گزارش اختصاصی جام جم آنلاین از اعتراض های آمریکا

فرگوسن؛ آپارتاید عربده می کشد

خشونت پلیس آمریکا علیه شهروندان سیاه پوست آمریکایی به شهر فرگوسن محدود نمی شود؛ دستگیری سیاهان در برخی مناطق با وجود ارتکاب بیشتر جرایم از سوی سفید پوستان این سوال را یک بار دیگر زنده کرده است: آیا تبعیض نژادی همچنان در آمریکا عرض اندام می کند؟
کد خبر: ۷۴۲۶۲۹
فرگوسن؛ آپارتاید عربده می کشد

به گزارش جام جم آنلاین، شهر فرگوسن در ایالت میسوری آمریکا از زمان کشته شدن مایکل براون نوجوان سیاهپوست آمریکایی در نهم آگوست گذشته (هجدهم مردادماه 93) به ضرب گلوله پلیس این کشور همچنان مانند آتشی زیر خاکستر زنده ماند تا اینکه با صدور حکم قضایی تبرئه پلیس ضارب، دوباره زبانه کشید و این بار بسیاری دیگر از شهرهای آمریکا را نیز دربرگرفت.

صدور حکم دستگاه قضایی آمریکا مبنی بر تبرئه شدن پلیس سفیدپوست اکنون جرقه ای برای اعتراضات و به سطح آمدن تبعیض ها در مناطق رنگین پوست نشین آمریکا فراهم کرده است.

سایت رادیو دویچه وله آلمان در گزارشی در این باره می نویسد: به عنوان مثال حاشیه شهر سنت لوئیس آمریکا بالغ بر 21 هزار نفر را در خود جای داده که یک سوم انها سیاهان آفریقایی تبار هستند با این حال شهردار این منطقه سفیدپوست است؛ همچنین 5 عضو از اعضای شورای مشورتی 6 نفره این منطقه نیز سفیدپوست هستند. حاشیه سنت لوئیس 53 نیروی پلیس دارد که تنها سه تن از آنها رنگین پوست و 50 نفر دیگر سفیدپوست هستند.

حادثه فرگوسن، اولین و آخرین نیست

«ناآرامی هایی که به قتل سیاهپوستان منجر می شود چیزی نیست جز نتیجه محرومیت آفریقایی تباران از حق مشارکت در تعیین سرنوشت خود.» این سخن دارنیل هانت مدیر مرکز بررسی های آفریقایی –آمریکایی دانشگاه کالیفرنیا است. وی می افزاید: گویا زمان به دهه چهل میلادی بازگشته است زمانی که جنبش حقوق مدنی در ابتدای راه خود بود... اما آنچه در فرگوسن اتفاق افتاد وضعیتی منحصر به فرد نیست ... براساس نظر 80 درصد آمریکایی های سیاهپوست، این اولین و آخرین مورد از تبعیض های کشنده علیه سیاهان نیست و این در حالی است که 37 درصد سفیدپوستان نیز این واقعیت را قبول دارند.

لیکسار کوامی سخنگوی سازمان حقوق مدنی و حقوق بشر آمریکا با اشاره به موارد متعدد تیراندازی پلیس آمریکا به سیاهپوستان غیرمسلح و قتل آنان بدون هیچ پیگردی علیه ضارب، می گوید: آنچه در فرگوسن رخ داد تنها مثالی از آن اتفاقاتی است که ما در سال ها و دهه های اخیر به کرات شاهد بوده ایم... یک نمونه دیگر قتل ترایفون مارتین در سانفورد ایالت فلوریدا است که اخبارش در جهان منتشر شد و باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نیز در این باره گفت: خودم ممکن بود جای ترایفون مارتین باشم.

مجله آمریکایی چپ گرای «مازار جونز» می نویسد: از جولای 2014 تاکنون چهار آفریقایی تبار آمریکایی به ضرب گلوله پلیس کشته شده اند.

جرم کمتر، دستگیری بیشتر

دیوید هانت کارشناس اجتماعی آمریکایی تصریح می کند: هیچ گاه نشنیدیم که یک سفیدپوست هدف گلوله پلیس قرار گیرد. برخی بر این باورند که مردان سیاه منبع تهدید هستند و باید مراقب آنها بود اما آیا واقعیت میدانی نیز همین است؟

وی شرح می دهد که «در شهر فرگوسن طی سال 2013 نسبت بازرسی سیاهان به 92 درصد و در رانندگان سیاه به 93 درصد رسید، این در حالی است که جرایم سفیدپوستان با نسبت 34 درصدی بیش از جرایم سیاهپوست ها با نسبت 22 درصدی است. این تفاوت در جرایم سفیدپوست ها به نسبت سیاهان فقط منحصر به فرگوسن نیست و در خیابان های شهرهای بزرگی مانند نیویورک شاهد برخوردهای تبعیض آمیز از این دست علیه آفریقایی و آمریکای لاتین تبارها هستیم.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها