کارگردانی که همه را شگفت‌زده کرد

دیوید لینچ با اعلام خبر کارگردانی یک مجموعه تلویزیونی، منتقدان و رسانه‌های گروهی را شگفت‌زده کرده است. علت این شگفتی و تعجب از این بابت است که او پس از سال‌ها دوری از دنیای فیلمسازی، در بازگشت دوباره به سراغ رسانه تلویزیون رفته است و نه دنیای سینما.
کد خبر: ۷۳۸۷۹۴
کارگردانی که همه را شگفت‌زده کرد

منتقدان هنری این اقدام لینچ را توجه ویژه او به مجموعه‌سازی و کارهای تلویزیونی می‌دانند. دیوید لینچ ازجمله فیلمسازان جنجالی چند دهه اخیر است که همیشه با فیلم‌ها و مجموعه‌هایش سر و صدای زیادی به راه انداخته است. وی از سال 1977 که اولین فیلم سینمایی خود را عرضه کرد تا به حال فقط ده کار بلند سینمایی داشته است. به دلیل همین کم‌کاری است که منتقدان می‌گویند او بشدت گزیده‌کار است و پروژه‌هایش را با دقت و حساسیت خاصی انتخاب می‌کند.

دوستداران سینما در ایران در فیلم‌های «مرد فیل‌نما» (1980)‌ و «داستان سرراست» (1999)‌ را از او روی پرده سینماها دیده‌اند. از فیلم‌های مطرح دیگر او می‌توان به «توحش در قلب» (1990)‌ که نخل طلای جشنواره بین‌المللی کن را گرفت و «مخمل آبی» (1986)‌ اشاره کرد. لینچ با دنیای تلویزیون هم بیگانه نیست و با مجموعه‌های تلویزیونی همکاری‌های مختلفی داشته است.

وی اپیزودهایی از مجموعه‌های «روی آنتن» (1992)‌ و «اتاق هتل» (1993)‌ را کارگردانی کرده و سال 2012 به‌عنوان بازیگر با دو اپیزود «لویی» همکاری کرد. در عین حال از صدای لینچ در 17 اپیزود مجموعه «کلودلند» (2010 تا 2013)‌ هم استفاده شد. این فیلمساز در سال 1990 فصل اول «تویین پیکز» را تهیه و کارگردانی کرد. او کارگردان تمام اپیزودهای آن بود. فصل دوم این مجموعه سال 1991 تولید و پخش شد. لینچ سال 1992 نسخه سینمایی تویین پیکز را هم کارگردانی کرد. قصه این فیلم، پیش‌درآمدی بر قصه مجموعه تلویزیونی آن بود.

قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها