خروج جاده از میان پارک ملی گلستان طرحی است که با وجود گذشت یک دهه اجرا نشده است تا این‌که بالاخره دولت یازدهم تصمیم گرفت با احداث مسیر شمالی، این پارک را از تهدیدات جدی جاده فعلی نجات دهد.
کد خبر: ۷۴۴۷۶۱

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان، در گفت‌گو با مهر اظهار کرد: یکی از خصوصیات ویژه این پارک این است که در انتهای جنگل‌های هیرکانی قرار دارد و با اتمام پارک ملی گلستان تا شانگهای چین، هیچ جنگل پهن برگی در این مسیر نداریم.

اسماعیل مهاجر با اشاره به این که روزانه هزاران خودرو در مسیر شمال به خراسان و برعکس از این جاده در حال تردد است، افزود: این موضوع باعث برخوردهای متعدد خودروها با جانوران داخل پارک شده است و در این برخوردها، هم مردم و هم جانوران آسیب دیده‌اند.

وی گفت: از سویی عبور مسافر باعث اتراق آنان در پارک شده و به همین دلیل فضای سبز پارک مملو از زباله است و شاخه‌های درختان زیادی هم توسط همین مسافران برای روشن کردن آتش قطع می‌شود.

مهاجر با یادآوری این که در دو دولت گذشته مصوب شد برای جاده فعلی پارک ملی گلستان جایگزین در نظر گرفته شود، توضیح داد: قرار بود جاده اصلی از پارک خارج شده و مسیر فعلی به جاده گردشگری و با مدیریت محیط زیست تبدیل شود. در واریانت شمالی پارک ملی گلستان، از سه‌راهی شهرستان کلاله به سمت گلیداغ، اسلام‌آباد، شهرآباد و آش خانه مسیر دیگری وجود دارد که قرار است براساس طرح جدید، بزرگراه شمال به خراسان شمالی از آن عبور کند، این مسیر اکنون جاده دارد و فقط در برخی نقاط نیاز به جاده‌سازی و عریض کردن مسیر است.

وی توضیح داد: در مسیر این جاده حدود 80 روستای محروم وجود دارد که باز شدن جاده و تردد خودروها باعث رونق این روستاهای محروم خواهد شد.

وی با بیان این که مدیریت جاده فعلی پارک ملی گلستان در دست اداره راه و شهرسازی است، افزود: با احداث واریانت شمالی، مسیر فعلی پارک ملی گلستان به یک جاده اکوتوریسم با مدیریت محیط زیست تبدیل می‌شود و تردد خودروهای مسافری با محدودیت و کنترل‌های خاص از داخل پارک انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان اضافه کرد: با راه‌اندازی واریانت شمالی پارک ملی گلستان، این جاده تبدیل به مسیر ترانزیت کشور می‌شود و شمال را به شمال شرق و شرق کشور متصل می‌کند، از سویی محل عبور این جاده درست همجوار با راه‌آهن گرگان - مشهد خواهد بود.

مشاور معاون راهبردی ریاست جمهور نیز در بازدید هفته گذشته از واریانت شمالی پارک ملی گلستان ضمن تائید خطرات جدی حضور جاده ‏فعلی در پارک ملی گلستان اعلام کرد: عزم دولت برای مبرا شدن پارک ملی گلستان از تهدیدات جدی است. ‏

سعید نمکی درباره اهداف بازدید از جاده پارک ملی گلستان و واریانت شمالی این جاده گفت: با توجه به اهمیت پارک ملی گلستان به‌عنوان یکی از ذخیره‌های زیستکره برای کل جهان و با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در پارک ملی گلستان افتاده است، از جمله آتش سوزی ها، دست اندازی‌ها و دسترسی‌های درونی جاده پارک، باعث شد سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه تصمیم بگیرند تا راه دسترسی جدیدی خارج از پارک برای تردد فراهم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها