یک نوزاد کوچولو می‌تواند زندگی‌تان را پر از شادی کند، اما پذیرش مسئولیت هم کار راحتی نیست. اگر می‌خواهید صاحب فرزند شوید، هر هفته با ما همراه باشید. از اولین گام تا تولد فرزندتان با شما خواهیم بود.
کد خبر: ۷۳۸۲۵۷

***

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانم‌های باردار مصرف دارو در دوران حاملگی است و همیشه این پرسش برایشان مطرح است که آیا با بروز سرماخوردگی، سردرد، معده درد و... می‌توانند دارو بخورند؟ اصلا مصرف چه داروهایی در این دوران مجاز است و کدام داروها در فهرست ممنوعه‌ها قرار می‌گیرد؟ متخصصان با توجه به وضع جسمی یک خانم باردار ممکن است داروی خاصی را تجویز کنند، اما این موضوع از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بنابراین در دوران بارداری باید از مصرف خودسرانه داروها پرهیز کرد و مصرف هر نوع دارو حتما تحت نظر پزشک باشد.

هر قرص و شربتی دارو نیست

هر چند مصرف دارو برای خانم‌های باردار باید تحت شرایط خاصی باشد ولی مصرف برخی از قرص‌ها و مکمل‌ها در دوران بارداری ضروری است. به عنوان مثال مصرف اسید فولیک و آهن حداقل سه ماه پیش از بارداری نه‌تنها لازم است، بلکه باعث می‌شود مادر با فقر آهن و عوارض آن مواجه نشود و احتمال بروز بیماری‌های «نقص لوله عصبی» که جزو ناهنجاری‌های جنینی است، بشدت کاهش می‌دهد. همچنین مصرف مکمل کلسیم برای خانم‌هایی که کمبود ویتامین D دارند یا از ذخیره استخوانی خوبی برخوردار نیستند بسیار حائز اهمیت است. البته بحث مصرف ویتامین‌ها و املاح در ماه‌های بارداری به نظر متخصص زنان و زایمان برمی‌گردد.

گاهی اوقات پزشک بر اساس شرایط خانم باردار مصرف ویتامین‌های خاصی را برای فرد تجویز می‌کند، اما این موضوع درمورد همه خانم‌ها صادق نیست. حتی گاهی عکس این مورد اتفاق می‌افتد به این ترتیب که پزشک بر اساس شرایط خاصی داروهای مختلفی را برای خانم باردار تجویز می‌کند، اما اطرافیان مصرف دارو را خطرناک می‌دانند و فرد را از مصرف آن منصرف می‌کنند در حالی که مصرف این دارو برای درمان مشکلات ناشی از بارداری مثلا تهوع، یبوست، مشکلات گوارشی و از همه مهم‌تر کاهش خطر سقط و حفظ سلامت مادر و جنین حیاتی بوده است. به همین دلیل هم توصیه می‌شود در دوران بارداری به جای جدی گرفتن توصیه‌های خاله و عمه و دوست و آشنا از پزشک‌تان راهنمایی بخواهید.

مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها

شایع‌ترین مسکن مصرفی در دوران بارداری استامینوفن است و بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تاکنون عوارضی از آن در دوران حاملگی گزارش نشده است؛ به شرطی که به مصرف بی‌رویه تبدیل نشود. حتی گفته می‌شود خانم باردار طبق نظر پزشک می‌تواند استامینوفن‌ کدئین هم مصرف کند. البته در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها موضوع تا حدی متفاوت است، زیرا به گفته متخصصان این گروه از داروها که مثل نقل و نبات در خانواده‌های ایرانی مصرف می‌شود، می‌تواند طی زمان‌های مختلف بارداری سلامت جنین را به خطر بیندازد؛ هر چند در برخی موارد مثلا برای درمان عفونت‌ها پزشک چاره‌ای جز تجویز آنتی‌بیوتیک ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها