در مراسم افتتاحیه اکران فیلم «شیار 143» که شنبه شب با حضور چهره‌های شناخته شده عرصه‌های مختلف در برج میلاد برگزار شد، از سه مادر شهید به نمایندگی از 143 مادر شهید حاضر در مراسم و همه مادران بزرگوار شهدای دوران دفاع مقدس تجلیل شد.
کد خبر: ۷۳۶۵۱۴
سینما به احترام مادران شهدا به‌پا خاست

به گزارش جام جم، شنبه شب سالن همایش‌های برج میلاد لبریز از جمعیتی بود که برای مراسم افتتاحیه فیلم تحسین شده «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار آمده بودند. اما این مجموعه که همواره برگزارکننده برنامه‌ها و مراسم‌های سینمایی فراوانی تاکنون بوده، در آن شب حال و هوایی یکسر متفاوت داشت.

حضور 143 مادر شهید که با قاب عکس‌ فرزندان عزیز و سفرکرده شان در سالن حضور داشتند، در فلاش‌بکی تماشایی و خاطره‌انگیز بار دیگر سال‌های هشت سال جنگ تحمیلی را در اذهان زنده کرد. تماشای فیلمی درباره دفاع مقدس و شهدا در کنار عزیزانی که خود از نزدیک دستی بر آتش عشق، معرفت، ایمان، ایثار، انتظار و صبوری دارند، تجربه غریب و بی‌مانندی بود که بسیاری از تماشاگران افتتاحیه فیلم «شیار 143» آن را تجربه کردند؛ مادران و خانواده‌های معززی که مخاطبان و صاحبان اصلی این اثر هستند. عطر سلام و صلوات و معنویت سراسر سالن سینمای برج‌میلاد را پر کرده بود و مادران شهید که بیشترشان قامت‌های خمیده و چهره‌های ترک خورده و رنجوری داشتند، با عبور از فرش قرمز، رنگی از معنویت و تقدس را به فضای سینما بخشیدند و با وجود نازنینشان برکت را به محیط فرهنگی و هنری کشور ارزانی داشتند و آن را متبرک کردند.

اما بجز حضور این قهرمانان واقعی و اسطوره‌پرور کشور، حضور برخی چهره‌های سرشناس عرصه‌های مختلف دیگر هم رنگ و بوی ویژه‌ای به این مراسم داده بود؛ نام‌آوران و قهرمانانی که با حضورشان در این مراسم با جلوه‌های فخر این سرزمین تجدیدمیثاق کردند.

محمود دولت‌آبادی، احمدرضا عابدزاده، حمید استیلی، مصطفی رحماندوست، سعید بیابانکی، علی سرتیپی، ‌هادی مقدم‌دوست، محسن افشانی، آرش مجیدی، پرستو صالحی، مهدی نادری، پویا امینی، کاظم هژیرآزاد و حسین محجوب از جمله چهره‌های شناخته شده‌ای بودند که در مراسم افتتاحیه فیلم «شیار 143» حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را علی ضیاء مجری تلویزیون به عهده داشت، نرگس آبیار، نویسنده و کارگردان فیلم «شیار 143» پشت تریبون قرار گرفت و گفت: مادران شهیدان قدم برچشم ما گذاشتند که به این برنامه آمدند و از روی فرش قرمز رد شدند. این فیلم برای شما مادران شهید است و من دستتان را به گرمی می‌فشارم. به محفل خودتان خوش آمدید. این کارگردان خطاب به مادران شهید افزود: به عنوان یک زن خوشحالم که کنار الفت (شخصیت اصلی فیلم که یک مادر شهید است و نقش آن را مریلا زارعی بازی می کند) ایستادید. ما سازندگان این فیلم، به خودمان افتخار می‌کنیم که اینجا هستید. می‌دانم با دیدن فیلم خاطرات زیادی برای شما تداعی می شود و به یاد سختی‌ها و دلتنگی‌ها و ندیدن فرزندتان می‌افتید، اما ما دوست داریم خاطرات شما را بشنویم و آنها را در آثارمان ثبت کنیم.

آبیار در پایان گفت: از وقتی که ساخت فیلم «شیار 143» را شروع کردیم، تصور می کردم چنین روزهایی را ببینم، اما این همه شکوه و عظمت حضور شما عزیزان خیلی بیشتر از رویا و انتظار من بود. به برکت قدم‌ها و دعای خیر شما این راه را ادامه می دهیم.

پس از صحبت‌های آبیار، گلاره عباسی، یکی از بازیگران فیلم از سه مادر شهید دعوت کرد تا به نمایندگی از 143 مادر شهیدی که قرار است از سوی عوامل فیلم «شیار 143» تجلیل شوند، روی صحنه بیایند. در این لحظه ضیاء از جماعت کثیر حاضر در سالن خواست به احترام سال‌ها مجاهدت و عشق و صبوری مادران بزرگوار شهید به پا خیزند. حاضران هم با ذکر صلوات‌های پیاپی به استقبال این مادران شهید رفتند و یکپارچه به احترام آنها به پا خاستند؛ برخاستنی که در نگاهی تمثیلی تکریم و احترام سینما به مقام شامخ شهدا و مادران عزیز آنهاست، سینما و سرزمینی که آرامش و امنیتش را مدیون جوان‌هایی است که در سال‌های حماسه و دفاع، از آرزوهای دنیایی‌شان چشم شستند و راهی جبهه‌ها شدند.

سپس حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، حجت الاسلام میثم امرودی معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری، سردار محمدعلی آسودی، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر، محمد احسانی مدیر اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، گلاره عباسی و نرگس آبیار روی صحنه آمدند تا مراسم تجلیل از مادران شهید انجام شود.

حاضران هم با صلوات، حاجیه خانم‌ها فاطمه هوشمند مادر سه شهید، فاطمه خوش لهجه مادر دو شهید علی‌اصغر و علی‌اکبر سجادی و فاطمه ندیمی مادر دو شهید محمد و منصور نمایندگی را مشایعت کردند تا از آنها با اهدای لوح‌های سپاس منقش به تصاویر فیلم «شیار 143» قدردانی شود. پس از پایان مراسم هم فیلم برای حاضران به نمایش درآمد، نمایشی که پراز لحظات تاثیرگذار و به‌یادماندنی بود و بسیاری از تماشاگران با گریه تماشای اثر را پیگیری می‌کردند، بویژه مادران شهیدان که خود تک تک لحظات شخصیت الفت را طی سال‌ها زندگی کرده‌اند، در بیشتر لحظات فیلم با چشمانی اشکبار فیلم را می‌دیدند.

اما تاثیرگذارترین لحظه جنبی نمایش این فیلم، گریه و فریادهای بلند یک مادر شهید بود که می‌گفت: پسرم دلتنگت هستم. با ناله‌های این مادر برای لحظاتی همه سالن تحت تاثیر قرار گرفت و آنها به جای دیدن فیلم، نگران او شدند. این مادر بعد از چند دقیقه گریه و به زبان آوردن جملاتی همچون این‌که اگر باز هم پسر داشتم، او را راهی جبهه‌ها می‌کردم، از حال رفت و گروه پزشکی مستقر در مجموعه او را برای مداوا به بیرون منتقل کرد.

فیلم «شیار 143» در حالی از چهارشنبه این هفته در سرگروه آزادی روی پرده می‌رود که می‌توان تصور کرد در زمان اکران این فیلم چقدر تماشاگران شاهد چنین لحظات تاثیرگذاری خواهند بود.

علی رستگار‌ /‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها