پارما در دقیقه 89 فاصله را کم کرد. این آخرین گل بازی را میلانی‌ها وارد دروازه خودشان کردند تا در نهایت با نتیجه 5 بر 4 پیروز شوند. 9 گل این بازی را هشت بازیکن به ثمر رساندند که این هم در نوع خودش یک رکورد بود. فصل گذشته فیورنتینا با پیروزی 5 بر 3 مقابل ورونا برنده پرگل ترین بازی فصل شد. یک فصل قبل از آن هم ناپولی در پرگل ترین بازی سری A ، 5 بر 3 تورینو را برده بود. آخرین باری هم که پرگل‌ترین بازی فصل سری A 9 گل داشت به فصل 12 ـ 2011 برمی‌گردد که اینتر با نتیجه 5 بر 4 از سد جنوا گذشت.

در فصل 14 ـ 2015 سری A اینتر هم 7 بر صفر ساسولو را شکست داد تا فعلا سنگین‌ترین شکست را تیم آبی و سیاهپوش شهر میلان به حریفش تحمیل کرده باشد.

9

ته وز، آقای گل

میانگین گل در فوتبال ایتالیا همیشه اندکی پایین‌تر از اسپانیا، انگلیس، آلمان و حتی فرانسه است. خیلی‌ها تبعیت بیشتر باشگاه‌ها از سبک دفاعی فوتبال ایتالیا را دلیل کم‌گل‌تر بودن بازی‌ها در سری A می‌دانند. در طول 89 سال گذشته به طور متوسط 2.5 گل در هر یک از دیدارهای سری A به ثمر رسیده که دقیقا با آمار این چهارده هفته رقابت‌های این فصل مطابقت دارد. در 140 دیداری که تا به اینجای فصل برگزار شده 362 گل به ثمر رسیده است؛ یعنی 2.58 گل در هر بازی که این آماری پایین‌تر از دو فصل گذشته فوتبال ایتالیاست.

با نگاهی به جدول گلزنان سری A هم می‌توان به کم‌گل بودن این رقابت‌ها در مقایسه با دیگر لیگ‌های اروپایی پی برد. بهترین گلزن این فصل تا پایان هفته چهاردهم کارلوس ته‌وز آرژانتینی است که فقط 9 گل به ثمر رسانده. این مهاجم سی ساله در 13 بازی از 14 بازی یووه در خط حمله این تیم بازی کرده و علاوه بر زدن 9 گل، پنج پاس گل داده و 50 بار هم دروازه حریفان را با خطر مواجه کرده است.

جالب آن‌که در فهرست گلزنان برتر این فصل سری A از هفت گلزن برتر چهار مهاجم آرژانتینی هستند؛ ته‌وز (یوونتوس‌/‌ آرژانتین 9 گل)، مائورو ایکاردی (اینتر ـ آرژانتین هشت گل)، پائولو دیبایا (پالرمو ـ آرژانتین هفت گل) و گونزالو هیگواین (ناپولی ـ آرژانتین هفت گل).

با وجود آن‌که یوونتوس با 30 گل زده بهترین خط حمله را در اختیار دارد، اما زهردارترین زوج خط حمله هم متعلق به ناپولی است؛ جایی که گونزالو هیگواین آرژانتینی و خوزه ماریو کایخون اسپانیایی 15 بار دروازه حریفان را باز کرده‌اند. زوج کارلوس ته وز و موراتا در یوونتوس، ایکاردی و اوسوالدو در اینتر و مه‌نز و هنودا در میلان، هر سه با 13 گل در رده‌های بعدی هستند.

رضا پورعالی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها