تاثیر برنامه اینباکس گوگل بر آینده بازاریابی اینترنتی

جیمیل تحصیلکرده می‌شود!

حدود یک ماه پیش گوگل، اپلیکیشن جدید خود را به‌نام اینباکس معرفی کرد. اینباکس همان جیمیل تحصیلکرده است، زیرابهینه‌شده و کاربر را به سمت مدیریت و ساماندهی هرچه بهتر ایمیل‌های خود هدایت می‌کند. به گفته مدیران گوگل، اینباکس راهی جدید برای مدیریت ایمیل‌ها در اختیار کاربران قرار داده است. بیشتر افرادی که با ایمیل سروکار دارند، ایمیل‌های خوانده نشده فراوانی دارند که گاهی از 500 عدد هم فراتر می‌رود.
کد خبر: ۷۴۶۸۴۳

این ایمیل‌ها، بیشتر شامل مواردی است که به‌نظر کاربر مفید آمده، اما آن قدر مهم نبوده‌اند که همان لحظه باز کرده و مطالعه کنند و بعد از مدتی به فراموشی سپرده شده و کاربر دیگر سراغشان نمی‌رود. به همین دلیل سرویس اینباکس گوگل می‌تواند باب دل بسیاری از کاربران باشد، البته فهرست بلند بالای ایمیل‌های ناخوانده مختص به یک سری کاربر خاص نیست و در واقع بیشتر کاربران با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. علاوه بر این، اینباکس کمک می‌کند ایمیل نخوانده دیگری به 500 ایمیل نخوانده قبلی اضافه نشود. همچنین با عرضه اینباکس، کارهایی را می‌توانید انجام دهید که در گذشته امکان‌پذیر نبود که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

ساماندهی ایمیل‌ها

برای ساماندهی ایمیل‌ها، اینباکس از Label و Bundle استفاده می‌کند‌. لیبل‌ها در جیمیل نیز استفاده می‌شوند، به این صورت که می‌توانید همواره برچسب‌هایی تعریف کنید و به‌صورت دستی یا خودکار روی ایمیل‌هایی که موضوعاتی مشابه دارند یا از فرستنده مشخصی ارسال می‌شوند، درج کنید. تفاوت لیبل اینباکس با جیمیل، Bundle هایی است که با موضوعات مختلف قرار داده شده‌اند. این مورد در جیمیل به‌صورت تب‌های مختلف مشاهده می‌شود ولی در اینباکس هوشمندتر شده و افزایش یافته است. این تب‌ها برای قرار گرفتن ایمیل‌های مختلف در دسته‌بندی مشخص اینباکس هستند. این دسته‌بندی‌ها به‌صورت زیر تعریف شده‌اند:

Promos : برای ایمیل‌های تبلیغاتی، پیشنهادهای ویژه، تخفیف‌ها و... .

Social : ایمیل‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله فیسبوک و اینستاگرام ارسال می‌شود.

Updates : ایمیل‌هایی که از وبسایت‌های مختلف برای تائید آدرس ایمیل، یادآوری رویدادها و... ارسال می‌شود.

Finance : ایمیل‌های مرتبط مالی مانند صورتحساب‌ها و وضعیت حساب‌های بانکی .

Purchases : ایمیل‌های مرتبط با خریدها از جمله اطلاعات حمل و‌نقل و وضعیت سفارش‌ها .

Travel : ایمیل‌های مرتبط با مسافرت مانند مشخصات رزرو هتل و اطلاعات پرواز.

Forum : ایمیل‌هایی که از انجمن‌های گفت‌وگو ارسال می‌شود.

با توجه به تنوع این دسته‌بندی‌ها باید گفت اینباکس طیف وسیع‌تری نسبت به جیمیل را شامل می‌شود و از طریق دسته‌بندی خودکار، به شما در ساماندهی بهتر و سریع‌تر ایمیل‌ها کمک می‌کند.

مدیریت ایمیل‌ها

مواردی که مطرح شد، راه‌هایی برای ساماندهی ایمیل‌های دریافتی بود. علاوه بر این، اینباکس ویژگی‌های خاصی برای مدیریت ایمیل‌ها نیز دارد که آن را خاص و به نسخه تحصیلکرده جیمیل تبدیل کرده است.

Highlights : این قابلیت اینباکس، بخشی از محتوای ایمیل را از داخل آن بیرون کشیده و به مخاطب نمایش می‌دهد. در واقع در زیر عنوان ایمیل دریافت شده اطلاعاتی مانند برخی تصاویر داخل ایمیل، مشخصات رزرو، مشخصات رویداد، مکان برگزاری و... را نمایش می‌دهد. این امکان باعث می‌شود مخاطب با نگاهی کلی محتوای ایمیل را درک کرده و بتواند برای اقدام بعدی آن تصمیم بگیرد. این ویژگی در بازاریابی ایمیلی تاثیر زیادی خواهد داشت، زیرا پیش از این همه ایمیل‌ها به‌صورت برابر و با فونتی مشابه به مخاطب نمایش داده می‌شد، اما با اینباکس نمایش ایمیل‌ها پیش از باز شدن نیز تغییر کرده و با ظاهری متفاوت نمایش داده خواهند شد.

Done : این قابلیت اینباکس برای ایمیل‌هایی است که کاربر نمی‌خواهد اقدامی برای آن انجام دهد. این ویژگی شبیه قابلیت آرشیو در جیمیل است، با این تفاوت که آرشیو حس خوبی را به کاربر منتقل نمی‌کند، اما Done حس خوشایند به انجام رساندن و پایان کار را تداعی می‌کند که قطعا بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

Snooze : با این قابلیت می‌توانید ایمیلی را به بعد موکول کنید و اینباکس به شما یادآوری می‌کند سراغ ایمیلی که وعده داده بودید، بروید.

Reminders : این قابلیت همان طور که از نامش مشخص است، مانند یک فهرست کارهای روزانه عمل کرده و مواردی را که در آن درج می‌کنید، به شما یادآوری می‌کند. برای نمونه یادآوری ارسال پیامک به شخصی خاص، تماس تلفنی و... را به عهده می‌گیرد.

Pin : هر ایمیلی را در اینباکس می‌توانید Pin کنید، با این کار به اینباکس اطلاع می‌دهید این ایمیل مهم است و می‌خواهم آن را بخوانم. بنابراین این ایمیل قطعا در اینباکس اصلی و در برابر دید شما قرار می‌گیرد تا زمانی که مطالعه کرده و Pin آن را بردارید.

Sweep : قابلیت آخر اینباکس این است که وقتی از آن استفاده می‌کنید، همه ایمیل‌هایی که Pin ندارند، Done شده و به پوشه Done منتقل می‌شوند و دیگر بین ایمیل‌های خوانده نشده شما نخواهند بود.

تاثیر اینباکس بر ایمیل‌های تبلیغاتی

برای ارائه نظر دقیق درباره تاثیرات اینباکس بسیار زود است، زیر هنوز یک‌ماه از ارائه نسخه آزمایشی این برنامه گذشته و عضویت در آن فقط از طریق ارسال دعوتنامه امکان‌پذیر است. همچنین اطلاعاتی که درباره ایمیل مارکتینگ و تاثیر اینباکس بر آن در دنیا رد و بدل می‌شود، بر پایه حدسیات است، نه اطلاعات و آمارهای دقیق، اما مشخص است از این پس بازاریابان ایمیلی باید توجه زیادی به Highlight‌ها داشته باشند. در واقع باید برنامه‌ریزی کنند چه چیزی در این بخش به مخاطب نمایش داده شود و چطور مخاطب را از طریق آنچه نمایش داده می‌شود جذب کنند، زیرا دیگر فقط «عنوان جذاب» عامل تصمیم‌گیری مخاطب نیست، بلکه آنچه به‌صورت خلاصه به مخاطب نمایش داده می‌شود نیز راهنمای او خواهد بود. توجه داشته باشید از زمانی که توییتر به قابلیت درج تصویر مجهز شد، توییت‌هایی که تصویر دارند، 18درصد بیشتر از بقیه دیده می‌شوند.

گزینه Done در اینباکس حس خوبی به مخاطب می‌دهد، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود برخلاف آرشیو استفاده بیشتری از آن شود. اینباکس به مخاطبان کمک می‌کند بسیار سریع از دست ایمیل‌هایی که نمی‌خواهند خلاص شوند. آنها می‌توانند به‌صورت مستقیم از Done استفاده کنند یا ایمیل‌هایی را که برایشان جذاب نیست Pin نکرده و در نهایت با استفاده از Sweep، آنها را روانه Doneکنند.

خبر خوب برای بازاریابان ایمیلی این است که بسیاری از ایمیل‌هایی که برای مشتری جذاب بودند، اما آنقدر اهمیت نداشتند و در نهایت فراموش می‌شدند، با قابلیت Snooze، احتمال باز شدن و دیده شدن بیشتری داشته باشند. مخاطب زمانی را برای خواندن آنها مشخص و اینباکس دوباره آن را یادآوری خواهد کرد. آمار جالبی وجود دارد که اکنون 25درصد ایمیل‌هایی که با تلفن‌های هوشمند خوانده می‌شوند، دوباره با رایانه و لپ‌تاپ نیز خوانده می‌شوند، این آمار نشان می‌دهد بیشتر مواقع افراد به مطالعه مجدد نیاز دارند و قابلیت Snooze و Reminder اینباکس خبر خوبی برای بازاریابان ایمیلی خواهد بود.

به‌طور خلاصه، ایمیل‌هایی که جذاب هستند و متناسب با علاقه کاربران ارسال می‌شوند، پیش‌بینی می‌شود با اینباکس مورد توجه بیشتری قرار گرفته و آمار بهتری کسب کنند، از طرفی ایمیل‌هایی که به فهرست‌های عمومی ارسال شده و متناسب با علاقه مخاطبان نیستند، افت زیادی داشته و دیده نمی‌شوند.

سجاد تقی‌زاده‌بهجتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها