جام جم نوا: این روزها در ماه محرم به سر می‌بریم ولی بازار موسیقی هرچند محدودتر کسب و کار خودش را دارد.
کد خبر: ۷۳۷۱۷۷
وقتی محسن چاوشی سلطان قلب‌هاست‬

فرا رسیدن ماه محرم در بازار موسیقی تاثیر مستقیم دارد و فروش آلبوم‌ها به طور محسوسی نزول می‌کند اما با این همه در یک ماه گذشته که نیمی از آن در ماه محرم بوده، بازار موسیقی پویایی خود را داشته و مثل همیشه تعدادی از آلبوم‌ها موفقیت چشمگیرتری از نظر استقبال مردمی داشته‌اند. در این گزارش 5 آلبوم پرفروش در فضای مجازی را به شما معرفی می‌کنیم.

پاروهای آقای خاص موسیقی پاپ
همانطور که انتظار می‌رفت آلبوم «پاروی بی‌قایق» به خوانندگی محسن چاووشی بسیار مورد استقبال قرار گرفت و به عنوان پرفروش‌ترین آلبوم امسال مطرح است و احتمالا تا انتهای سال هم این صفت را با خود خواهد داشت. نکته جالب اینکه ناشر این آلبوم یک روز یعد از انتشار آلبوم اعلام کرد که در کمتر از 24 ساعت "پاروی بی قایق" به چاپ دوم رسیده و رکورد فروش سال 1393 را شکسته است. (این خبر توسط سایت موسیقی پارس مخابره شد) البته مشکل اینجاست که ناشران موسیقی هیچگاه آمار دقیق و روشنی از تعداد تیراژ نمی‌دهند و معلوم نیست این ادعا تا چه حد صحت دارد. ولی آنچه مشخص است استقبال بی‌حد مردم از این آلبوم است. «پاروی بی‌قایق» هفتمین آلبوم استودیویی محسن چاووشی است که با ترانه‌های حسین صفا، روزبه بمانی و حسین غیاثی و نیز تنظیم‌های محسن چاووشی، امید حجت، کوشان حداد و امیر جمال‌فرد در تاریخ ۱۶ مهر سال ۱۳۹۳ در بازار ایران پخش شد. میکس و مستر آلبوم پاروی بی قایق توسط کریس بائر در آلمان انجام شده است. و جالب اینکه بائر کارش را خیلی خوب انجام داده و آلبوم از نظر میکس و مستر استاندارد بالایی دارد.

نوازنده تار در مسیر ستاره شدن
یکی از موارد عجیب بازار موسیقی دو ماه گذشته آلبوم «اشارت نظر» به آهنگسازی و خوانندگی میلاد درخشانی است. این آلبوم پاپ-تلفیقی که مشخص است برای تنظیم و ضبط آن حساسیت های بسیاری لحاظ شده و جمعی از بهترین نوازندگان ایران در شکل گیری آن نقش داشتند و به شکل سوپرمارکتی هم ارائه نشد، اما فروش موفقی داشت و در شهرهای مختلف تهران هم مورد اتسقبال قرار گرفت. این آلبوم به گفته پخش‌کننده سه بار تجدید چاپ شده است و در شرف چاپ چهارم است. جالب اینکه این آلبوم اولین تجربه خوانندگی میلاد درخشانی است که در مسند نوازنده تار از جانب استاد محمدرضا درویشی مورد تعریف و تمجید بسیار قرار گرفته بود. میلاد درخشانی علاوه بر تا به شکل حرفه‌ای گیتار و عود هم می نوازد. درخشانی در «اشارت نظر» گیتار آکوستیک و عود نواخته و آهنگساز و تنظیم کارها را هم خودش بر عهده داشته است. "اشارت نظر" یکی از معدود آلبوم‌های این چنین است که خواننده‌اش به عنوان هنرمندی مولف در پشت کار حضور دارد. رضا تاجبخش، پدرام درخشانی، همایون نصیری، شروین مهاجر، کوروش بابایی، آرش پژند مقدم، دارا دارایی، پدرام فریوسفی، علی جعفری پویان و ... نوازندگان این آلبوم بوده‌اند. این آلبوم بر اساس اشعاری از مهدی اخوان ثالث‌، شفیعی کدکنی‌، فروغ فرخزاد‌، هوشنگ ابتهاج‌، فصیح الزمان شیرازی‌، کیان پورتراب‌ و علیرضا داوری‌ آهنگسازی شده است.

وقتی دنگ‌شو رسمی شد
26 مهرماه سال 1393 گروه «دنگ‌شو» پس از سال‌ها کش و قوس بالاخره توانست یک آلبوم از مجرای رسمی و قانونی منتشر کند. این آلبوم «اتاق گوشواره» نام داشت و همانطور که انتظار می‌رفت مورد استقبال قرار گرفت. گروه دنگ‌شو چند سال پیش با یک ترکیب صدایی تازه یعنی تلفیق تعدیل‌شده‌ای از آواز خواندن موسیق یایرانی و ادوات و سازهای غربی مثل ساکسیفون به طور غیر رسمی به دل مردم راه پیدا کرد و به مرور زمان و به شکلی فزاینده شهرت پیدا کرد. آهنا چند سال بود که درپی فعالیت رسمی بودند و با در بسته مواجه می‌شدند و بالاخره «اتاق گوشواره» توسط انتشارات آوای باربد مجوز گرفت و در آستانه ماه محرم روانه بازار شد. ظاهرا اعضای اصلی گروه دنگ‌شو رضا شایا و طاها پارسا هستند و هنرمندان بسیاری از جمله سحاق چگینی (نی)، نیما عظیمی‌نژاد (سه‌تار)، مانی مزکی (سازدهنی)، آتنا اشتیاقی (ویولونسل) و ... با آنها همکاری داشته اند همچنین علی زندوکیلی و سعید آتانی خوانندگان این آلبوم هستند. این آلبوم حاوی 9 قطعه است که بر اساس اشعاری از امیر چمنی، سعدی، عارف قزوینی، مولوی و... آهنگسازی شده‌اند.

آلبوم تازه خواننده «قلب یخی»
مازیار فلاحی که چند سال پیش با تیتراژ سریال «قلب یخی» به عنوان یک ستاره پاپ مطرح شد، در انتشار آلبوم خیلی فعال نیست و بیشتر علاقه‌مندان پرشمارش او را با کنسرت‌هایش می شناسند. او چند هفته پیش سومین آلبومش با عنوان«ماه هفتم» را منتشر کرد که در حال حاضر از پرفروش‌ترین آلبوم‌ بازار موسیقی است. «ماه هفتم» حاوی 11 قطعه جدید با صدای فلاحی است که بر ساسا ترانه‌هایی از یاحا کاشانی، زهره زمانی، مازیار فلاحی، مهدی کرباسیان توسط خود فلاحی آهنگسازی شده است. تنظیمات این آلبوم را خود فلاحی با همکاری شهاب اکبری، نوید اسکندر میلاد ترابی و کوشان حداد انجام داده است و فیروز ویسانلو، بابک ایمانی ، میلاد جزیی و .... هم نوازندگان این آلبوم هستند. مازیار فلاحی که 26 مهرماه 40 ساله شد پیش از این «قلب یخی» و «لعنت به من» را منتشر کرده بود.

سراج پس از وداع
حسام‌الدین سراج خواننده شناخته شده موسیقی سنتی کارهای بسیاری در حوزه موسیقی انجام داده که یکی از آنها اثر مشهور «وداع» با محوریت واقع کربلاست. حوزه هنری پس از 9 سال بار دیگر یک اثری مذهبی با عنوان «مسیحا» با صدای سراج در آغاز ماه محرم منتشر کرد. این آلبوم از پرفروش‌های این روزهای حوزه نشر است. این روزها مردم دوست دارند چنین آثاری را گوش کنند. آن هم وقتی امسال در حوزه موسیقی عاشورایی آلبوم موسیقایی درخور توجهی منتشر نشد. و «مسیحا» یگانه اثر جدی و فکر شده اینچنینی در این روزهاست. «مسیحا» متشکل از دو سی دی است که به زندگی نرجس خاتون همسر امام حسن عسگری (ع) و مادر امام عصر می‌پردازد. این مجموعه بر اساس اشعاری از حافظ، سعدی، مرحوم سیدمرتضی میرفخرایی، آیت الله محمدحسین غروی اصفهانی و مرحوم قیصر امین‌پور ساخته شده است و شامل ۱۵ قطعه شعرخوانی و ۱۱ تصنیف است. دکلمه‌ها توسط ژاله صادقیان اجرا شده و تصانیف توسط حسام الدین سراج خوانده شده است. بهرام خانی علاوه بر آهنگسازی و تنظیم نوازندگی تار، سه تار، عود و تنبور را هم بر عهده داشته است. کوروش بابایی (کمانچه)، داود ورزیده (نی)، شاهرخ رستم (تبنور و مراژ) و شهلا رضایی (تنبور میثم مروستی، علی جعفری پویان، پدرام فریوسفی (ویولن)، سهراب بره‌مندی (ویولا)، کریم قربانی و داود منادی هم ویولون سل نواخته‌اند. (هنر آنلاین)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها