روز به‌روز بر تعداد کاربران دنیای دیجیتال افزوده می‌شود. بنابراین بدیهی است که برگزاری نمایشگاه‌هایی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از دیگر نمایشگاه‌های تخصصی مورد توجه قرار گیرد. الکامپ بیستم نیز فارغ از همه حاشیه‌هایی که داشت همچون سال‌های گذشته با استقبال مخاطبان خود روبه‌روست. الکامپ در دو روز نخست میزبان طیف وسیعی از مخاطبان علاقه‌مند بود. مخاطبانی که به نظر می‌رسید هدفمند نبودند و فقط آمده بودند ببینند چه خبر است و چه فناوری یا خدمات جدیدی می‌تواند نظرشان را جلب کند.
کد خبر: ۷۴۷۴۴۳

اگر بخواهیم استقبال مخاطبان و بازدیدکنندگان از سالن‌های مختلف الکامپ بیستم را در دو روز اول نمایشگاه مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم سالن 38 بیش از دیگر سالن‌ها مورد توجه قرار گرفت و بعد از آن سالن‌های 31 و 44 در فهرست پر بازدیدترین‌ها قرار داشتند. این در حالی است که دیگر سالن‌ها در این دو روز بازدیدکننده زیادی نداشتند. در سالن‌های پر مخاطب برنامه‌های کاربردی و محصولات و خدماتی معرفی می‌شود که مخاطبان دنیای دیجیتال به دنبال آن هستند.

جای خالی لپ‌تاپ و تبلت

نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک همه ساله با حضور شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برگزار می‌شود که امسال برخلاف سال‌های گذشته جای بسیاری از این شرکت‌ها در نمایشگاه خالی است. در الکامپ بیستم از لپ‌تاپ و تبلت خبری نیست. در حقیقت شرکت‌های خارجی تولید کننده تجهیزات سخت‌افزاری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به محدودیت‌های اقتصادی و همچنین بی‌نظمی‌هایی که در روند برگزاری این نمایشگاه به وجود آمد در الکامپ حضور پیدا نکردند و به همین دلیل در حوزه سخت افزار در نمایشگاه امسال کاستی‌های زیادی دیده می‌شود.

اینترنت رایگان در الکامپ بیستم

پس از سال‌ها تجربه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی حوزه ارتباطات در بیستمین الکامپ بازدیدکنندگان می‌توانند از امکان اینترنت رایگان استفاده کنند. مخاطبان با دریافت پیامک شناسه و رمز عبور می‌توانند سرویس اینترنت خود را فعال کنند. اگرچه در سال‌های اخیر تبلیغات اپراتورها و ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی به یکی از موضوعات داغ نمایشگاه‌های الکامپ تبدیل شده است، اما در سال‌های گذشته این شرکت‌ها چنین امکانی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار نداده بودند. هرچند کیفیت اینترنت نمایشگاه امسال در حد مطلوبی نیست.

اپراتورها در صدر هستند

محصولات و خدماتی مانند نسل جدید شبکه‌های تلفن همراه و نرم‌افزارهای کاربردی ویژه گوشی‌های هوشمند که با محوریت تجربه زندگی دیجیتال در نمایشگاه امسال معرفی می‌شود در دو روز نخست نمایشگاه بیش از هر محصول و خدمات دیگری مورد توجه قرار گرفت. اپراتورهای تلفن همراه در غیبت محسوس اپراتور همراه اول با دستی پر در الکامپ حضور پیدا کرده بودند. در حقیقت به نظر می‌رسد فناوری‌های ارتباطی روز دنیا گوی سبقت را از دیگر رقبای خود در این حوزه ربوده‌اند. ارائه سیمکارت‌های رایگان به دانشجویان و بازدیدکنندگانی که تبلت به دست به نمایشگاه آمده بودند از ابتکارات اپراتورهای تلفن همراه بود. سرویس‌های جدید در حوزه‌های مختلف از واقعیت افزوده تا کتابخوان، سلامت، آموزش، عرضه محتوای صوتی و عرضه محتوای تصویری از دیگر محصولاتی است که در نمایشگاه امسال از سوی اپراتورها معرفی می‌شود. آنها برای علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری هم برنامه کاربردی جدیدی را عرضه می‌کنند که مجموعه گسترده‌ای از انواع بازی‌های رایگان و غیررایگان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما اقدام ابتکاری یکی از اپراتورها ارائه سیمکارت‌های اختصاصی برای کودکان است که از نظر امنیتی امکاناتی را در اختیار والدین آنها قرار می‌دهد. این سیمکارت از مزیت‌های دیگری مانند واقعیت افزوده برای کتاب‌های ویژه‌ای که برای کودکان طراحی شده است، شنیدن محتوای صوتی کتاب‌های کودک و همچنین مشاهده آنلاین فرزند شما در مهد کودک برخوردار است.

دولت الکترونیک، در سکوت

در دوره‌های قبلی الکامپ سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی در سالن دولت الکترونیک حضور داشتند که امسال از سالنی به این نام خبری نیست. اما سازمان‌هایی از جمله نیروی انتظامی و همچنین تعدادی از بانک‌ها در نمایشگاه حضور داشتند که در اقدامی جالب به معرفی محصولات خود پرداخته و کلاس‌هایی را برای آشنایی مخاطبان با خدمات الکترونیکی فراهم کردند. در این راستا نیروی انتظامی از جمله سازمان‌هایی است که از طریق سامانه اینترنتی ناجا در حوزه‌های مختلف از راهنمایی و رانندگی تا پلیس فتا و پلیس آگاهی خدمات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. استعلام تخلفات رانندگی، استعلام نمره منفی گواهینامه، پیگیری کارت هوشمند، نوبت‌دهی مراکز تعویض پلاک، دریافت شناسه قبض و پرداخت جرایم رانندگی از جمله خدمات ارائه شده در حوزه راهنمایی و رانندگی به نشانی اینترنتی www.rahvar120.ir است که به نظر می‌رسد بیش از دیگر خدمات این مرکز می‌تواند مورد توجه کاربران قرار گیرد.

اشتغال در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات

محسن جلال‌پور، نایب رئیس اتاق ایران ضمن بازدید از بخش‌های مختلف الکامپ بیستم با اشاره به موضوع اشتغال به عنوان یکی از اولویت‌های کشور اظهار کرد: ما وظیفه داریم برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه شرایط مناسب اشتغال را فراهم کنیم. فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله حوزه‌هایی است که می‌تواند امکانات مناسبی برای اشتغال جوانان فراهم کند.

وی افزود: حضور موفق هند در بخش فناوری اطلاعات می‌تواند الگوی خوبی برای ما باشد. در این بخش از نظر زیست محیطی و منابع مختلف هیچ محدودیتی وجود ندارد و با کمترین سرمایه و پیامد زیست‌محیطی می‌توان از مجموعه امکاناتی که در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد برای اشتغال بهره گرفت.وی گفت: توسعه نرم‌افزاری یکی از مظاهر قدرت کشورهاست و حضور در این فرصت‌ها از مهم‌ترین اولویت‌ها برای کشور‌ها به شمار می‌آید. باید براساس تجربیات به دست آمده در فضای بین‌المللی و حرکت‌هایی که در کشور اتفاق افتاده نقشه راه را تدوین کنیم. یکی از اهداف ما این است که بتوانیم در فضاهای بین‌المللی مانند سبیت آلمان و جیتکس امارات حضور فعالی داشته باشیم و حضور جیتکس در الکامپ بیستم نشان‌دهنده این است که چنین حرکتی آغاز شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها