سرزمین آدم کوچولوها یک داستان فانتزی را برای کودکان بازگو می‌کند

برخوردهای واقعی در دنیای خیالی

«سرزمین آدم کوچولوها» (ممول کوچولو‌‌ /‌‌ کلاه به سر کوچک) نام یک مجموعه انیمه ژاپنی است که در دهه 80 توسط شرکت «تویی انیمیشن» تولید شد. این مجموعه انیمیشن براساس سبک معمول آثار ژاپنی به صورت دوبعدی ساخته شده است. کارگردان این مجموعه اسامو کاسای و نویسندگان ماجراهای این مجموعه سابورو یوکوی و شان ایجی یوکیمورو هستند.
کد خبر: ۷۴۶۳۷۸

این مجموعه برای اولین‌بار در سال 1984 از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شد و تاکنون به زبان‌های مختلف ازجمله انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی، عربی و فارسی ترجمه شده است. این انیمیشن تاکنون چند بار از شبکه‌های مختلف ازجمله شبکه دو (که تا قبل از افتتاح شبکه پویا، شبکه کودک خوانده می‌شد) به نمایش درآمده است و اکنون هم این انیمیشن دیدنی از شبکه پویا در حال پخش است.

این مجموعه انیمیشن در 50 قسمت 15 دقیقه‌ای ساخته شده است. دوبله زیبای این کار به سرپرستی امیرهوشنگ قطعه‌ای از عوامل محبوبیت این انیمیشن نزد مخاطبان ایرانی است. سوژه روبه‌رو شدن آدم کوچولوها با انسان‌ها از مدت‌ها قبل در افسانه‌ها و داستان‌های عامیانه وجود داشته و البته به خاطر توانایی‌های انیمیشن در استفاده از مضامین فانتزی، همیشه مورد توجه نویسندگان و سازندگان فیلم و کارتون بوده است. ازجمله انیمیشن‌هایی که براساس این سوژه ساخته شده است، می‌توان به فیلم سینمایی و سریال «گالیور»، «بلفی و لی‌لی بیت»، سریال «جورج شرینگس» و یکی از جدیدترین فیلم‌های «استودیو گیبلی» به نام «آریتی» اشاره کرد.

آدم کوچولوهای این داستان‌ها معمولا از نظر امکانات و تکنولوژی از آدم‌بزرگ‌ها عقب‌تر هستند؛ ولی توانایی‌ها و مهارت‌هایی دارند که آدم‌بزرگ‌ها فاقد آن هستند، به عبارتی آنها نمادی از انسان‌هایی ساده هستند که طبیعت را بر تکنولوژی ترجیح می‌دهند. انسان‌های امروزی به خاطر درگیر شدن با مشکلات گوناگون زندگی آنها را از یاد برده‌اند.

آدم کوچولوها شخصیت و رفتاری کودکانه دارند، در اغلب موارد زبان حیوانات را می‌فهمند و با آنها دوست هستند و آسیبی به آنها نمی‌زنند و با جنگل و محیط‌زیست خودشان هم رابطه مسالمت‌آمیزی دارند. آنها در حد نیاز خود از منابع اطرافشان بهره‌برداری می‌کنند و با حرص زدن و زیاده‌خواهی آنها را از بین نمی‌برند. در نتیجه دنیای شادتر و ساده‌تری نسبت به آدم‌بزرگ‌ها دارند و همیشه برای حل مشکلات پیشقدم می‌شوند و معمولا اولین کسی که آنها را می‌بیند و با آنها دوست می‌شود، یک کودک است که نمادی از صداقت دنیای کودکی است و هنوز درگیر دنیای مادی بزرگ‌تر‌ها نشده یا نیاز به کمک دارد و با دوستی با این کوچولوها و همفکری و کمک آنها بر مشکلاتش غلبه می‌کند. این نگرش معمولا در آثار فانتزی دیده می‌شود که موهبتی را به کسی می‌دهند که لایق آن است و چنین موهبت‌هایی معمولا به کودکان داده می‌شود. ماجراهای سرزمین آدم کوچولوها هم از این قاعده مستثنا نیست.

داستان این مجموعه تلویزیونی درباره دختری از گروه آدم کوچولوها به نام ممول است که همراه 245 نفر از ساکنان سیاره‌ای به نام ریرورو به زمین آمده‌اند. آنها به خاطر خراب شدن سفینه‌شان مجبور به سکونت در زمین می‌شوند. بنابراین آنها به خاطر کوچک بودن اندازه قدشان مجبورند خود را با شرایط زمین تطبیق دهند و برای حفاظت از خودشان، از حیوانات و انسان‌ها دوری کنند؛ اما ممول و دوستانش یعنی پاشا، تندپا و آرام که طبع جسور و کنجکاوی دارند، سوار بر جغدی به نام بوبو به جنگل می‌روند و با شنیدن صدای زیبای موسیقی به سمت خانه‌ای کشیده می‌شوند و در آنجا دختر تنهایی به نام دختر مهربان را می‌بینند که پیانو می‌نوازد.

او که بر اثر تنهایی و غصه خوردن بیمار شده است، اجازه بیرون آمدن از خانه را ندارد. ممول و دوستانش با او همراه می‌شوند و به او کمک می‌کنند که بر بیماری‌اش غلبه کند و بتواند دوباره به مدرسه برود و دوست پیدا کند. در این میان دوستی ممول و دختر مهربان رفته رفته بیشتر می‌شود، به طوری که ممول هم با او به مدرسه می‌رود و نقش عروسک کوچولوی کیفی او را بازی می‌کند. مجموعه انیمیشنی ممول کوچولو ازجمله انیمیشن‌هایی است که بیشتر مخاطب آن را دختربچه‌ها تشکیل می‌دهند. این سریال صحنه‌های عاطفی زیبایی دارد و تقریبا دارای صحنه‌های خشن یا ترسناک نیست. شاید ترسناک‌ترین صحنه آن صحنه تعقیب شدن بوبو توسط یک عقاب یا صحنه تیراندازی باغبان به او باشد.

از ماجراهای این مجموعه انیمیشن یک فیلم بلند صد دقیقه‌ای نیز ساخته شده است، محبوبیت ممول در میان مخاطبان موجب شده که سازندگان اسباب‌بازی، چند نوع عروسک پارچه‌ای از این شخصیت تهیه کنند. علاوه بر این کتاب عروسک‌های کاغذی ممول شامل عروسک‌های ممول، دختر مهربان، اسکار و چند شخصیت اصلی مجموعه هم به بازار آمده است و طرفداران بسیاری دارد.

معرفی شخصیت‌های اصلی سریال

ممول: شخصیت اصلی سریال آدم کوچولوها با پدربزرگ لیتل و عمو سارا زندگی می‌کند. او بسیار جسور و ماجراجوست و با کمک دوستانش بزرگ‌ترهای دهکده را راضی می‌کند که به او و دوستانش اجازه دهند با دختر مهربان دوست شوند. او با جغدی به نام بوبو دوست است که آنها را مثل هواپیما از جایی به جای دیگر می‌برد.

دختر مهربان: در اصل اسمش ماریل است. دختر تنهایی که مادرش خانه را ترک کرده و پدرش هم دائم در حال سفر است؛ زیرا او تاجر است. او در خانه بزرگی تحت نظر خانم سختگیری به نام خانم پنه‌لوپه زندگی می‌کند و اجازه ندارد تا بیرون برود. قبل از دوستی با ممول تنها دوست او گربه‌اش بود؛ اما با آمدن ممول، دنیای او از این‌ رو به آن رو می‌شود.

پاشا، تندپا و آرام: سه پسربچه کوچولو دوستان صمیمی ممول و شریک و همراه او در ماجراجویی‌ها و شیطنت‌ها هستند. تندپا برادر بزرگ آرام است که هر دو اشتهای خوبی برای خوردن غذا دارند.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها