پرونده تیراندازی

از هدف تا آتش

کسی نیست که تصوری هر چند مبهم از تیراندازی نداشته باشد، اما تیراندازی ورزشی است که معمولا با تصور عمومی افراد تفاوت دارد.
کد خبر: ۷۴۸۷۲۷
از هدف تا آتش

ورزش تیراندازی که ده‌ها رشته رسمی و تعدادی رشته غیررسمی دارد یکی از متنوع‌ترین و مدال‌آورترین رشته‌های ورزشی است که در عین حال جذابیت‌های خاص خود را در هر شاخه و گرایشی دارد. از تیراندازی با کمان که بگذریم، انواع سلاح‌ها به شکل تفنگ‌ها و تپانچه‌های گوناگون برای تیراندازی ورزشی به کار گرفته می‌شوند. تیراندازی رابطه مستقیمی با قدرت تمرکز دارد به گونه‌ای که افراد برای بالا بردن سطح تمرکز روی به تیراندازی می‌آورند. یک ورزشکار رشته تیراندازی یاد می‌گیرد که:

ـ هر یک تیری که شلیک می‌کند ارزش و شخصیت بالایی دارد و برایش سرنوشت‌ساز است.

ـ برای یک شلیک خوب، آرامش جسمی و ذهنی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

ـ باید بتواند در مدت زمانی نسبتا طولانی (حدود دو ساعت) عملکردی یکدست و پایدار داشته باشد.

ـ صبر، استقامت، تمرکز، توجه، تسلط بر خویشتن، تکنیک بسیار ظریف و پرنکته، دانش کافی و تمرین دقیق و مستمر نتیجه را تعیین می‌کنند.

ـ تقریبا محدودیت سنی ندارد.

ـ یکی از ایمن‌ترین و کم‌آسیب‌ترین ورزش‌هاست و باید با رعایت کامل اصول ایمنی آن را به همین شکل نگه داشت.

ـ یکی از معدود رشته‌های ورزشی است که می‌توان فارغ از محدودیت‌های جنسیتی و حتی به شکل خانوادگی به آن پرداخت.

برای ورود به باشگاه‌های تیراندازی و آموزش این ورزش باید نکاتی را حتما فرابگیرید تا تیرانداز ماهری شوید.

تجهیزات تیراندازی

بجز سلاح و مهمات مهم‌ترین تجهیزات تیراندازی لباس آن است که برای تپانچه‌زن‌ها فقط شامل کفش است و برای تیراندازان تفنگی شامل کفش، شلوار ، کت ‌ و دستکش تیراندازی است. کلاه یا نقاب تیراندازی، عینک تیراندازی، سه پایه (برای رشته تفنگ)، جاساچمه‌ای و... هم اگر باشد بسیار کمک می‌کند. تکنیک برخی از تیراندازان تفنگ و نوع سلاحی که استفاده می‌کنند ممکن است جوری باشد که از دستکش استفاده نکنند، اما معمولا حرفه‌ای‌ها هر دو دستکش یا یکی را دارند.

قوانین مربوط به لباس و تجهیزات بسیار مفصل است، اما به طور خلاصه می‌توان گفت که همه این تجهیزات برای بالا بردن دقت تیر و مشخص شدن خطاهای انسانی که ناشی از ضعف تجهیزات تیرانداز نیستند، طراحی شده‌اند. رکوردهای تیراندازی به مرور زمان با دقیق‌تر شدن تجهیزات بالا رفته‌اند و امروزه نمره تیرها با دقت خوبی متعلق به خود تیراندازان است نه تجهیزات آنها.

مکان‌یابی

‌وظیفه تیرانداز قبل و بعد از هر شلیک این است که موقعیت مناسبی داشته باشد. با این کار‌ به سمتی منحرف نمی‌شود و سر جای خودش محکم به تیراندازی مشغول می‌شود. اگر به راست و چپ منحرف شوید تیرتان به خطا می‌رود. بنابراین مکان‌یابی به تیرانداز کمک می‌کند قبل و بعد از هر شلیک، انحراف بدن را که بر اثر فشار عضلانی و نداشتن وضعیت صحیح ایجاد می‌شود، از پیش شناسایی و اصلاح کند.

روش

شناسایی هدف نخستین نکته‌ای است که باید به آن توجه کنید. بعد حالت بگیرید. سپس بدون نگاه کردن به هدف، خط نشانه روی را تشکیل می‌دهید تا بعد از تنظیم خط نشانه روی (مگسک و روزنه دید) بدون جابه‌جایی سلاح را کنترل کنید. نفس‌گیری کنید تا بدن آرامش بگیرد. این کار سبب می‌شود‌ عضلات درگیر در حرکت از فشار زیاد خارج شوند و براحتی بتوانید شلیک کنید. دوباره در این حالت خط نشانه روی را کنترل کنید. به سمتی منحرف نشوید. اگر تعادل ندارید و هدف منحرف شد دوباره انحراف را اصلاح کنید.

ماشه‌کشی

ماشه‌کشی تکنیک بسیار مهمی در تیراندازی است. شاید از بچگی در بازی‌های کودکانه هفت تیر بازی، ماشه کشیدن را بلد شده باشیم، اما در تیراندازی حرفه‌ای ماشه‌کشی آداب و مراحلی دارد. معمولا تیراندازان غیرحرفه‌ای با ذهنیتی که در مورد صدا و لگد سلاح در زمان شلیک دارند هنگام کشیدن ماشه به آن ضربه می‌زنند که این کار باعث حرکت بدن و خطا رفتن گلوله می‌شود. بهترین روش برای رفع این اشکال آن است که تیرانداز بدون توجه به شلیک سلاح بعد از گرفتن خلاصی ماشه آنقدر آهسته و مداوم آن را عقب بکشد تا گلوله خود به خود شلیک شود. اگر کسی نکات مهم در کشیدن ماشه را نداند، ماشه را به صورت منقطع کشیده و همین سبب می‌شود تیرانداز به خاطر انتظار لگد اسلحه، عضلات خود را منقبض کرده (شانه خالی کردن) و تیر خطا برود، در حالی که اگر ماشه به طور یکنواخت و صحیح کشیده و تیرانداز متوجه لحظه شلیک نشود، دیگر شانه خالی نمی‌کند. مراحل عمل انگشت روی ماشه نیز برای فرد تیرانداز اهمیت دارد. پس از وضعیت صحیح تیراندازی باید یک نفس عمیق کشیده و سپس مقداری از هوا را خارج و بعد نفس خود را حبس کنید. خط نشانه را از خال سیاه گذرانده و با یک فشار یکنواخت به وسیله انگشت سبابه (بین بند اول و دوم) ماشه را مستقیما عقب بکشید تا تفنگ آتش کند.

چند نکته مهم را به خاطر داشته باشید

ـ فشار روی ماشه باید با انگشت سبابه انجام شود.

ـ اگر ماشه اسلحه خلاصی دارد باید خلاصی آن را گرفت و سپس با فشار مداوم و یکنواخت به طرف عقب کشید.

ـ نباید دقت خود را متوجه انگشت روی ماشه کرد. این کار باید با تمرین زیاد به طور خودکار انجام بگیرد و باید تمام حواس تیرانداز روی نشانه باشد.

ـ اگر ماشه را با فشار مداوم و یکنواخت بکشید شلیک گلوله به صورت غافلگیری انجام شده و تیرانداز دیگر شانه خود را عقب نمی‌کشد. حتی چند ثانیه بعد از شلیک همچنان خط نشانه را تعقیب کنید.

فواید تیراندازی

ـ تیراندازی باعث ایجاد حس اعتماد به نفس و احساس موفقیت می‌شود. هنگامی که شما در چالش غلبه بر چیزی هستید، تمام‌ فکر و جسم شما درگیر آن می‌شود و هنگام غلبه بر آن به احساس موفقیت می‌رسید.

ـ تیراندازی ورزشی است برای همه افراد حتی معلولان.

ـ تیراندازی هم ورزش است هم تفریح.

ـ تیراندازی سبب بهبود تمرکز می‌شود.

ـ تیراندازی ورزشی سرپوشیده (داخل خانه) و روباز (محیط) است.

ـ تیراندازی قدرت صبر در انسان را افزایش می‌شود.

ـ تیراندازی اگر برای تفریح باشد، ورزش نسبتا ارزانی است.

ـ تیراندازی ورزشی اجتماعی است.

ـ تیراندازی اعتماد به نفس را زیاد می‌کند.

ـ تیراندازی اهمیت ایمنی در ورزش را یاد می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها