سه کارگردان شناخته شده سینمای ایران فیلم‌هایی را درباره زندگی شهید حسن باقری، جوان‌ترین فرمانده ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس خواهند ساخت.
کد خبر: ۷۳۱۸۵۱
تبریزی، افخمی و پوراحمد درباره شهید باقری فیلم می‌سازند

شخصیت و داستان زندگی شهید حسن باقری برای خیلی از کارگردان‌های سینمای ایران جذابیت دارد. بهروز افخمی، کمال تبریزی و کیومرث پور احمد هم از جمله کارگردانانی هستند که فیلمنامه‌هایی با این موضوع در دست ساخت دارند.

آخرین اثر تصویری از زندگی شهید حسن باقری به مستند تلویزیونی «آخرین روزهای زمستان» کاری از حسین مهدویان برمی‌گردد که بشدت مورد استقبال قرار گرفت.

موفقیت این مجموعه برای بهروز افخمی، فیلمساز سینمای ایران هم الهامبخش بود و او براساس قسمت چهارم سریال مستند داستانی «آخرین روزهای زمستان» فیلمنامه «خمسه خمسه» را نوشت.

داستان «خمسه خمسه» درباره توپخانه عراقی‌هاست و از آنجا که طبق مستندات جنگ شهید باقری در خنثی کردن این توپخانه نقش مهمی داشته است، در این فیلم نیز سعی می‌شود به صورت غیرمستقیم به این شهید پرداخته شود.

افخمی امیدوار است این فیلم را به تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان در نیمه اول سال آینده جلوی دوربین ببرد.

کمال تبریزی هم دیگر کارگردانی است که قصد ساخت فیلمی درباره شهید باقری را دارد. او با اشاره به فیلمنامه‌ای درخصوص زندگی شهید حسن باقری به تسنیم گفت: نگارش نسخه اولیه فیلمنامه «شهید‌حسن باقری» از سوی محمدرضا گوهری تمام شده است و ناصر عنصری تهیه‌کنندگی این پروژه را به عهده خواهد داشت. این فیلمنامه به نقش شهید حسن باقری در عملیاتی اشاره دارد که باعث شکست حصر سوسنگرد شد.

تبریزی با اشاره به این‌که فیلمنامه قبل از مرحله تولید نیاز به یک بازنویسی نهایی دارد، در مورد شروع مراحل تولید این فیلم نیز توضیح داد: این پروژه به لحاظ مالی در مقایسه با فیلم‌های معمولی کمی پرهزینه است. برای تولید، منتظر فراهم شدن شرایط و امکانات مالی این پروژه هستیم. بنیاد سینمایی فارابی، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و سازمان سینمایی هر سه در جریان این پروژه قرار گرفتند و می‌توان گفت فیلمنامه از سوی آنها تصویب شده است. با این وجود منتظر فراهم آمدن بودجه لازم برای تولید این پروژه سینمایی هستیم.

این کارگردان سینما در مورد این‌که خیلی‌ از فیلمسازان مطرح سینمای ایران به دنبال ساخت فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس هستند، ولی تولید هیچ کدام شروع نشده گفت: بیشترین معضل در مورد ساخت فیلم‌های دفاع مقدس، مشکل مالی برای تولید است و گرنه مشکلی از باب مسائلی نظیر ممیزی و نقص و ایراد وجود ندارد.

کیومرث پوراحمد هم که کارگردانی فیلم‌های دفاع مقدسی چون «اتوبوس شب» و «پنجاه قدم آخر» را در کارنامه دارد، دیگر فیلمساز شناخته شده‌ای است که قرار است فیلمی براساس زندگی شهید حسن باقری بسازد.

شهید حسن باقری با نام واقعی غلامحسین افشردی معروف به سقای بسیجیان جوان‌ترین فرماندهِ ایران در دوران جنگ تحمیلی بود. او به ‌عنوان فرمانده قرارگاه‌های نصر و کربلا نقش مهمی در موفقیت نیروهای ایران در عملیات‌های فتح‌المبین، رمضان، بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر داشت.

او در نهم بهمن ماه سال 61 و در حالی که فقط 27 سال داشت، هنگام شناسایی منطقه دشمن و آماده‌‌سازی عملیات والفجر مقدماتی در منطقه فکه مورد اصابت گلوله خمپاره قرار گرفت و به شهادت رسید.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها