براساس تازه‌ترین تحقیقات انجام‌گرفته در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) میگوهایی که به حالت گروهی در کنار حوضچه‌های آب داغ در عمق 2200متری از دریای کارائیب زندگی می‌کنند، نمونه‌های زنده ارزشمندی هستند که سرنخ‌های خوبی از زندگی فرازمینی در اختیار محققان قرار می‌دهند.
کد خبر: ۷۴۷۸۰۰
میگوهای شگفت‌انگیز، سرنخ‌هایی زنده از حیات فرازمینی

آبی که از این حفره‌های جوشان و آتشفشانی خارج می‌شود دمایی متناسب با شرایط مناسب زندگی برای این موجودات اسرارآمیز دارد‌. اگرچه آب در آن محیط طاقت‌فرسا چیزی ‌حدود ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد دما دارد و حتی تصورش برای موجوداتی که روی سطح این کره خاکی زندگی می‌کنند بسیار وحشتناک و شبیه‌ کابوس است.

در این دما غذای مورد علاقه میگوها پخته شده و آماده مصرف می‌شود! خوراک اصلی میگوهای اعماق دریای کارائیب،‌کربوهیدراتی است که باکتری‌هایی که ‌داخل حفره‌های آب گرم زندگی می‌کنند تولید می‌کنند. اما ارتباط این زنجیره غذایی با زندگی فرازمینی چیست؟ پاسخ ساده است: اگر این باکتری‌ها می‌توانند در این وضع طاقت‌فرسا به زندگی خود ادامه دهند، به احتمال زیاد این وضع به نوعی دیگر ممکن است در گوشه‌ای دیگر از فضای بیکران نیز تکرار شود. یکی از مکان‌هایی که احتمال حضور چنین موجودات کوچکی وجود دارد قمر یخ‌زده و مشهور سیاره مشتری، یعنی اروپاست که به خاطر سطح یخ‌زده و در زیر آن اقیانوس‌های در جریان و فعال ، نزد اهل علم شناخته‌شده است.

پروفسور مکس کولمن، دانشمند جی‌پی‌ال در ناسا اذعان می‌کند ‌دوسوم تاریخ حیات‌ روی زمین به حیات میکروبی اختصاص داشته است. به همین جهت با در کنار هم قرار دادن این داده‌ها، احتمال حضور چنین حیاتی در قمر اروپا بسیار محتمل است.

دکتر اما ورستیگ در ارتباط با وجود حیات میکروبی در مشتری می‌گوید: «احتمال حضور باکتری‌هایی نظیر باکتری‌های فعال در حفره‌های آب جوشان اعماق دریای کارائیب در اعماق اقیانوس‌های اروپا به مقدار زیادی بستگی به میزان انرژی‌های آزادشده در آن ناحیه دارد. این انرژی به احتمال زیاد از طریق حفره‌های گرمایی موجود در اعماق اقیانوس‌های اروپا آزاد می‌شود.»

دانشمندان معتقدند‌ باکتری‌ها انرژی‌ آزادشده در اعماق دریا را دریافت و طی واکنش‌های شیمیایی به کربوهیدرات تبدیل می‌کنند.

اما نکته جالب‌تر در این بین یافته‌شدن بقایای سخت‌پوستان در داخل دستگاه گوارش میگوهاست که به خودی خود داستان حیات را بیش از پیش جذاب‌تر می‌کند.

منبع: CNN

مترجم: سیدآرش شیرخورشیدی / سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها