معاون قائم‌مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری گفت: باران‌های پاییزی موجب فعالیت قارچ مولد بیماری سوختگی شمشادهای خزری و گسترش این بیماری در جنگل‌های شمال شده است.
کد خبر: ۷۴۷۳۵۲

یزدانفر آهنگران در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تابستان گرم و خشک امسال موجب توقف گسترش بیماری سوختگی شمشاد در جنگل‌های هیرکانی شده بود، ولی آغاز بارش باران از اواخر شهریور این بیماری را گسترش داد.

وی اظهار کرد: فعالیت قارچ مولد این بیماری در دمای بالاتر از 28 درجه سانتی‌گراد مختل می‌شود و چون برای ادامه زندگی، به رطوبت هم نیاز دارد، گرما و خشکی تابستانه موجب شد برخی از مناطقی که مخزن آلودگی بودند، از بین بروند.

آهنگران افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای مقابله با این بیماری در جنگل‌های هیرکانی از روش‌هایی چون ریشه‌کن کردن درختان آلوده و مدفون کردن آنها در گودال، استفاده از شعله‌افکن برای سوزاندن بقایا و جمع‌آوری بقایای درختان آلوده و ضد عفونی کردن آنها استفاده می‌کند.

به گفته معاون قائم‌مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها ،مراتع و آبخیزداری، حتی آن دسته از کشورهای پیشرفته که بیماری سوختگی در جنگل‌های آنها شیوع دارد، نتوانسته‌اند به روشی قطعی برای مبارزه با آن دست یابند و روش‌های آنان نیز مثل اقداماتی است که در ایران انجام می‌شود.

آهنگران یادآور شد: امسال برای ادارات کل منابع طبیعی شمال کشور در استان‌های گیلان ، مازندران و گلستان، حدود چهار میلیارد ریال اعتبار در بخش حفاظت جنگل و مبارزه با بیماری و آفات در نظر گرفته شده است.وی افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برنامه‌ای جامع برای مقابله با بیماری سوختگی شمشاد تهیه کرده که تدوین آن نهایی شده است. بیماری سوختگی شمشاد که نخستین بار سال 1389 در جنگل‌های آستارا و تالش در استان گیلان دیده شد اکنون تا جنگل‌های چشمه بلبل واقع در استان گلستان گسترش یافته است. این بیماری باعث چروکیدگی و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در برگ گیاه و مرگ سریع و گسترده بافت‌ها در بخش عمده یا همه قسمت‌های هوایی گیاه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها