هنر صنعت طلاسازی در ایران

محیط‌ طلاسازی؛ وقتی ‌حواس ‌به ‌ریزترین ‌تراشه‌ها نیز‌ هست

کار در محیط طلاسازی کار با فلز گرانقیمتی است که حتی یک براده آن ارزش دارد. در اینجا واقعا به ضرب‌المثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود، پی می‌برید.
کد خبر: ۷۴۳۴۰۳
محیط‌ طلاسازی؛ وقتی ‌حواس ‌به ‌ریزترین ‌تراشه‌ها نیز‌ هست

بنابراین باید مراقب کوچک‌ترین براده‌های این طلاها بود و برای حفظ و جمع‌آوری آن فکری کرد؛ فکرهایی که این محیط را جالب می‌کند.یکی از نکات جالب کار در محیط طلاسازی این است که حتی کوچک‌ترین و ریزترین اجزای طلا که به عنوان خاک طلا یا براده‌های طلا از آن یاد می‌شود، مورد مراقبت شدید قرار گرفته و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال این سوال پیش می‌آید که این طلاهای ریز چگونه مشاهده می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ چگونه می‌توان آنها را به چشم دید که دوباره بتوانیم از آنها استفاده مجدد کنیم. جواب این سوال را زمانی گرفتیم که وارد یک کارگاه طلاسازی شدیم.

وقتی وارد یک محیط طلاسازی شدیم با لوازمی روبه‌رو شدیم که در نظر اول برایمان بسیار عجیب بود. توری‌هایی که در کف کارگاه طلاسازی به طور خاصی جای گرفته بود. همچنین افرادی که در پشت دستگاه‌ها مشغول کار هستند کمی عجیب به نظر می‌رسند. انگار خیلی جدی‌اند و اصلا ظاهرشان این گونه نیست که بخواهند در زمان کار حواسشان جای دیگری باشد.

افرادی که پشت دستگاه‌ها قرار گرفته‌اند مشغول فعالیت هستند هوش و حواسشان به کار خود است و به اتفاقات اطراف کوچک‌ترین توجهی ندارند. مثلا اگر شما وارد کارگاه شوید، کسی برای دیدن شما حتی سرش را بلند نمی‌کند. دلیل کار آنها این است که اگر کوچک ترین اشتباهی در این مورد انجام دهند ممکن است تکه‌ای طلا به اشتباه یااضافی برش بخورد و ضرر مالی به دنبال داشته باشد.

به بیان بهتر زمانی که مثلا یک فرد پشت دستگاهی مشغول برش طلا قرار می‌گیرد اگر کوچک‌ترین اشتباهی کند ممکن است طلا را به اشکال دیگری در بیاورد. در کف این کارگاه طلاسازی یک توری عریض و طویل مانند فرش، کف کارگاه را پوشانده است. بویژه در فضاهایی که براده‌های طلا زیاد به زمین می‌ریزد این توری به طور بسیار دقیقی پهن شده است. به عنوان مثال پشت میزهای سوهان کاری یا پولیش‌کاری. کار این توری‌ها این است که براده‌ها و خرده‌های طلا را به خود بگیرد. هر چند مدت یکبار این توری‌ها جمع‌آوری می‌شود و خاک و اضافات از این براده‌های طلا جدا شده و باز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستشویی مخصوص

نکته جالب دیگر درباره محیط طلاسازی، دستشویی‌های آن است. روشن است همه افرادی که مشغول کاری هستند بعد از پایان کار دست و صورت خود را می‌شویند تا برای رفتن به منزل آماده شوند. این کار برای افرادی که کارهای یدی یا دستی در کارگاه‌ها انجام ‌می‌دهند بیشتر مشاهده می‌شود. به همین ترتیب افرادی که در طلاسازی‌ها کار می‌کنند بعد از پایان کار دست و صورت خود را تمیز می‌کنند. اما شستن دست‌ و روی طلاسازها با بقیه شغل‌ها یک تفاوت اساسی دارد. آنها بسادگی دست خود را می‌شویند اما در دستشویی طلاسازها یک زانویی دارای توری با سوراخ‌های بسیار ریز در پایین محفظه‌ای که طلاسازها دست خود را می‌شویند می‌گذارند تا کوچک‌ترین ذرات طلا که احتمالا به دست و صورت آنها چسبیده نیز جدا شود.

روشن است که وقتی آن توری به‌علت گیرکردن براده‌های طلا مسدود شد، همه ذرات تخلیه و جمع‌آوری شده در کوره ذوب طلا ریخته می‌شود و دوباره به محصول دیگری تبدیل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها