همزمان با روز دانشجو، دانشگاه‌ها روز پرنشاطی را سپری کردند و چهره‌های سیاسی از جناح‌های مختلف، با حضور در دانشگاه‌ها به سخنرانی یا مناظره پرداختند.
کد خبر: ۷۴۷۰۰۴

از جمله برنامه‌های دیروز، می‌توان به سخنرانی غلامعلی حدادعادل و سعید جلیلی در دانشگاه تهران، سخنرانی محمدرضا عارف در دانشگاه شهید بهشتی، سخنرانی عباس عبدی و عباس سلیمی‌نمین در دانشگاه امیرکبیر، مناظره بذرپاش و شکوری‌راد در دانشگاه علم و صنعت و سخنرانی صفارهرندی در دانشگاه گیلان اشاره کرد که در کنار سخنرانی دیروز رئیس‌جمهور در دانشگاه علوم پزشکی ایران، روز پرنشاطی را برای دانشگاه‌ها رقم زدند.

دانشجو باید در مسائل سیاسی دخالت کند

غلامعلی حدادعادل با بیان این‌که دانشجو باید در مسائل سیاسی دخالت کند، اظهار کرد: دانشجو نباید به مسائل سیاسی کشور خود بی‌اعتنا و از مشکلات جامعه خود بی‌خبر باشد.

به گزارش فارس، غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس شورای اسلامی با حضور در مراسم بزرگداشت 16 آذر که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در دانشکده ادبیات این دانشگاه برگزار شد، با بیان این‌که نقد و بصیرت وظیفه دانشجویان است، خاطرنشان کرد: دانشجو
نباید در عین سیاسی بودن، ابزار دست گروه‌های سیاسی خارج از دانشگاه باشد.

حدادعادل در ادامه سخنان خود با بیان این‌که برخی از روزنامه‌ها در سرمقاله‌های خود رسما به استقبال آمریکا رفته‌اند، اظهار کرد: محال است برای آمریکایی‌ها فرش قرمز پهن کنیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وقایع صورت‌گرفته در آمریکا درباره سیاهپوستان آمریکایی‌ اظهار کرد: آمریکایی‌ که با ملت خود این‌گونه برخورد می‌کند و ملت آمریکا اکنون شعار نمی‌توانیم نفس بکشیم را سر می‌دهد با دیگران چه کار می‌کند. وی ادامه داد: آمریکایی‌ها همان کاری را که در عراق و افغانستان انجام دادند، ادامه می‌دهند.

دانشگاه؛ قرارگاه بزرگ اقتصاد مقاومتی

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که در 35 سال گذشته، هر جا صحنه نبرد بوده آن که پیروز شده ملت ما بوده است، گفت: پیروزی یعنی این‌که بتوانیم اراده خود را به طرف مقابل تحمیل کنیم. به گزارش فارس، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با حضور در مراسم 16 آذر که در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: در عرصه اقتصادی نیز همین پیشگامی دانشگاه می‌تواند شکست دوباره‌ای را به دشمن وارد کند. دانشگاه باید قرارگاه بزرگ اقتصاد مقاومتی باشد و باید تمام استعدادهای نظام را برای این موضوع مدیریت کند.

مناظره بذرپاش و شکوری‌راد

مهرداد بذرپاش، نماینده مجلس و علی شکوری‌راد، فعال اصلاح‌طلب هم در دانشگاه علم و صنعت به مناظره با یکدیگر پرداختند. به گزارش فارس، بذرپاش در این مراسم اظهار کرد: بلایی که فتنه‌گران در سال 88 بر سر ایران آوردند، تبدیل به اعمال تحریم‌های نسل سوم علیه کشورمان شد و اگر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای با 1+5 موفق شوند همه تحریم‌ها را بردارند تازه به شرایط سال 88 بازمی‌گردیم.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنانش خطاب به دانشجویانی که با ایجاد سرو صدا سعی در بر هم زدن سخنرانی وی داشتند، تأکید کرد: ما 16 سال زمان شما ساکت بودیم و امروز به ما گفتید، بزدل، بی‌سواد و افراطی، می‌خواهید بگویم در این تهران در سال 88 ده‌ها جوان بی‌گناه در کف خیابان‌ها کشته شدند، این فتنه‌گران هم موافقان را می‌کشند و هم مخالفان را،‌ موافقان را می‌کشند تا مظلوم‌نمایی کنند و مخالفان را هم می‌کشند چون مخالف هستند. آن وقت می‌خواهید ما فتنه را فراموش کنیم؟

بذرپاش ادامه داد: تا زمانی که فتنه‌گران حضور داشتند، مردم هر روز کشته می‌شدند اما وقتی حبس شدند، کشته‌شدن مردم هم متوقف شد.

شکوری‌راد، فعال اصلاح‌طلب هم در این مناظره گفت: ما تعریفی از فتنه نداریم و من مانند تنها نماینده واقعی مردم در مجلس شورای اسلامی معتقدم در سال 88 فتنه واقع شد اما عوامل آن کسان دیگری بودند نه آنها که اکنون در زندان هستند.

شکوری‌راد در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در مورد علت حمایتش از علی مطهری افزود: آقای مطهری نیاز به حمایت من ندارد و هر نماینده‌ای حرف مردم را بزند از طرف مردم حمایت می‌شود؛ من به آقای بذرپاش می‌گویم چند روز حرف مردم را بزنید تا از سوی آنها حمایت شوید.

محمد‌رضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی می‌کرد با اشاره به موضوع فتنه گفت: باید دید فتنه چیست، فتنه‌گر چه کسی است و فتنه از کجا شروع شده است. بهترین تعریف را رهبر انقلاب از سران فتنه ارائه کرده‌اند بروید و ببینید. وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد، در صورت اجماع اصلاح‌طلبان، نامزد مجلس دهم خواهم شد و اگر اجماع صورت نگیرد به اجماع میان اصلاح‌طلبان کمک خواهم کرد.

ریزبینی و اصلاح امور جامعه از وظایف دانشجوست

عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران هم در دانشگاه امیرکبیر با بیان این‌که ورود به فعالیت‌های احزاب سیاسی از آفت‌های جنبش دانشجویی است، گفت: ریزبینی و اصلاح امور جامعه با انگیزه بهبود وضعیت موجود از وظایف دانشجوست. وی اظهار کرد: جنبش دانشجویی می‌تواند به تقویت اقشار مختلف مردم کمک کند و تضعیف آن می‌تواند برای جامعه هزینه‌بر باشد.

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در جلسه پرسش و پاسخ نشست دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر در دفاع از تسخیر لانه جاسوسی اظهار کرد: به نظرم می‌آید که اگر شرایط به همان زمان برگردد نیازی نیست که ما و دیگران باشیم، شما هم در همان شرایط قرار بگیرید و رفتاری که با شما بشود، شما هم همین اقدام را انجام می‌دهید. وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما فتنه را خط قرمز می‌دانید یا نه، بیان کرد: من در جایگاهی نیستم که بخواهم خط قرمز نظام را تعیین کنم؛ اما نظرم در مورد قضایای سال 88 با اصولگرایان و حتی با اصلاح‌طلبان متفاوت است.

فعالان اجتماعی در دانشگاه‌ها نباید محدود شوند

محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم طی سخنانی در دانشگاه گیلان گفت: با توجه به بیانات رئیس‌جمهور مبنی بر این‌که «من از همه امنیتی‌تر هستم» نباید شرایطی ایجاد شود که عرصه بر فعالان اجتماعی در دانشگاه‌ها محدود و تنگ‌تر شود.

به گزارش مهر، صفارهرندی با تاکید بر این‌که در تحولات زیاد منطقه، ایران کشوری منفعل نیست، افزود: دانشجویان و اهالی دانشگاه در این‌که ایران، محور تحولات باشد موثر بوده‌اند زیرا دانشگاه عرصه منطق و آگاهی است.

واکنش توکلی به لغو سخنرانی برخی چهره‌ها

در همین حال نماینده مردم تهران در مجلس درباره لغو سخنرانی حسین شریعتمداری، حمید رسایی، محمود نبویان و میرتاج‌الدینی در دانشگاه‌ها، گفت: این روش نه با اسلام سازگار است نه با قانون اساسی و نه با ادعای رعایت اعتدال.

احمد توکلی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: این‌که در دانشگاه‌ها به طرق مختلف جلوی صدور مجوز سخنرانی نمایندگان مردم را بگیرند یا وقتی مجوز صادر شد با فشار مسئولان استان جلوی اجرای مجوز را بگیرند، بیشتر شبیه کارهای استبدادگونه است نه آزادیخواهی و اعتدال؛ دولت نباید اجازه چنین اقداماتی را بدهد.

توکلی با بیان این‌که «آزادی در آزادی اقلیت و مخالفان دولت معنا پیدا می‌کند، چرا که آزادی طرفداران دولت در دیکتاتورترین دولت هم وجود دارد»، گفت: من متاسفم که جلوی سخنرانی آقای شریعتمداری گرفته می‌شود؛ صرف نظر از این‌که ما با افکار ایشان موافق باشیم یا مخالف، باید بگویم آقای شریعتمداری شخصیتی با سابقه سیاسی است و اگر قرار باشد صدای او به گوش دانشجویان نرسد پس صدای چه کسی باید به دانشجویان برسد؟ یا مثلا آقای زاکانی؛ ایشان به عنوان جانبازی که از سال‌‌های نوجوانی در سیاست و مبارزه بوده که اگر ایشان را نگذارند سخنرانی کند پس چه کسی باید در جمع دانشجویان سخن بگوید؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها