اخترشناسان موفق به شناسایی ذرات مرموزی شده اند که از اعماق کهکشان یعنی جایی فراتر از کهکشان راه شیری و همچنین نقاطی در منظومه شمسی خود را به زمین می رسانند.
کد خبر: ۸۲۸۵۷۸
ذرات مرموز فراکهکشانی در قطب جنوب کشف شد

اخترشناسانی که موفق به این کشف جدید شده اند معتقدند کشف این دسته از نوترینوهای کیهانی نه تنها مهر تأییدی بر وجود آنهاست، بلکه اساس وجودی پرتوهای کیهانی را نیز مورد تأکید قرار می دهد.

کشف این ذرات که تقریبا بدون توده هستند، توسط رصدخانه دورافتاده و کمتر شناخته شده
«IceCube Neutrino Observatory» صورت گرفته است. این رصدخانه ویژه در عمق ۲۴۰۰ متری یخ​های قطب جنوب واقع شده است.

۸۶ میله مخصوص بدنه اصلی این رصدخانه را تشکیل می دهند. این میله ها به ردیابهای مخصوصی مجهز هستند که ذرات پرانرژی نهفته در پرتوهای نوری راه یافته به یخ های زمین را مورد بررسی دقیق قرار می دهند و در این میان نوترینوها به عنوان یکی از مرموزترین ذرات مورد مطالعه قرار می گیرند.

به گزارش مهر، این ذرات که از اعماق کیهان به زمین می رسند ناشی از ستارگان در حال انفجار و سیاه چاله ها می شوند.

پروژه رصدخانه «IceCube Neutrino Observatory» در سال ۲۰۱۳ نوترینوها را در خارج از کهکشان راه شیری شناسایی کرد اما اخترشناسان باید مطمئن می شدند که این ذرات از منبعی واقع در کهکشان راه شیری (مثلا خورشید) منتشر نمی شوند.

آنها طی دو سال و در حد فاصل سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ با استفاده از این رصدخانه بیش از ۳۵ هزار ذره نوترینو را مورد مطالعه دقیق قرار داده و متوجه شدند از این تعداد ۲۰ ذره که دارای انرژی بسیار زیادی هستند از جایی فراتر از کهکشان منتشر شده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها