قاتلان اجاره‌ای پول می‌گیرند تا آدم بکشند و به جای آمر قتل پای چوبه دار بروند

چند می‌گیری آدم بکشـی؟

برخی مجرمان نمی‌خواهند دستشان به خون آغشته شود و از طرفی هم تنها راه‌حل را قتل طرف خود می‌دانند، آنها به‌دنبال افرادی می‌گردند که این کار را انجام دهند. افرادی که با گرفتن مبلغی پول یا گذاشتن شرط و شروطی، سناریوی جنایت را اجرا می‌کنند. چه‌بسا خیلی از این متهمان در تمام عمرشان مقتول را ندیده باشند و فقط از روی عکس یا مشخصاتی که در اختیارشان گذاشته شده این جنایت را مرتکب می‌شوند. البته این را هم باید گفت چه آنهایی که قاتل اجیر کرده‌اند و چه آنهایی که به هر شیوه و شگردی نقشه قتل را اجرا کرده‌اند، خیلی زود بازداشت شده و در اختیار قانون قرار می‌گیرند. اینجاست که پول‌ها و وعده و وعید‌ها به جایی نمی‌رسد و این عامل جنایت است که فقط به خاطر وعده مشتی پول به اتهام قتل پای چوبه دار می‌رود. این قاتلان پس از دستگیری تازه متوجه عواقب کار خود شده و اعلام می‌کنند اگر می‌دانستم مجازاتشان قصاص است هیچ‌وقت دست به این کار نمی‌زدند.
کد خبر: ۷۴۸۰۸۸

قتل به خاطر اعتیاد همسر

در این پرونده انگیزه قتل، اعتیاد همسر بود و زن جوان برای خلاصی از دست شوهر شیشه‌ای دو آدمکش اجیر کرد، اما راز این قتل نیز خیلی زود برملا شد و متهمان این جنایت دستگیر شدند.

رسیدگی به این پرونده با کشف جسد مردی در یکی از خیابان‌های زاهدان آغاز شد. طبق تحقیقات اولیه متخصصان پزشکی قانونی قربانی بر اثر شلیک گلوله از پا درآمده بود. با آن‌که مدرک شناسایی همراه مقتول نبود، اما کارآگاهان جنایی با بررسی پرونده افراد زندانی هویت مقتول را به نام هوشنگ شناسایی کردند. در تحقیقات همسر هوشنگ به پلیس گفت که او برای انجام کاری از خانه خارج شده و دیگر برنگشته است.

اما در ادامه تحقیقات کارآگاهان به مدارکی دست یافتند که نشان می‌داد همسر قربانی در این جنایت نقش دارد، به همین دلیل تحقیقات را روی او متمرکز کردند و در بررسی‌ها مشخص شد هوشنگ با همسرش اختلاف داشته و مقتول همسر خود را مجبور می‌کرد برایش مواد مخدر تهیه کند.

با به دست آمدن سرنخ‌هایی در این رابطه، همسر هوشنگ به‌عنوان نخستین مظنون پرونده بازداشت شد و به قتل همسرش اعتراف کرد. او در رابطه با این جنایت به افسر پرونده‌اش گفت: رفتارهای همسرم مرا آزار می‌داد به همین خاطر موضوع را به پسرخاله‌ام گفتم، روز حادثه پسرخاله‌ام و دوستش؛ هوشنگ را به بهانه تهیه مواد مخدر به بیرون از خانه برده و در محلی خلوت با شلیک گلوله او را به قتل رساندند.

با اعتراف زن جوان به جنایت، پسر خاله او و همدستش بازداشت شده و به جرم خود اعتراف کردند.

قتل به خاطر ارثیه‌ 5 میلیاردی

یکی از اخباری که مدتی قبل تیتر یک صفحات حوادث را به خود اختصاص داد، قتل پیرمردی هشتاد ساله در خانه‌اش بود، اما موضوعی که باعث شد این خبر تیتر یک حوادث را به خود اختصاص دهد، انگیزه این جنایت بود. یکی از متهمان این پرونده زمانی که باخبر شد دوستش به او ارثیه پنج میلیاردی بخشیده است، نقشه قتل او را طراحی کرد و با اجیر کردن آدمکش تصمیم گرفت هر چه زودتر به این ارثیه میلیاردی برسد.

عقربه‌های ساعت 21 شامگاه پنجم تیر امسال را نشان می‌داد که کارآگاهان جنایی در جریان قتل مردی در خانه‌اش قرار گرفتند. قربانی پیرمرد هشتاد ساله‌ای بود که با حضور ماموران در صحنه مشخص شد اموال او که داخل گاوصندوقش بوده، به سرقت رفته و نخستین فرضیه‌ای که از سوی پلیس مطرح شد جنایت با انگیزه سرقت بود. از طرفی سالم بودن درهای ورودی و گاوصندوق نشان می‌داد عامل یا عاملان این جنایت با قربانی آشنا بوده‌اند.

در ادامه تحقیقات مشخص شد قربانی در ایران تنها زندگی می‌کرده و مردی به نام خسرو به خانه او رفت و آمد داشته و به او سرکشی می‌کرده، با این‌که شک پلیس به خسرو رفته بود، اما او مدعی شد زمان جنایت در تهران نبوده است. در حالی که این ادعای مرد میانسال ثابت شد، اما کارآگاهان دریافتند قربانی قبل از مرگ خود چند دانگ از خانه‌اش را به نام خسرو کرده است. این ارثیه که قربانی به نام مرد میانسال کرده بود پنج میلیارد تومان ارزش داشت. از طرفی کارآگاهان متوجه روابط مشکوک خسرو با مردی به نام شهریار شدند، با شناسایی شهریار و به دست آوردن مدارکی محکمه‌پسند از سوی پلیس مشخص شد عامل اصلی این جنایت شهریار است. به همین دلیل شهریار و خسرو بازداشت شده و تحقیقات از آنها صورت گرفت، در حالی که متهمان منکر جنایت بودند، مدارک پلیسی باعث شد آنها به قتل اعتراف کنند. خسرو اعتراف کرد با استخدام شهریار به‌عنوان آدمکش نقشه قتل پیرمرد هشتاد ساله را کشیده تا هر چه زودتر به ارثیه میلیاردی برسد.

مرد میانسال برای رسیدن به خواسته‌اش قرار بود 15 میلیون تومان به متهم ردیف اول پرونده پرداخت کند. شهریار اعتراف کرد پس از قبول این شرایط خسرو برای آن‌که تمام سرنخ‌ها را از بین ببرد زمان جنایت به یکی از شهرهای شمالی سفر کرده و او با در دست داشتن کلید خانه مقتول وارد خانه شده و در حالی که مقتول قصد استراحت داشته، او را به قتل می‌رساند و بعد از جنایت، گاوصندوق خانه قربانی را سرقت کرده و از محل متواری شده بود.

خواستگاری که آدمکش اجیر کرد

ساعت 23 و 15 دقیقه نهم فروردین امسال، از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110، قتلی در خانه‌ای در محدوده کلانتری 128 تهران نو به پلیس اعلام شد و ماموران با حضور در صحنه با جسد مرد میانسالی در راهروی خانه اش مواجه شدند.

در تحقیقات دختر مقتول به پلیس گفت: داخل خانه نشسته بودیم که زنگ در به صدا درآمد. مرد جوانی پشت آیفون بود و خواست پدرم به مقابل در برود. بعد از چند لحظه صدای داد و فریاد پدرم را شنیدم و زمانی که خودم را به مقابل در رساندم با جسد پدرم مواجه شدم.

در ادامه رسیدگی به پرونده، کارآگاهان در تحقیقات نامحسوس پلیسی خود اطلاع پیدا کردند فردی به نام شاهرخ خواستگار دختر مقتول است که درخواست ازدواج او با مخالفت شدید مقتول روبه‌رو شده؛ باتوجه به اطلاعات به دست آمده و احتمال نقش شاهرخ در جنایت، دستگیری وی در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت.

شاهرخ پس از دستگیری ابتدا منکر جنایت بود، اما زمانی که با مدارک پلیسی مواجه شد به قتل مرد میانسال اعتراف کرد و گفت: چند سالی است که با دختر قربانی آشنا شده‌ام، اما هر بار که به خواستگاری می‌رفتم، مقتول با ازدواج من و دخترش مخالفت می‌کرد تا این‌که در نهایت تصمیم گرفتم از مقتول زهر چشم گرفته و او را بترسانم؛ برای این کار سراغ دو نفر از دوستانم رفته و از آنها خواستم با چاقو چند ضربه به مقتول بزنند تا او حساب کار دستش بیاید. آنها ابتدا قبول نمی‌کردند، اما با اصرار من قبول کردند. شب حادثه همراه دوستانم، نقاب و چاقو خریدیم و آنها را به نزدیکی خانه مقتول بردم. طبق نقشه آنها زنگ خانه مقتول را زده و زمانی که او مقابل در آمد، با ضربه چاقو او را از پا درآوردند و از محل متواری شدند. پس از آن به دوستانم دو میلیون تومان پول دادم تا موضوع را به کسی نگویند، اما پس از چند ساعت متوجه شدم مقتول توسط آنها به قتل رسیده است.

با اعترافات متهم، دو همدست او بازداشت شده و به قتل مرد میانسال در ازای دو میلیون تومان اعتراف کردند. متهمان مدعی شدند که تا به حال مقتول را ندیده بودند و باتوجه به اطلاعاتی که شاهرخ در اختیار آنها قرار داده بود او را شناسایی و به قتل رساندند.

قاتل 50 هزار‌ تومانی

«به خاطر علاقه‌ام به فرزین، آدمکشی اجیر کردم تا همسرم را به قتل برساند.» این ادعای زن جوان برای به قتل رساندن همسرش بود. زن جوان با همدستی مرد مورد علاقه‌اش دو آدمکش اجیر و سناریوی قتل همسر خود را طراحی کرد. ماجرا از این قرار بود که 8 صبح هفدهم تیر 89 کارآگاهان جنایی از کشف جسدی در جاده تلو مطلع شدند. با حضور کارآگاهان در محل با جسد مردی حدود چهل ساله مواجه شدند که براساس معاینات اولیه متخصصان پزشکی قانونی علت مرگ خفگی اعلام شد. در بازرسی از جیب‌های مرد قربانی هیچ مدرک شناسایی به دست نیامد، به این ترتیب جسد مجهول‌الهویه برای مشخص شدن علت اصلی مرگ به پزشکی قانونی انتقال داده شد. از سویی کارآگاهان جنایی سراغ پرونده‌های افراد فقدانی رفتند که شاید مشخصات آنها با مشخصات مقتول مشابه باشد تا به این ترتیب هویت قربانی مشخص شود. با بررسی این پرونده‌ها، کارآگاهان موفق به شناسایی هویت قربانی به نام ایمان شدند.

با مشخص شدن هویت قربانی کارآگاهان به تحقیق از همسر مقتول پرداختند. زن جوان مدعی شد همسرش خانه را برای رفتن به محل کار ترک کرده و دیگر از او خبری نداشته است.

باتوجه به آن‌که در تحقیقات مشخص شد ایمان هیچ اختلاف و دشمنی ندارد، فرضیه جنایت خانوادگی مطرح شد. در بررسی‌ها مشخص شد همسر ایمان با مرد سی و شش ساله‌ای به نام فرزین در ارتباط است و همین رابطه انگیزه‌ای برای جنایت بود. فرزین که ابتدا منکر آشنایی و جنایت بود، زمانی که با مدارک پلیسی مواجه شد، لب به اعتراف گشود: روز حادثه همسر ایمان به نام ثریا با من تماس گرفت و گفت شوهرش را توسط شخصی که به او پول پرداخت کرده، به قتل رسانده است.

به دنبال این اعتراف، ثریا دستگیر و مدعی شد هیچ شناختی از عامل جنایت ندارد و فرزین فردی را که مجرم سابقه‌دار بوده برای قتل اجیر کرده است. او درخصوص انگیزه جنایت گفت: مدتی قبل با فرزین آشنا شدم و این رابطه باعث شد به او علاقه‌مند شوم و به خاطر همین تصمیم داشتم از ایمان جدا شوم، اما او با این جدایی مخالفت کرد، در نهایت تصمیم گرفتیم او را به قتل برسانیم، پس از هشت ماه نقشه قتل همسرم را طراحی کردیم. فرزین، یک نفر را که سابقه کیفری داشت برای این کار اجیر کرد و قرار شد او صبح زود وقتی همسرم از خانه خارج می‌شود سر کوچه با ماشین منتظر بماند و ایمان را به‌عنوان مسافر سوار کند و او را به قتل برساند.

به‌ دنبال اعترافات زن جوان، تحقیقات برای بازداشت متهم اصلی این پرونده به نام کورش ادامه یافت. تحقیقات نشان می‌داد قاتل سی و شش ساله یکی از مجرمان سابقه‌دار در زمینه زورگیری، مواد مخدر، سرقت و... بوده که در ادامه بررسی‌ها مشخص شد کورش مدتی قبل حین سرقت خودرو از سوی ماموران کلانتری پردیس دستگیر شده است. با مشخص شدن این موضوع متهم جوان به اداره جنایی انتقال داده شد.

او به جنایت با همدستی یکی از دوستانش اعتراف کرد و گفت: «شب قبل از حادثه همراه اصغر شیشه و کراک مصرف کردیم و ساعت 6 صبح روز قتل با یک پراید مشکی سر کوچه محل سکونت ایمان منتظر ماندیم تا این‌که همسر مقتول به ما اطلاع داد شوهرش از خانه خارج شده است. پس از آن با استفاده از تصویر مقتول، او را شناسایی و به‌عنوان مسافر سوار کردیم و بعد طی مسافتی همدستم طنابی را دور گردنش انداخت و او را خفه کرد و پس از قتل، جنازه‌اش را در جاده تلو رها کردیم. در ادامه تحقیقات، همدست کورش بازداشت شد و به قتل اعتراف کرد. او در تحقیقات گفت پس از جنایت فقط 50 هزار تومان پول از کورش گرفته است.

قاتلی در فیسبوک

این‌بار قاتل اجاره‌ای از فضای مجازی انتخاب شد؛ پسر جوانی که با وعده پول و ازدواج راهی خانه دختر مورد علاقه‌اش شد تا پدر او را به قتل برساند. ماجرا با تماس دختر جوانی به پلیس آغاز شد، تماسی که حکایت از قتل پدرش داشت.

ماموران ساعت 23 و 30 دقیقه سی‌ام دی سال گذشته راهی خانه مورد نظر شده و با جسد مرد میانسالی مواجه شدند که با ضربات جسمی نوک تیز مانند چاقو به قتل رسیده بود. دختر جوان که با پلیس تماس گرفته بود گفت مردان ناشناسی که صورت‌هایشان را پوشانده بودند، وارد خانه شده و پدرش را به قتل رسانده‌اند، اما در همان تحقیقات اولیه مشخص شد دختر جوان حقیقت را به زبان نیاورده و اظهارات او متناقض است. بررسی‌ها از دختر جوان انجام شد و او در نهایت به قتل پدر اعتراف کرد و گفت: به دلیل اختلافات و دعواهای من و پدرم، با پسری به نام حامد که حدود یک ماه پیش از طریق فیسبوک باهم آشنا شده بودیم، چت می‌کردم و از مشکلاتم می‌گفتم.

پس از مدتی حامد گفت، اگر پدرت بمیرد، تمام مال و اموالش به تو می‌رسد و می‌خواهی پدرت را به قتل برسانم. تنها شرطم برای این قتل ازدواج با تو است. حاضرم پدر و برادرت را به قتل برسانم و در عوض با من ازدواج کن. من پیشنهاد او را پذیرفتم. روز حادثه پس از تعطیل شدن مدرسه با حامد تا مقابل خانه آمدم. من داخل خانه رفتم و او نیز در کوچه منتظر ماند. به طبقه سوم رفتم و برای خوردن ناهار همراه برادرم به خانه مادربزرگم رفتیم. ناهار را نیمه‌کاره رها کرده و به طبقه سوم آمدم تا ببینم پدرم خواب است یا بیدار که دیدم خوابیده است. بلافاصله حامد را خبر کرده و در خانه را برایش باز کردم. حامد وارد خانه شد و پدرم را به قتل رساند، بعد از آن قرار بود برادرم را نیز به قتل برسانیم، اما او آنقدر التماس کرد تا از تصمیم خود منصرف شدیم. حامد خانه را ترک کرد و من در تماس با پلیس گفتم که دو مرد ناشناس نقابدار پدرم را به قتل رسانده‌اند. با اعتراف دختر جوان به جنایت، حامد در تحقیقات پلیسی بازداشت شد و به جنایت اعتراف کرد.

نگاه کارشناس

مجازات اجیر کردن آدمکش

فرهاد شهبازوار / حقوقدان: در پرونده‌های قتل با چند عنوان مجرمانه روبه‌رو هستیم که هر کدام مجازات‌های جداگانه دارد. گاهی قتل از سوی یک نفر انجام می‌شود که در صورت وجود شرایط قتل عمد به موجب قانون مجازات اسلامی فرد به قصاص نفس محکوم می‌شود. البته حکم قصاص به درخواست ولی‌دم صادر می‌شود و گاهی اولیای‌دم قبل از صدور حکم، رضایت خود را اعلام می‌کنند که در این صورت قاتل از جنبه عمومی جرم محاکمه و به سه تا ده سال زندان محکوم می‌شود. البته اگر قاتل مرتکب جرایم دیگری مانند سرقت یا جنایت بر میت و... شده باشد به مجازات آن جرم محکوم خواهد شد. حال گاهی قتل از سوی دو نفر یا بیشتر انجام می‌شود؛ یعنی آنها به قاتل در ارتکاب جنایت کمک می‌کنند. این افراد که اتهام معاونت در قتل دارند قصاص نمی‌شوند و به مجازات زندان محکوم خواهند شد. در پرونده‌های همسرکشی با این دست از قتل‌ها روبه‌رو هستیم. زن با ترغیب مردی نقشه قتل همسرش را اجرا می‌کند. تجربه نشان داده در این پرونده‌ها قاتل بدون توجه به عاقبت کار دست به قتل می‌زند و پس از دستگیری تازه متوجه می‌شود قربانی وسوسه شده و او با مجازات قصاص روبه‌رو می‌شود و زن تنها زندانی خواهد شد. این قاتلان اعلام می‌کنند اگر می‌دانستند چه مجازاتی در انتظارشان است هیچ‌وقت به وسوسه‌های زن توجه نمی‌کردند.

آمران قتل دسته دیگری از مجرمانند که در ارتکاب قتل نقشی نداشته و قاتلانی را برای ارتکاب قتل اجیر می‌کنند. آدمکش‌های اجاره‌ای با گرفتن پول، نقشه قتل را اجرا و برای پول خود را با مجازات قصاص روبه‌رو می‌کنند. آمران قتل پس از افشای قتل، سریع قاتل را معرفی می‌کنند. قانونگذار در قانون مجازات جدید برای آمران قتل مجازات سنگینی در نظر گرفته است. در صورت اثبات آمریت در قتل فرد به حبس ابد محکوم خواهد شد.

در پایان باید تاکید کنم توجه قاتلان اجاره‌ای به آینده جرم می‌تواند آنها را از ارتکاب قتل بازدارد. این دسته از مجرمان کافی است به پرونده‌های مشابه توجه کنند. با بررسی صفحات حوادث شاهد هستیم این مجرمان تصور نمی‌کردند دستگیر شوند، اما دستشان خیلی زود رو شده و به دست قانون سپرده شده‌اند.

مرجان همایونی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها