گفت‌وگو با قطب‌الدین صادقی نویسنده و کارگردان

داعش، روی صحنه تئاتر

قطب‌الدین صادقی نویسنده، کارگردان تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون بوده و تاکنون فعالیت‌های زیادی داشته است. او این روزها در حال آماده‌کردن یک نمایش میدانی با موضوع جنایات داعش است. صادقی قصد دارد این نمایش را در ایام جشنواره تئاتر فجر امسال اجرا کند. با او درباره فعالیت‌های تازه‌اش گفت‌وگویی کوتاه انجام دادیم.
کد خبر: ۷۴۱۷۲۳

***

قرار بود اردیبهشت امسال نمایش «طلسم صبح گل» را در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه ببرید، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است، چرا؟

نمایش طلسم صبح گل را سال گذشته در جشنواره فجر اجرا کردم. همان‌طور که شما هم گفتید طبق هماهنگی‌هایی که با دبیر جشنواره و رئیس مرکز هنرهای نمایشی انجام داده بودم، قرار بود اردیبهشت امسال این نمایش در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا شود. اما متاسفانه آقای طاهری سالن را به گروه دیگری داد.

در این مدت که نتوانسته‌اید طلسم صبح گل را اجرا کنید، چه فعالیت‌های دیگری داشته اید؟

کاری با سازمان بهزیستی داشتم که یک تئاتر خیابانی بود؛ این کار را بر اساس اصل 21 قانون اساسی ساختم و در آن به حقوق زنان بیوه و بانوان سالخورده پرداختم. نمایش دیگری هم دارم که این روزها در حال پیگیری مراحل مختلف آن هستم. این نمایش به جنایات داعش در کوبانی می‌پردازد و « عزیز شنگال» نام دارد. 60 بازیگر در این نمایش بازی می‌کنند و کار میدانی بسیار با شکوهی است. حرکت و موسیقی در آن زیاد است و نمایش شوک‌آوری است.

چرا به این موضوع پرداختید؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که همواره در تئاتر مطرح است پیوستگی منطقی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی با حوادث مهم اجتماعی روز است و امروز یکی از وقایعی که می‌تواند برای ما در آینده بسیار مساله‌ساز باشد و به عنوان یک خطر بالقوه جامعه ما و منطقه را تهدید کند، پدیده منحوس داعش است. این گروه به نظر من بویی از انسانیت، فرهنگ و اسلام نبرده و بسیار خطرناک هستند بنابراین وظیفه ما نشان دادن واکنشی است هنری به زبان و شیوه فرهنگی خودمان چون معتقدم یکی از نشانه‌های زنده بودن یک جامعه همین واکنش‌های اینک و اکنون است. به همین دلیل می‌خواهم نمایشی میدانی را با محوریت جنایت‌های گروه داعش به صحنه ببرم.

ضمن این‌که قرار نیست ما همیشه به موضوعات تجریدی بپردازیم. باید به واقعیت‌های اطرافمان هم توجه داشته باشیم و آنها را با تئاتر وارد جامعه و مردم کنیم. داعش یک خطر بزرگ است و باید افکار عمومی و مردم را علیه آن بسیج کرد. داعش یک غده سرطانی بزرگ است که برای همه کشورهای مسلمان از جمله ما خطر محسوب می‌شود. باید درباره آن به مردم آگاهی داد و همه را بسیج کرد.

این کار برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر ساخته می‌شود؟

بله، از آنجا که می‌دانم ممکن است به من سالن ندهند کار را برای اجرا در ایام جشنواره و به صورت میدانی آماده کردم؛ البته پیشنهاد کار را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردم و استقبال زیادی از آن شد.

روزهایی که سالن برای اجرا نداشتید کارهای زیادی انجام داده‌اید.

بله، شش نمایشنامه نوشته‌ام. در سنندج، قزوین و دیگر شهرها کارگاه‌هایی را برگزار کرده‌ام و در فیلم سینمایی «یکی داستان عاشقی» به کارگردانی احمد رمضان‌زاده هم بازی کردم. پیشنهاد دیگری هم برای بازی دارم که در حال بررسی آن هستم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها