همزمان با نزدیک شدن به سوم آذرماه، روز سرنوشت ساز مذاکرات هسته‌ای، فعالان اقتصادی بخش خصوصی به بیان دیدگاه‌ها و پیش‌بینی نتایج دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در سوم آذرماه در وین پرداختند.
کد خبر: ۷۳۹۵۵۶

به گزارش مهر، فعالان اقتصادی، چشم‌اندازی از امید را پیش روی مذاکرات آینده ایران با 1+5 ترسیم می‌کنند. البته آنان خواستار به ثمر رسیدن مذاکرات با حفظ تمامی شرایط و مصالح عزتمندانه جمهوری اسلامی ایران هستند.

یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، احتمال توافق ایران با 1+5 را بسیار بالا دانست و گفت: مسائلی که هم اکنون در رابطه با تحریم از سوی غرب و آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده، برای اولین بار رخ نداده و 30 سال است که ایران با غربی‌ها جر و بحث کرده و البته بر مواضع عزتمندانه خود نیز پافشاری کرده است.

وی افزود: طی این 30 سال، غربی‌ها و آمریکا هرچه توان داشته‌اند بر علیه ایران به کار برده‌اند و چنانچه نتیجه مذاکرات پیش‌رو، مثبت هم نباشد، وضع بدتر از این نخواهد بود ، ضمن این‌که احتمال توافق نیز بسیار بالاست.

محمدحسین زهتابچیان، عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان کالاهای صنعتی نیز معتقد است: تیم مذاکره کننده با حوصله زیاد، توانسته مذاکرات را به نقطه مطلوب برساند و به طور قطع، این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید.

وی اظهارکرد: البته شمشیر داموکلیوس همچنان بر سر ملت و دولت ایران سایه می‌افکند و اگر دولت زیرکانه عمل نکند، درهای مملکت روی کالاهای متنوع باز شده و این امر، وضعیت تولید را بدتر از قبل خواهد کرد.

محمد لاهوتی، نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیزگفت: به نظر می‌رسد که مذاکرات ایران با 1+5 برای یک دوره کوتاه مدت دو ماهه تمدید خواهد شد و در این دوره، مذاکرات ادامه خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود که پس از آن، مذاکرات به نتیجه مثبت برسد.

محمدحسین برخوردار، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با ابراز امیدواری نسبت به این‌که نتایج مذاکرات ایران با 1+5 مثبت باشد، اظهارکرد: رابطه مذاکرات ایران با 1+5، رابطه صفر و یک و دیجیتال نیست که به صورت یک موج بیاید یا نیاید، به این معنا که اگر نتایج مذاکرات مثبت باشد، به مفهوم این نیست که از فردای روز توافق، همه مشکلات اقتصادی ایران با دنیا حل شود، بلکه به نظر می‌رسد که بعد از توافق احتمالی، راهی پنج ساله برای برداشتن کامل تحریم‌ها پیش‌رو خواهیم داشت.

وی می‌افزاید: در عین حال، در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات، آنها به دلیل توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران، به‌طور قطع اجازه نخواهند داد که ما به ایده‌آل خود در ارتباط با اقتصاد جهانی دست یابیم، زیرا تهدیدی برای آنها به شمار خواهیم رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها