27 آبان، درگذشت منوچهر بزرگمهر

امروز 27 آبان 1393 خورشیدی برابر با 24 محرم 1436 هجری و 18 نوامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۳۹۶۳۸
27 آبان، درگذشت منوچهر بزرگمهر

هجری شمسی

27 آبان 1347

استاد عباس فرات یزدی شاعر معاصر درگذشت. وی غزل سرایی ماهر بود و در سرودن اشعار فکاهی قریحه ای درخور توجه داشت. ثمرات، نعمات، قطرات و دیوان شعر از آثار این شاعر معاصر کشورمان است.

27 آبان 1365

منوچهر بزرگمهر مترجم و مولف معاصر درگذشت. او فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه های تهران و لندن بود. بزرگمهر علاقه بسیاری به ترجمه آثار فیلسوفان تجربه گرا داشت و در همین مسیر آثاری از پوپر، کانت و سارتر به فارسی ترجمه کرد. کاوش های عقل نظری، فلسفه نظری و تحلیل ذهن از آثار فلسفی است که منوچهر بزرگمهر به فارسی برگردانده است.

هجری قمری

24 محرم 1354

محمدشاه کشمیری متخلص به حشر مشهورترین نمایشنامه نویس اردو زبان هند درگذشت. او تحصیلات مقدماتی را با حفظ قرآن آغاز کرد. سپس زبان های عربی، فارسی و تعلیمات دینی را از استاد مشهور بنارس، حافظ عبدالصمد آموخت. حشر سپس به بمبئی رفت و در این شهر در مباحثه با فرقه های دیگر شرکت کرد و همراه مولانا ابوالکلام آزاد به تبلیغ اسلام پرداخت. از محمد شاه کشمیری سی و شش نمایشنامه باقی مانده است که تبعید سیتا به جنگل از مشهورترین آنهاست.

میلادی

18 نوامبر 1789

لویی ژاک داگر نقاش و مخترع فرانسوی متولد شد. او با توجه به تاثیرات نور به این فکر افتاد تا تصویر را به صورت عکسی ثابت و دائمی تهیه کند و بعد از مدتی تحقیق و آزمایش، روش اولیه عکاسی معروف به داگرئوتیپ را ابداع کرد. اگرچه این روش خطا هم داشت و عکسی تار به دست می داد، اما آغازی بود برای پیشرفت فن عکاسی در جهان. از این رو داگر را مخترع فن عکاسی می دانند، اگرچه مقدمات آن مدت ها قبل فراهم شده بود.

18نوامبر 1922

مارسل پروست نویسنده فرانسوی درگذشت. تحصیلات او در رشته فلسفه بود، اما بیشتر در زمینه ادبیات تحقیق می کرد و می نوشت. نخستین کتاب او با نام «لذت ها و روزها» منتشر شد. پروست اولین رمان نویسی است که اصول سمبولیسم را در داستان نویسی به کار برد. مهم ترین اثر پروست رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» است که در هفت جلد منتشر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها